Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av Ola »

e ju jävligt mycke mer bök å knäppa ett 4 punkt bälte. så lat som man är skulle jag undvika ett sånt på en bruks koja, å en sak till e du fast spänd så kan du ju inte sträcka dig fram ett dug. mycket krågligt om man ska slå på lyse eller pilla på radion eller nått sånt .
/ola

http://www.faroutracing.nu
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av John Doe »

Efter mycket pill, letande och mailande så har man fått oerhört mycket svar ifrån vägverket =)
Dock blir jag inte riktigt klok på vadfasen alla lagar står och betyder :|
4 § Personbil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och som är av 1971 eller senare års modell skall beträffande säten och sätesfastsättning

1. uppfylla kraven enligt direktiv 74/408/EEG bilaga II,

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 17, eller

3. uppfylla kraven i 6 – 8 §§
6 § Säte skall motstå de krafter som det utsätts för vid provning enligt 9 och 10 §§. Anordning för sätesinställning behöver inte vara funktions­duglig efter provningen.



7 § Fällbart säte och fällbart ryggstöd skall ha självlåsande spärr och manöverdon för att frikoppla spärren. Sådant manöverdon skall lätt kunna nås av den som måste passera det fällbara sätet.



8 § Självlåsande spärr får inte frigöras vid en retardation av 196 m/s² i fordonets längdriktning eller av en framåtriktad kraft motsvarande 20 gånger ryggstödets vikt parallell med fordo­nets längdaxel anbringad i ryggstödets tyngdpunkt.
Säger bara *YYYYYEEEEEYYYY* :idea:
drdude
Inlägg: 45
Blev medlem: 18 juni 2009 kl. 23:25
Ort: Kristianstad

Re:

Inlägg av drdude »

Huntmaster
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av dizapear »

Har helt nyinköpta Cobra Classic i min. Köpte från www.minispares-online.co.uk. gick på £199 med subframes som jag monterade i originalfästen i tvärbalken. Fungerar kanon för min del. Och sköna är dom med :D
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
Användarens profilbild
Manne
Inlägg: 774
Blev medlem: 21 mars 2007 kl. 08:30
Ort: Halmstad

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av Manne »

£199 lät rätt billigt, det är utan frakt antar jag. Vad gick den på?
/ m
Austin Mini MKII (1969)
Vespa Touring 150 (1960)
dizapear
Inlägg: 149
Blev medlem: 10 februari 2006 kl. 17:49
Ort: Mölndal
Kontakt:

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av dizapear »

Frakt gick på £75 tror jag för stolarna, stolschassis, inredning til kofferten samt mittkonsollen.
Tycker inte det va så illa. Fick tvärr vänta några dagar extra på att mittkonsollen skulle komma, men när den väl kom til butiken så gick det bara 3 dagar och sen hade jag delarna hemma :D
Mvh
Kristian Falkenberg

1980 Austin Mini 850 Super
www.varstingen.se
cca112
Inlägg: 40
Blev medlem: 21 juli 2009 kl. 20:09

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av cca112 »

Hejsan!

Jag har två Corbeau GT-seats i min bil. De är perfekt skålade och jag tror att det är de gamla skenorna kvar. Har också lite dålig rygg, så det enda att klaga på är att de är lite hårda. Stoppningen (tror det är något slags skumgummi under) ger lite träsmak. Som mest har jag kört tre timmar i sträck, men egentligen är det lagom med en timmes körning och sedan en liten bensträckare. Till stolarna har jag vanliga rullbälten. Besiktningen har aldrig sagt något (hittills), i alla fall inte om det.

Vänligen
Fredrik
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av freden »

Hej!
Hoppas det är ok om jag snor tråden till en fundering kring vilken modell på stolar som skulle passa mig.
Jag har endast sett dessa på bild typ... kikat på tex "Cobra Monaco" och "Cobra Clubman". Det finns ju en hel del att välja på. Skulle någon av ovanstående modeller passa om man är lite bred om rygg/axlar? Bäst är såklart att prova, men känner ingen som har något vettigt att prova. Det är viktigt att stolarna har hål för fyrpunktsbälten.

