Ny klädsel till framstolarna

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
stalkalle
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 september 2009 kl. 12:34
Ort: Stockholm, Östermalm/Djurgården

Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av stalkalle »

Är det någon som har köpt en ny inredning till er koja på sistone.
Jag skulle behöva byta klädsel på mina framstolar denna vinter och fortsätta med resten senare.
Har något bra tips om vart man skall vända sig?
Kalle
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av El Gringo »

www.newtoncomm.co.uk är väl de som jag förstått är vad man ska köpa om man vill ha bra passform. De är bra mycket dyrare än andra, men sjuk skillnad på passformen som sagt.
Har själv inte köpt några stolsklädslar där, men däremot golvklädseln. Passade perfekt medans kompisen som köpte en mycket billigare inte var lika nöjd.

Sen om du tycker det är värt o lägga extra pengar på är ju upp till dig men...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av MinMorris »

Jag har velat byta klädsel på min men det har aldrig blivit av. Mina stolar luktar illa så jag skulle behöva byta vadden också och det blir bara inte värt det. kändes som jag lika väl kunde köpa nya stolar för 4000/st (lite dyrare men allt nytt)... Men men, får se om det blir av.
Men att bara byta klädseln är nog rätt lätt och billigt. Lycka till!
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av Manne »

MinMorris skrev:Jag har velat byta klädsel på min men det har aldrig blivit av. Mina stolar luktar illa så jag skulle behöva byta vadden också och det blir bara inte värt det. kändes som jag lika väl kunde köpa nya stolar för 4000/st (lite dyrare men allt nytt)... Men men, får se om det blir av.
Men att bara byta klädseln är nog rätt lätt och billigt. Lycka till!
Om du har tillgång till en altan eller liknande så kan du ställa inredningen där några veckor. Frisk utomhusluft brukar kunna få bort dålig lukt. Har funkat för mig...
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

Newton är utan tvivel duktiga, och kan sin sak. Dock är priserna därefter (och ibland lite till kanske), så jag tänkte prova en annan firma.
www.classiccore.com
Jag har skickat dem bilder och färgprov, och begärt pris på nya överdrag till både fram- och baksäte. De säger att de kan göra även i brunt överdrag som min är, och även matchande matta.

De säljer även nya skumdynor mm som kan tänkas behövas.

Jag återkommer när det händer något.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

Nu har jag beställt sätesklädsel till både fram- och baksäten, plus ny vinyl till hatthyllan. Dessutom kunde jag inte motstå att även beställa ny matta, då denna firman kan leverera den bruna som är standard i min bil. Det är ju annars svårt att hitta andra mattor än svarta eller röda.

Allt till ett mycket intressant pris, om ett par veckor lär jag veta om kvaliteten är OK. Tittar man på deras hemsida så ser deras jobb väldigt bra ut i vart fall. De gör snygga jobb, även med piping i avvikande färg om man så vill. När jag fått mina grejor, så vet jag om jag kan rekommendera denna leveratör.

Fortsättning följer.
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av heemini »

Väntar med spänning!!!!
Är också på jakt efter bra och prisvärd klädsel. :rivstart:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

heemini skrev:Väntar med spänning!!!!
Är också på jakt efter bra och prisvärd klädsel. :rivstart:
Fick mail från dem igår, och det ser ut som jag kommer få hem grejorna lagom till Påsk!
Spännande att se om denna firma kan rekommenderas. :-)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

Så har mina prylar kommit, typiskt nog kom de till utlämningsstället (= OKQ8-macken) på långfredag, och jag gick hela påsken och suckade i onödan..

Så, med stor spänning öppnade jag mitt paket, och så började det stora funderandet! Hur får man på klädseln på ett snyggt sätt? Det är ju som bekant inte mycket styrsel i stoppningen, särskilt inte på ryggstödet bak.
Förarstolen var också rejält nedsutten, men jag hade skaffat lite "krossad" skumgummi i form av ljudisolering, vet att tapetsören som gjorde iordning dynan till min hoj använder sånt (fast han kallar det pyttipanna..)

Så, här kommer ett par bilder på spektaklet, jag måste säga att jag är väldigt nöjd med resultatet. Färgen på sätesklädseln är väldigt lik, däremot är inte mönstret exakt, och inte heller är skarvarna mellan framsida och rygg på samma plats. Nu gör inte detta något, för jag är inte en sån originalfreak och inte många andra än äkta Minioter ser skillnaden. Kan ju också tillägga att dels skojar kameran mer än ögat, dels var det flera färger redan på originalinredningen...
Bild
Sitsen till baksätet var enklast, men ryggstödet är tetigt, det är liksom ingen styrsel i stoppningen, och det är svårt att få klädseln jämn och fin. Jag fick lägga till stoppning i överkant, då solen hade bränt upp både klädsel och stoppning ovanpå. Men, det blev ändå rätt snyggt tycker jag.
Jag har även bytt klädseln på hjulhusen. Mattan är ljusare än original, men snyggare, liiite tetigt att få till det under baksätet ovanpå tunneln, är inte klart på bilden.
Återstår att snygga till lacken invändigt, och diverse småputs, och förstås: resten av mattsatsen.

Bild
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av heemini »

Får man fråga vad det kostade? :wink:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

heemini skrev:Får man fråga vad det kostade? :wink:
Självklart!

seat covers £199.00
parcel shelf £15
carpet set £85
one set of clips £2.50
postage £25
---------------
Total £326.50
Vilket blev 3.628 kr för allt inklusive frakt.

Jag tycker det var väldigt prisvärt, men det är ju min åsikt. ;-)
De skickade dessutom med en flaska spraylim, vilket är en förutsättning för att få en jämn och bra limning.

Intressant är ju också frakten, svensk frakt är pinsamt dyr i jämförelse, en motsvarande låda skulle kosta 610 kr att skicka till UK, nu betalade jag 275...
Detta drabbar ju alla som säljer delar till utlandet, via t.ex. E-bay. Jag köper o säljer en del till mina hojprojekt. Man får ju skämmas när man ska ta betalt för frakten. :oops:

Jag är övertygad om att Newton är bättre, om man är noga originalfreak, men å andra sidan kostar det ju óckså det dubbla.

Jag ska återkomma med fler bilder när jag krånglat in allt, så får var och en se hur det slutade. :-)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av crowan »

Jag tycker det ser grymt bra ut!
clubman 1330
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av heemini »

Det är mycket pengar men inte så farligt ändå när man ser hur fint det blev! Grattis! :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av crowan »

Jag bytte min inredning på IMM i somras och fick då stolar med underrede och klädsel till baksäte och hjulsidor för 200£ men det ser inte alls ut att vara samma fina kvalite som du har.
DSC00498.JPG
[/img]
clubman 1330
Användarens profilbild
hultarn
Inlägg: 221
Blev medlem: 9 augusti 2008 kl. 21:28
Ort: Öland!

Re: Ny klädsel till framstolarna

Inlägg av hultarn »

crowan skrev:Jag bytte min inredning på IMM i somras och fick då stolar med underrede och klädsel till baksäte och hjulsidor för 200£ men det ser inte alls ut att vara samma fina kvalite som du har.
Ja, din klädsel ser lite enklare och tunnare ut, men vilken som är mest hållbar får framtiden utvisa.. *L*
Det var ju ändå ett väldigt bra pris.

Jag har inte sett nån annan som syr klädsel i min udda färg, ofta är det svart och andra vanliga färger.

Visst är det kul att få det snyggt inne i bilen? :)
Morris 850 -65
Mini 1000 -75

Kawasaki triple -71
Suzuki T250 -70

XJR -98
Skriv svar