Kalibrera hastighetsmätare?

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Kalibrera hastighetsmätare?

Inlägg av smalltown »

Har noterat att min visar en högre hastighet än jag kör i. Det är originalmätaren (tror jag). Inget jätteproblem i och för sig, men det skulle ju vara bättre om den visade rätt så klart. Läste lite om det på någon engelsk sida, men det verkade väldigt omständigt att fixa. Eller är det nåt man kan göra själv?

Mvh / K
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Gradstock
Inlägg: 53
Blev medlem: 22 april 2009 kl. 07:43
Ort: Enköping

Re: Kalibrera hastighetsmätare?

Inlägg av Gradstock »

Jag har liknande problem, Min visar typ 20 km fel, snacka om glädjemätare 8) . En kompis till mig med stor mekarvana trodde inte det var mycket man kunde göra åt det! Men han kan ju ha fel!? Eller????
Austin mini -73
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Re: Kalibrera hastighetsmätare?

Inlägg av smalltown »

Så här står det på somerfordmini.co.uk's sida:

"Any variation from standard wheel dimensions or final drive ratio will probably - unless you are very careful - change the overall gearing of the car and will result in the speedometer requiring recalibration.

We can offer if necessary, for those customers with a non-standard car, a bespoke speedometer recalibration service. For this, we would obviously require from you as much information as possible in order to get the calibration correct for your particular set-up. Information needed includes the rolling radius of your wheel/tyre combination, final drive ratio and the number of teeth on the speedometer pinion, if any of these differ from standard for your year and model of car. Please contact us to discuss details."

Så det går ju uppenbarligen. Men det står ju inte hur...
Morris 850 '65
Skriv svar