Byta klädsel på baksätet

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Byta klädsel på baksätet

Inlägg av Dr_Cotton »

Jag har planer på att klä om baksätet i min traveller. Jag tror att jag kommit fram till vad jag ska beställa för klädsel men med skummgummit som fyller ut i sätet är det knepigare. Är det någon som vet om det endast är ett enda stycke som man beställer för att fylla ut hela klädseln till baksätet? Jag kikade på en firma som säljer just skumgummi att göra nya dynor/sitsar av men det verkar vara dyrare att göra det själv än att beställa färdig från UK.

Då jag ändå tänkte beställ annat från minispares så funderar jag på om de "foam" (SF671 och SF668) som de har är kompletta. Någon som gjort detta?
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Byta klädsel på baksätet

Inlägg av hultarn »

Jag bytte ju klädsel på både fram och baksäten (se post längre ner...) http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=10&t=7569 och det var inga lustigheter. OK, framstolarnas ryggstöd var lite pyssligt, de ska krängas på som en kondom, vilket förstås har gjorts tidigare, men då utan kontaktlim...
Jag kan rekommendera spraylim, vilket är överlägset.
Som du misstänker så är det bara en stor skumgummibit i vardera sits och ryggstöd. På min så hade solen dödat klädsel och skumgummit i ryggstödets överkant, så där fick jag lägga i extra skumgummi.

Kolla även i mitt inlägg om vart jag köpte min klädsel, de sålde också skumgummi, och hade bra priser. :)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
Dr_Cotton
Inlägg: 266
Blev medlem: 20 december 2007 kl. 14:14
Ort: Malmö

Re: Byta klädsel på baksätet

Inlägg av Dr_Cotton »

Tack! Det var fina bilder. Har också haft kontakt med Classiccore och tänkte beställa ny klädsel till baksätet därifrån. Det känns ju tryggt att veta att de gör bra jobb. De ska faktiskt skicka provbitar på sin vinyl till mig så att det blir rätt färg, utan kostnad! Igår hade jag av de gamla två (!) lagren av klädsel från mitt baksäte och upptäckte att både sittdynans skumgummi och ryggstödets "ull" var i gott skick. Bilen är från -65... Det måste vara ganska tuffa kemikalier som de haft i stoffet eftersom de hållt så bra. Hoppas min händer inte ramlar av nu bara. Jag återkommer också med en rapport och bilder när jag fixat klart sätena.
Traveller 850 -65
850 De Luxe -67 (I smådelar, blir nog aldrig original igen)
Nimbus C -56
DKW NZ 625 -39
Skriv svar