Ljudisolering i Minin ?

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
minicab
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 april 2005 kl. 23:42
Ort: Kinnared
Kontakt:

Ljudisolering i Minin ?

Inlägg av minicab »

Hej.

Kan någon tipsa mig hur man bäst ljudisolerar en äldre Mini ?
Vad för matrial man ska använda i motorrum under huv och inne undermattor m.m och vilka ställen där man sätter ljudisoleringen utan att det drar till sig fukt.

Tacksam för alla tips.
Koje hälsningar
// Anders

Hemsida: "http://goto.glocalnet.net/miniwebgarage/"
Sysselsättning: Egen företagare,Datatekniker, Import Minidelar.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Ljudisolering i Minin ?

Inlägg av John Doe »

Många dämpar ju när man lackar om invändigt med något "spray" som det drar på efter man har grundat... Vad detta är vet jag icke. Annars dämpade jag min första clubbis med mattor ifrån feltema!
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: Ljudisolering i Minin ?

Inlägg av MinMorris »

Jag la liggunderlag under min matta i bilen. Vet inte hur mycket det har hjälpt dock, har inte kunnat köra med bilen. Har även feltemas skumgummi klistrat under motorhuven. Många säger att Torpedväggen ska ljuddämpas och att detta ska hjälpa mycket. Finns mycket ute på marknaden, som man kan spraya, klistra fast på plåten. Inte testat själv men någon annan kanske har?
Morris Mini -70
Austin Mini Clubman -71
Trying is the first step towards failure...
Användarens profilbild
El Gringo
Inlägg: 272
Blev medlem: 3 september 2006 kl. 20:04
Ort: Trollhättan

Re: Ljudisolering i Minin ?

Inlägg av El Gringo »

Men spray antar jag att det menas noisekiller och liknande, det kan jämföras med bitumen/asfaltsmattor, de dämpar plåtens vibrationer o fortplantningsförmåga av ljud, så det är ju klart att lite tystare blir det ju, men framför allt tyngre. De används mer för o förbättra ljudet på stereon o stoppa plåten från o "spela med". Bättre o använda riktiga ljudisoleringsmattor då, exempelvis de från biltema.

Alla stora plåtytor är en bra start, huven hjälper en hel del o klistra på ett lager, torpedväggen helt klart, gärna från båda hållen. På ställen där det kan slitas en del finns det mattor med slityta så att säga, eller så försöker man skydda det på annat vis. Tar du sen även sidorna på framskärmarna så har du nog fått dämpat upp motorljudet så mycket det bara går tror jag!
Hjulhusen läcker ju mycket ljud från däcken såklart, men där kan du inte bara lägga in en matta o tro att den blir kvar, så antingen kör du med bitumen där eller så plastar du egna innerskärmar o isolerar dem på insidan så att säga.
Dörrarna kan du oxå vinna en hel del på o dämpa, o självklart även golvet. Ryggplåten o bagaget inifrån hjälper o stoppa ljudet bakifrån o från hjulhusen bak. Taket är självklart med på listan.

Har du mycket problem med fukt i kojan är det ju bäst att du fixar det problemet snarare än att välja andra material o jobba med, men om du ändå är orolig för det skulle jag nog isåfall valt o lägga bitumen i golvet o längst ner i dörrarna istället då, men i övrigt funkar nog skumgummit bäst.
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Ljudisolering i Minin ?

Inlägg av minijanne »

Jag körde med M1 Dämpmatta (finns bla på BRL) på golv och väggar, och sen tryckte jag på 20mm skumgummimatta från feltema. I taket 10mm skum från feletma och sen innertak. Jag är riktigt nöjd - jag menart TYST(!) blir det ju aldrig i en koja :wink: . Jag gillade El Gringos idé med att isolera hjulhusen. Tänkte aldrig på det men självklart borde det göra susen.
Skriv svar