-freden
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
Speedster
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 januari 2010 kl. 10:55
Ort: Göteborg

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av Speedster »

Så här ser min koja ut invändigt :)

Jag tänkte bara göra en kommentar angående att ha fyrpunkt hela tiden i bilen, det är ganska bökigt både när du ska böja dig fram och när du ska titta över axeln så man ska fundera två gånger innan men endast monterar det i bilen.
Jag har enbart fyrpunkt i en av mina bilar men den har inget lull lull att böja sig fram och pilla på och det är en cabbe så man ser bra över axeln ;)

Jag såg däremot en killa som satt in fyrpunkt och sedan monterat en rullanordning i bakkant så man kunde böja sig framåt! Det kanske kan vara något, inget som testat detta?
Bilagor
Inredning.jpg
/Petter
Mini 1000 -78
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av John Doe »

Gällande fyrpunkt så säger polisen tvärnej till detta dessvärre =/ Eftersom det räknas som att köra utan!
Tänkte bara inflika lite snabbt i tråden med denna info medans vi fortsätter bygga vidare med Wikin våran där frågor som dessa kommer tas upp :wink:
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av G13B »

Kirill skrev:Gällande fyrpunkt så säger polisen tvärnej till detta dessvärre =/ Eftersom det räknas som att köra utan!
Tänkte bara inflika lite snabbt i tråden med denna info medans vi fortsätter bygga vidare med Wikin våran där frågor som dessa kommer tas upp :wink:
beror lite på hur gammal bilen är och hur den har varit besiktigad förut
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av bulten08 »

när jag letade information om detta och fråga runt så sas det att man får montera fyrpunktsbälten om man också behåller originalbältena. och då blir det som du säger använder man 4-punktbältet i trafik så räknas som du inte har något bälte. men du kan ju också regbesikta bilen 4-punktsbälten och då kan du använda det i trafik, men då kommer nästa grej att då måste regga om och får bara en passagerare då bältena är i vägen. finns ju nyare sportbilar som har 4-punkts bälten som standard.
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Inlägg av freden »

Kirill skrev:Gällande fyrpunkt så säger polisen tvärnej till detta dessvärre =/ Eftersom det räknas som att köra utan!
Tänkte bara inflika lite snabbt i tråden med denna info medans vi fortsätter bygga vidare med Wikin våran där frågor som dessa kommer tas upp :wink:

Jag har antagligen fel, men eftersom jag har årsmodell -68 så är det väl inte lag på att ha bälten i den?! Då kan jag lika gärna ha 4-punkt i bilen?! :?
I min Chevelle från -71 så har jag 4-punktsbälten. Dessa borde alltså vara olagliga då årsmodellen kräver bältesanordning...
Hittade följande: From årsmodell 1969 blev det lag på att bilbälte skulle finnas i framsätet. From 1970 års modell på samtliga sittplatser. 1 januari 1975 blev det lag på användandet av bilbälte i framsätet i Sverige
Senast redigerad av freden den 12 februari 2010 kl. 16:06, redigerad totalt 1 gånger.
MINI 1000 -68
freden
Inlägg: 89
Blev medlem: 1 september 2007 kl. 11:21
Ort: Stockholm, Kista/H.by/V.by/Spånga

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av freden »

Speedster skrev:Så här ser min koja ut invändigt :)

Jag tänkte bara göra en kommentar angående att ha fyrpunkt hela tiden i bilen, det är ganska bökigt både när du ska böja dig fram och när du ska titta över axeln så man ska fundera två gånger innan men endast monterar det i bilen.
Jag har enbart fyrpunkt i en av mina bilar men den har inget lull lull att böja sig fram och pilla på och det är en cabbe så man ser bra över axeln ;)

Jag såg däremot en killa som satt in fyrpunkt och sedan monterat en rullanordning i bakkant så man kunde böja sig framåt! Det kanske kan vara något, inget som testat detta?
Ser bra ut med dina stolar. Troligtvis en bra bit utanför min budget.
Bryr mig inte så mycket om jag inte kan böja mig fram så myckt.
Behöver man se över axeln? Har ju 34hk :lol:
Jo, någon kommentar om vilka säten som skulle kunna vara rymliga? Någon som vet?
MINI 1000 -68
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Vad för stolar har ni i era kojor?!

Inlägg av bulten08 »

ja på en 68 eller tidigare kan du ha 4-punkt för att det finns krav på bälten och inre säkerhet som det är på bilar efter 71 eller 72 (inte helt säkert vilket år det var).
/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
Skriv svar