Tripmätare vägrar slå över

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av MinMorris »

I lördags hände det oundvikbara; bilen har nu passerat 100.000km vilket gör att tripmätaren har gått tillbaka på noll!!! Lycklig som jag var så stannade jag och tog ett kort :lol:
Men nu, cirka 10 mil senare går tripmätaren bara runt på 100meters och 1km. Efter det kan den inte dra runt och visa 10km. Hastighetsvisaren beter sig också konstigt. Ungefär varannan sekund svajar den till och visar 5km/h fel bara tillfälligt. :?
Vajern byttes 2008 av förra ägaren.
Behöver jag öppna upp och dra upp något? Är det något som är slitet? Någon haft liknande problem?
/Joel
A.Schöblom
Inlägg: 74
Blev medlem: 26 maj 2011 kl. 20:59
Ort: Sundsvall

Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av A.Schöblom »

Grattis! :)

Kan säga att min stannade på 96 500.. Nu händer det inget alls, tror man måste öppna mätaren och "reset" den riktigt?
Projekt tråd för "lilla röda" Austin Mini -76
( http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=8671 )
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av MinMorris »

Verkar som det bara blir värre. När jag körde till garaget idag och motorn gick på tomgång så hörde jag ett klickande ljud med jämna intervaller. Mätaren vill slå runt med verkar som den slirar. Får se om jag hittar något i verkstadsboken, kommer förmodligen få öppna upp den...
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av minijanne »

Här hittar du allt du behöver veta: http://home.comcast.net/~rhodes/speedo.pdf
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av MinMorris »

tackar! :)
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av philsson »

säg till om du löser det. Min mätare har gjort exakt samma sak. Och det är som att nålen "hoppar" när den försöker slå runt siffrorna men inte lyckas. Vajern är bytt nyligen både utav mig och en gång utav förra ägaren, men att byta för min del hjälpte inte, det är helt klart instrumentet.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av minijanne »

Den är trasig - ta ut den och sätt in en ny
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av MinMorris »

det var rätt lätt att laga på min.
fungerar hastighetsmätaren så är det inte vajern som behöver bytas.

min hade gått runt ett varv och vad som jag behövde göra var att ta loss räkneverket och trycka till sifrrorna då kuggarna inne i den hade lagt sig fel. gick rätt lätt när man hade den i handen.
kollar man bakom räkneverket så sitter där en vit plastkrok som sakta drar fram siffrorna genom att haka fast sig i ett kugghjul. Denna plastkrok kan också vara uppsliten (speciellt om den har fått slira för länge då detta sliter) gissar jag på då den såg rätt skör ut. tog mig nog ca 2 timmar att ta ut den (genom motorutrymmet) ändra den och få tillbaka den på plats.
tyvärr hittar jag bara en bild som inte säger så mycket tyvärr. batteriet i kameran dog under "ingreppet".
Bild
philsson
Inlägg: 158
Blev medlem: 17 mars 2011 kl. 22:26
Ort: Örebro

Re: Tripmätare vägrar slå över

Inlägg av philsson »

behövde du byta något eller var det bara montera ihop igen?.. Kanske ska ge mig på att ta isär mitt gamla instrument trots allt.. ;)
Skriv svar