Scaletrix Race i skåne

Kommande träffar och eftersnack
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Edimus »

Man blir sugen på att skaffa en C76:a har dock en fråga och hoppas att någon som vet kan svara.

Är det samma strömstyrka m.m på gamla banor/nya banor, så man kan köra gamal bil på ny bana och tvärt om? Och kanske blanda nya o gamla bandelar?
Bli ju sugen på att skaffa lite scalextric trots att man bara har flickor i hemmet, förutom mej :wink:

/Lars
Less is more
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

CooperS och Magnus kanon nu tar det sig, ni är tillagda i listan.
Hylsan skrev:Man kan ju inte vara med på allt men jag skulle gärna komma ner som besökare, helt klart :)
Du är jätte välkommen som besökare men du kommer att ångra dig :wink: det behöver inte va så struligt heller att jaga bil på ebay och sen meka och jaga delar.
Du kan köpa problemfrihet för 435:- då har du en sprillans ny raceklar bil, så ta dig en funderare till om du verkligen inte vill vara med på riktigt :wink:
Ju fler vi blir ju roligare.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Edimus skrev:Man blir sugen på att skaffa en C76:a har dock en fråga och hoppas att någon som vet kan svara.

Är det samma strömstyrka m.m på gamla banor/nya banor, så man kan köra gamal bil på ny bana och tvärt om? Och kanske blanda nya o gamla bandelar?
Strömstyrka? Jag gissar att du menar spänning, det skall vara samma både på gamla och nya bilar man använder sig av 12-15 volt.
Om du köper ett externt spänningsaggregat så köp ett ställbart och det bör lämna 2-3 amp jag har beställt detta

Jag har ställt frågan till klubben vad de matar på för spänning så man kan testa med samma spänning så man får humm om hur långsamt det går 8)

Det finns skarv/adapterbitar så du kan koppla samman gamla och nya bandelar.

Sen när det gäller C76 FWD så är det nog mer kult än förnuft :wink: (jag har tre) det finna en anledning till att om det blir 4 eller fler FWD så kommer de att köras i en egen klass för de lär vara hopplöst långsamma jämfört med de nyare bilarna.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Edimus
Inlägg: 213
Blev medlem: 11 februari 2011 kl. 18:44
Ort: Trollhättan

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Edimus »

Tack Thomas!

Fick lite tid över idag från mina flickor och surfade runt. Hittade ett forum med mycket svar.(Bilbaneforumet)
Fanns mycket att läsa, så man blev nog mer förvirrad av allt :lol: eller så är det överkurs... Nä sanna fanatiker är det nog. Jag lär nog läsa mer innan jag springer o köper bana, men bil kunde man ju köpa.

//Lars
Less is more
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av minitokig »

Crona skrev:Update,
...
Jag tänker även skicka en förfrågan till MCS om detta kan vara något evenemang de kan tänka sig stötta ekonomsikt men det återkommer jag till.
..

//Thomas
Om MSCS-Mini Seven Club Sweden har några medlemmar därnere så kan man ju alltid kolla med styrelsen i MSCS om det finns bidrag att få. Kostnaden kan då motiveras av att medlemmarna får något att åka på därnere samt att det kan bli artikel i tidningen?

Ett samarrangemang kanske mellan MSCS, MSCS och Alstad Racing?
Eller kanske bara "en träff med stöd av ..."

Bara en idé.
Ska jag skicka idén vidare till styrelsen i MSCS, jag har en del känningar där ;-)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Edimus skrev:Hittade ett forum med mycket svar.(Bilbaneforumet)
Fanns mycket att läsa, så man blev nog mer förvirrad av allt :lol: eller så är det överkurs... Nä sanna fanatiker är det nog. Jag lär nog läsa mer innan jag springer o köper bana, men bil kunde man ju köpa.

//Lars
Jo de är fanatiker ungefär som på alla forum titta bara på detta forum vad här finns för folk/nördar :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

minitokig skrev: Om MSCS-Mini Seven Club Sweden har några medlemmar därnere så kan man ju alltid kolla med styrelsen i MSCS om det finns bidrag att få. Kostnaden kan då motiveras av att medlemmarna får något att åka på därnere samt att det kan bli artikel i tidningen?

Ett samarrangemang kanske mellan MCS, MSCS och Alstad Racing?
Eller kanske bara "en träff med stöd av ..."

Ska jag skicka idén vidare till styrelsen i MSCS, jag har en del känningar där ;-)
Det får du hemskt gärna göra, och vist finns det medlemmar här nere också i MSCS jag till exempel :mrgreen:

Jag tog MCS som ex. då de historiskt sett har ett större fäste ute i landet och önska förslag på hur man kunde sätta sprätt på lite pengar.
Men det bästa är ett samarrangemang då vi inte är så många, jag har skrivit till MCS redaktören och försökt få med en blänkare i klubbtidningen får se om jag får något svar.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Edimus skrev:Är det samma strömstyrka m.m på gamla banor/nya banor, så man kan köra gamal bil på ny bana och tvärt om? Och kanske blanda nya o gamla bandelar?
Hej Lars,
Nu har jag fått lite mer kött på benen, "normal" spänning är 12,5volt men de gamla RX motorerna som bland annat sitter i just C76 (FWD) är avsedda för 14,8 volt det är ju självklart därför de går så långsamt när man kör dem på en vanlig bana med 12,5 volt.
Så svaret på din fråga, om du får tag i riktigt gamla bilar så är det 14,8 volt men annars så är det samma gammal som ny.

En RX motor ser ut så här och det är bara de riktigt gamla bilarna som har dessa, när det gäller koja så är det enbart C76 som har dessa motorer..
Bild

Vår tävling kommer att köras med 12,5 volt, om det blir ett separat C76 race så höjer de spänningen till 15 volt.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Magnusson »

Letat lite i gömmorna och denna ser ju fräsh ut :rivstart:
Bilagor
Heee heee
Heee heee
Går det så går det!!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Snyggt Magnus en C2807, men har du diggisar på den? Tycker det är väldigt smala skärmbreddare :wink:
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Magnusson »

Crona skrev:Snyggt Magnus en C2807, men har du diggisar på den? Tycker det är väldigt smala skärmbreddare :wink:
//Thomas
"diggisar" vad är det ???
Går det så går det!!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Magnusson skrev:"diggisar" vad är det ???
Diagonaldäck :mrgreen:

Så här ser en bredbent koja med riktiga feta slicks ut :twisted: :twisted:
Bilen är en C393
Bilen är en C393
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Magnusson
Inlägg: 255
Blev medlem: 27 november 2004 kl. 21:22
Ort: Halmstad

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Magnusson »

Då är det nog diggissar jag har :)
Går det så går det!!
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av timppa »

Du kan skriva upp mig också på listan för deltagande

:rivstart:

Denna sorten såg förövrigt fin ut: http://www.tradera.com/nytt-scalextric- ... _166742555
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Scaletrix Race i skåne

Inlägg av Crona »

Toppen timppa då är du också med på listan.

Jo jag är också lite sugen på dessa bilarna på Tradera, misstänker att de kommer från det ultimata startkitet The Italian Job som fortfarande kan köpas.

Finns även en fin C76 på Tradera

Ytterligare en bil i teamet börjar ta form, denna gång med lite historiska gener.

Bild

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar