Renovering av ratt

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Renovering av ratt

Inlägg av Crona »

Någon som har renoverat/lackerat en original bakelitratt?
Jag har inga sprickor i ratten den är enbart sliten så den behöver lackas men vad för färg lackar man med och hur länge håller det?

Om någon har en NOS ratt eller en ratt i nyskick så är jag beredd att betala en del för den, hör i så fall av er via PM.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Renovering av ratt

Inlägg av dwarfie69 »

Hej :D

Jodå... det går bra att återställa en sliten ratt till nyskick... det var ett inslag i Classic Motor, om jag inte missminner mig, där man renoverade en sprucken, ful ratt, till nyskick. Nu kommer jag inte ihåg vilken typ av färg som användes, men goooogla.

Schyssta rattar är ju alltid trevliga :D

/Micke
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Renovering av ratt

Inlägg av Crona »

dwarfie69 skrev:det var ett inslag i Classic Motor, om jag inte missminner mig
/Micke
Tack för tipset, är det DENNA artikel nu tänker på eller har det skrivet fler?

Här skriver man vanlig billack men detta är jag lite skeptisk till tror den blir repig ganska snabbt, blank svart färg har en tendens att bli repig bara man tittar på den :lol:
Men möjligen en svart bas lack och sen klarlack på den men det känns inte rätt därför vill jag höra om någon testat själv.

Jag testade Google och hitta lite intressanta tips om stenkakor och Autosol :wink:

Har en metod som sedan länge används på svarta rattar, den gamla sorten stenkakor, inte vinyl utan stenkakor av den riktigt gamla sorten. Den löser man upp i aceton, sprickan rengöres noga med lösningsmedel. Sedan fyller man sprickan till råge med ett par mellantorkningar. 400 våtslip tar man bort rågen med. Metoden är utarbetad av Arne Pihl och han använde den till hårda handtag på motorcyklar (Rudge) Har lagat 3 st svarta rattar 1volvo 1scania och en B-M ratt med metoden och efter 11 år syns det ingen förändring. På en av rattarna användes epoxifärg de andra finpolerades till blank yta med Autosol. Att ratten håller och inte spricker upp förklaras med att lagningsmedlet och ratten har samma utvidgning vid värme/kyla. Om du till äventyrs provar metoden kan du väl berätta hur det gick.

Skall testa om man faktisk kan polera upp ytan den möjligheten har jag inte funderat över, då det känns som att ytskiktet är bortslitet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Renovering av ratt

Inlägg av minitokig »

Crona skrev:
dwarfie69 skrev:det var ett inslag i Classic Motor, om jag inte missminner mig
/Micke
Tack för tipset, är det DENNA artikel nu tänker på eller har det skrivet fler?

Här skriver man vanlig billack men detta är jag lite skeptisk till tror den blir repig ganska snabbt, blank svart färg har en tendens att bli repig bara man tittar på den :lol:
Men möjligen en svart bas lack och sen klarlack på den men det känns inte rätt därför vill jag höra om någon testat själv.

Jag testade Google och hitta lite intressanta tips om stenkakor och Autosol :wink:

Har en metod som sedan länge används på svarta rattar, den gamla sorten stenkakor, inte vinyl utan stenkakor av den riktigt gamla sorten. Den löser man upp i aceton, sprickan rengöres noga med lösningsmedel. Sedan fyller man sprickan till råge med ett par mellantorkningar. 400 våtslip tar man bort rågen med. Metoden är utarbetad av Arne Pihl och han använde den till hårda handtag på motorcyklar (Rudge) Har lagat 3 st svarta rattar 1volvo 1scania och en B-M ratt med metoden och efter 11 år syns det ingen förändring. På en av rattarna användes epoxifärg de andra finpolerades till blank yta med Autosol. Att ratten håller och inte spricker upp förklaras med att lagningsmedlet och ratten har samma utvidgning vid värme/kyla. Om du till äventyrs provar metoden kan du väl berätta hur det gick.

Skall testa om man faktisk kan polera upp ytan den möjligheten har jag inte funderat över, då det känns som att ytskiktet är bortslitet.

//Thomas
Lite oklar text...
Vad är det man fyller upp i sprickan?
Stenkaka som är upplöst i aceton eller vad?

_
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Renovering av ratt

Inlägg av tvr »

Ja, stenkakan används som "spackel". För många år sedan läste jag om någon som använde någon form av lim istället. Har ett svagt minne av att det var trälim men det känns lite konstigt.
Ska man lacka ytan så får det ju vara med 2-komponents färg. Annars lär det inte hålla. Polyurehanlack borde vara bra. Eller någon form av båtlack kanske, de är lite "segare" än vanlig billack.

Jag har också en hel men sliten original ratt liggande så även jag ser fram emot tips från någon som verkligen provat.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Renovering av ratt

Inlägg av Crona »

minitokig skrev:
Lite oklar text...
Vad är det man fyller upp i sprickan?
Stenkaka som är upplöst i aceton eller vad?

_
Yes man löser upp stenkakorna med aceton sen fyller man sprickorna och låter acetonen avdunsta.
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar