Skrotsafari...

Motorrelaterad underhållning
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

Hittade dessa bilder på ett par smarriga Mk 1:or. Står troligtvis i Skåne(?)
Bild

Dubbla S.U, bågar & horn! Cooper? S? Deluxe? Eller allmänt "hottad" 850?
Bild
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Crona »

Den gröna ser lite spännande ut, dubbla förgasare, stötfångarhorn, breddade bromstrummor kan vara något :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

Bild
Övergiven 998cc motor!
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Landén »

Fin bild. jag som fotograf älskar att fota övergivet skrot. Hemma så tog jag och min fru ett gammalt rostigt motorblock och ställde i jorden i en gammal rostig skottkärra. Sen planeterade vi i den. så nu växer det Ljung och prydnadskol i cylindrarna..
Användarens profilbild
kena
Inlägg: 15
Blev medlem: 28 januari 2013 kl. 15:15

Re: Skrotsafari...

Inlägg av kena »

Ett Med Naturen..... :lol:
Bilagor
WP_20130714_006.jpg
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

På en bakgata i Oxelösund fick jag tips om denna Cooper 69:a 1990.. Åkte dit, knackade på, pratade lite med ägaren (gubben) och fick bilen.
Det var "rena" papper, men själva bilen var bland det värsta jag upplevt ur rostsynpunkt då 1990. När jag och polaren hämtade bilen fick vi slå med slägga på hjulbultarna för att de skulle släppa för att kunna rulla upp bilen på släpet. (Gubben hejade bokstavligen på när släggan ven i luften)

Bild
Bilen stod i svag nedförsbacke, vilket underlättade lastningen på släpet efter att vi våldat loss hjulen i rullningsbart skick.

Bild
Triangelplåten var intakt och röd tills jag petade med handen varpå jag kunde kasta in en stormhatt igenom hålet.

998cc Motorn använde jag mot en rakskuren låda, samt hastighetsmätaren och lite andra Cooper attribut. Skivbromsarna samt identiteten vandrade vidare till polaren som hjälpte mig med avhämtningen. Han som 3 mån tidigare krockat med sin MK2, och således "gjorde en Cooper" av den krockade spillran. Inredningen som klarat sig hyfsat (med tanke på utsidan) köptes av en förbi-resande dansk. Resten av karossen gick bokstavligen att vika ihop, som gick till metallåtervinning.

En gammal Cooper Mk2:s öde och avslut... M e n som identitets-mässigt lever vidare än idag.. Därav lite "censur" på nummerplåtarna! ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

Nytaget körkort sommaren 1989 och första turen med min hundkoja gick till Sälen. Polaren bodde vid den tiden nere i själva byn, uppe på deras "gräddhylla". När vi fräste runt i nejden så upplevde jag som att det kryllade av hundkojor där. Kanske inte så mycket skrotsafari, men noga räknat:

En besiktigad Mini Clubman 1970-73(?) i grannkvarteret på denna "gräddhylla" Svart med mintgrönt tak, och ägarna kunde inte ett skit om bilen när jag pratade med dem.

En Mk2 röd med vitt tak & flipfront, MG 1300 motor som stod intill en hyr-cart anläggning uppe vid Hundfjället. Avställd men i väldigt gott skick.

Bild
En MK2 Mini 1000 som stod intill ett hus med en massa bråte nere i byn Sälen. Jag pratade (i vanlig ordning) med ägaren som ville sälja den för 5000 spänn(?) Och att han hade en gul Cooper MK 1 som han avsåg göra iordning. Den stod i det blåa tältet bakom försäljningsobjektet.

Bild
"Jag har flera" sa han finurligt och vi åkte således och tittade på dom. Den ena var en Countryman som lyftes här på forumet för ett tag sedan. Vill minnas att den var väldigt intakt då 1989.. Den höll ju att sitta i då jag provsatt den!

Bild
Sida vid sida med Countrymannen stod en pick-up. Den var också till salu, men likt den vita MK2:an förmodligen belagd med guld med tanke på prislappen tillika skicket... Det här var ju 1989, så dom priserna kändes ju som s k y h ö g a då. "det glada 80-talet" kanske till trots bara var en illusion? ;)

Sedan när vi åkte söder om Sälen en kväll och kikade på en 59:a plus en massa andra BMC (Countryman, Mini MK1, Mini MK2 & horder av MG samt Austin/Morris 1100/1300) Ja, då tappade jag räkningen!

..........Undrar vart MK2:an med flipfront uppe på fjället tog vägen??? ;)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

Mk3:a med Cosmic fälg(ar) på en ödegård. Av arkitekturen att döma sannolikt en ödegård i Skåne! Hörrni skåningar, leta upp denna och hämta! :)
Bild
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Skrotsafari...

Inlägg av crowan »

Gärna :-) fler ledtrådar behövs dock
clubman 1330
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Cooper-74 »

Lär inte vara svenska papper på den med Cosmic 5x10 men tja hade den haft 6x10 kanske ja lyft på häcken :lol:
Fast Vampyren kanske vinglat över gränsen när han fotograferat... :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

fler ledtrådar behövs dock
Hade jag haft ledtrådar hade jag ombesörjt några bekanta i Skåne att etablera kontakt med ev. fastighets/fordonägare och nypa fälgarna själv ;)
Men om ni inte är bekanta med skrotsafari, övergivna platser etc på sociala forum så brukar huvudregeln Nr1 vara att inte röja platsen!
Lär inte vara svenska papper på den
????
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Cooper-74 »

Hollywood Vampire skrev:
????[/quote]

Jösses :lol: ledtråden stirrar dig rakt i fejset!
Inte riktigt mitt i bild, men nästan :wink:

Därmed inte sagt att det stämmer, men många kojor har gått det ödet till mötes.
Kryptisk?!!! Nejdå!

Förstår någon av er sydlänningar vad Vampyren missar?

minimini och Crona skulle säkert klara det.

(edit. stavade Wampyren fel..)
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Skrotsafari...

Inlägg av tvr »

Bilen har blinkers/sidomarkeringsljus på skärmen, sånt krävs inte på svenska 70-talare.
Fast Vampyren kanske vinglat över gränsen när han fotograferat
Är lampan något som fanns i ..... ....Danmark? Eller Norge?
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Crona »

Bilen ser väldigt dansk ut :wink:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Skrotsafari...

Inlägg av Hollywood Vampire »

Kanske en skåning med exceptionellt Danmark-komplex, så till den milda grad att hon/han monterat sidoblinkers för att leva upp till en Mini Mascot?? :D
Skriv svar