Race-arkivet 80 & 90-talet!

Motorrelaterad underhållning
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Inte världens bästa kvalité, eller så är jag urusel på scannerns funktioner(?) Nåja, några bilder med lite bildtext/årtal:

På väg till Anderstorp hösten 1989. Tråcklade ihop den bilen så gott det gick. Taskiga bromsar, kass laddning.. Men men, det var ju amatörernas afton på den tiden! ;) Jag tror vi mekade med bilen till kl0400 och avfärden på bild gick vid 0600!
Bild

Wetrace och första gången i mitt liv jag körde på bana. Bilen höll 2 av 4 timmar, sedan sket det sig med laddningen.. Så jag kunde titta runt på de andra bilarna både i depå(stoppen) och på banan!
Bild

Niklas Johanssons SSK/Pirelli-cup bil i ett av depåstoppen.
Bild

Dalhems/Henrik Walli i den legendariska "Holken" och Niklas bakom. (något diffust syns danskarnas mattsvarta Clubman i ytterkurvan, som motorn skar på)
Bild


Falkenberg-Västkustloppet 1991! 3 kojor långt fram precis efter start.. Den gula Clubmannen är Ronnie Hermanssons. Den blåa som "ligger tvåa" bland kojorna var, vad jag minns, från Forshaga i Värmland. Den som ligger i täten har jag glömt bort både namn/ägare och härkomst!

Bild

Ligger i gräset på Falkenberg -91 och snackar krängningshämmare med ägaren/föraren. Fan hette han inte Göran?? Det satt iaf en 1460cc och bilen var jäkligt snyggt byggd. Vet att jag har en bild till på den bilen från Norrköping Grand Prix från -89.(gräslig "Tomas Ledin tvätt" på mina jeans haha)
Bild

Skickar på mer gamla bilder här inom kort!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Några bilder på Gulfkojan jag byggde hösten -92 till våren (Pingst) -93! I grunden en Innocenti 4H racebil som Olof Ekman och bröderna Gert & Calle Berntsson byggde under sommaren/hösten -89. Då militärgrön och rally-vit interiör. Röd obskyr störtbåge och gula (white)spokefälgar. Jag köpte den som rullande chassi hösten -92 av Gert B och byggde upp bilen från scratch med delar ifrån min gamla Mini Lady Cup bil, samt en rullad gat/rally Mini 1000 -70:a! (bilder på "rullade" kommer) Renoveringen finns faktiskt förevigad steg för steg, dock igenom min dyre faders videofilmande. Han smög ut och filmade "framstegen" på bilen varje kväll, efter att jag åkt ifrån garaget! :)

De fick iaf en bild när jag gör något vid motorn/framvagnen. Den dzuade fronten, i bakgrunden, är ännu bara grundad vid fototillfället. Motorn är en Cooper 998cc!

Bild

Färdig natten till Pingstafton -93, och uppställd utanför en jeans&mode-affär som en polare öppnade i Nyköping. Detta var när Diesel Jeans började få grepp om den svenska marknaden och polaren fixade sponsor från dom till bilen. Detta resulterade i att jag senare under året fick jobb på deras huvudkontor!
Bild

Efter mycket skruvande, bytte till en 1400cc motor, ännu mera skruvande... Kom aldrig iväg till tävling med bilen, så sålde jag den till 3 snubbar i Mölnlycke som "gjorde klart" bilen och körde ett par säsonger 4H tror jag. Bilen finns kvar idag hos en kille här på forumet, fast nu lackad i QS färgerna. Bilden tagen juli -95 när bilen hämtades av de 3 från Mölnlycke!!
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av crowan »

Härliga bilder!
clubman 1330
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hittar e n sunkig bild från Norrköping Grand Prix 1989 och Pirelli-cup heatet på lördagen.. Åter igen den blåa Cooper S:en från Forshaga i utgången från chickanen!
Bild

Ytterligare bilder från Falkenberg 1991! Fast från parkeringen.. Bilen är väl bekant för några här på forumet??. Min flickvän vid den tiden (mörkhåriga) och dennes syster tittar förbryllat ner, för att jag ligger och kollar under bilen.. Förmodligen kollade jag ifall bilen hade kränghämmare(?) Vanligt förekommande fenomen på Västkustloppet detta år! ;)
Bild
Bild

Västkustloppet-Falkenberg 1992. Kanske snubben i den röda Amazonen redan -92 "gav upp" hederlig banracing och gav sig i kast med det som idag kallas Drifting?? Nåväl effektfull bild, och Dalhems neongul/gröna Clubman racebil med Ford BDA motor när bilden är tagen. Notis: Både bilen och motorn är till salu när jag var och hälsade på Henrik W i somras!

Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Några bilder från 4H Anderstorp 1995 eller 96, eller som det kom att heta då; Scandinavian Seaway Cup.

"Gula Faran" (Ex. Hermansson) och den gråa Coopern från Falkenbergs-parkering på tidigare publicerad bild, här i sitt rätta element
Bild

Minns denna bil som väldigt välbyggd, och väldigt snygga detaljer. Var finns bilen nu?
Bild

JANA:s gamla racebil i omlackad version. Om någon har en/flera bilder på hans bil när den var gul/svart så hojta gärna till!
Bild
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kanske inte passar sig i Racearkivet, men att intentionen för min del sedan 1987 varit rally/racing så slänger jag upp lite bilder på min första hundkoja, och under många år trotjänare. AUR300 som genom gick olika faser tills jag la den på taket ute i skogen en mörk höstkväll 1992.

En solig söndag hösten 1990. Jag hade precis fått i min första 1275cc motor och var ute och åkte med en polare när den här stod intill vägen.
Vi stannade till och snackade lite, anglofiler emellan!
;)
Bild

"Dagen efter" att jag voltat i skogen med bilen. Tvättade av den och puttrade iväg till en bilmekaniker tillika god kännedom om karroserijobb/riktning. Bilen hade slagit sig i sidled, så jag valde att plocka bort allt på bilen. Karossen fick tjäna plåtdonator till en annan koja! RIP!
Bild

Syns väldigt tydligt åt vilket jag slog runt. Till trots klarade jag (och polaren) oss bra, minns så väl att hastighetsmätaren stod på 90km/tim sekunderna innan det bar åt helskotta ut i skogen. Hade detta hänt idag hade jag nog förbarmat mig över bilen och låtit rikta upp den och bytt front och tak!
Bild
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Landén »

intressant läsning. Du måste känt dig liten när det går en 240 i samma heat.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Landén skrev:intressant läsning. Du måste känt dig liten när det går en 240 i samma heat.
Det bekom mig inget, då jag var åskådare (Om du syftar till Falkenbergbilden) Det var Henrik Walli som satt bakom ratten! ;)
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Den blåa koja från Hagfors borde vara Roger Antonsson. Han körde tillsammans med Lennart Jansson (gul koja)
Jag var lite hjälpreda åt dom på några tävlingar Under andra halvan av 80 talet.
Har en massa bilder någon stans från tävlingarna, bla alla åren som Norrköpings GP kördes. Får leta fram dessa :D

Hälsningar
Patrik
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Race-arkivet 80 & 90-talet!

Inlägg av Hollywood Vampire »

Den blåa koja från Hagfors borde vara Roger Antonsson
T a c k! Såå heter han ju! :) Då inväntar vi bara svar på vad den andra snubben med den blåa kojan med vitt tak heter!

Jaaa släng gärna upp bilder du också! Det var ju trots allt bättre förr! ;)
Skriv svar