Hoppande hastighetsmätarvisare

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Sundblad »

Nu är det som så här va. Min hastighetsvisare hoppar upp och ner med ca 5km/h med jämna mellanrum, säg 5 sekunder. Och det klickar till varje gång. Är det vajer till den så man kan spruta i en halv burk 5-56 eller finns det något annat knep?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Hollywood Vampire »

klicket brukar ha att göra med när trippmätaren ska kliva över till jämt antal nollor. Vad står trippen på? Att den hoppar och far brukar vara "dödsrycket" innan wiren går av!
Vänta du till ögonblicket innan den går av för då far mätarnålen till 140km/tim ner till 0 km/tim fram-och-tillbaka x antal ggr inom loppet av några sekunder! :wink:
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Cooper-74 »

Efter att ha läst vampyrens inlägg ovan förstår man att han är en erfaren kojeskruvare/ägare :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Sundblad »

Ahaja, hur jävlig är den att byta då? Känns som att ena änden sitter nere i avgrunden av motorrummet...
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Hollywood Vampire »

Ahaja, hur jävlig är den att byta då? Känns som att ena änden sitter nere i avgrunden av motorrummet..
Bild

Den grövre räfflade hylsan (gamla var i svart plast, nya enl. bild) på wiren sitter nere "i avgrunden" och sitter i de bästa av fallen så pass löst att du kan korva in handen under ifrån och avlägsna den. Sitter den satan kan du lägga an en spetsig skruvmejsel och knacka försiktigt moturs och sedan lossa den!
Efter att ha läst vampyrens inlägg ovan förstår man att han är en erfaren kojeskruvare/ägare
Både som svar och replik på ovannämnda quote svarar jag, det nästan uttjatade för min del; Det var så länge sedan jag gjorde...
Fast det enerverande är att jag aldrig glömmer symptomen eller felsökning på en koja. Däremot sviktar minnet rent teoretiskt för att åtgärda det..
Det blir något helt annat när jag befinner mig i skarpt läge! Rent egoistiskt för att friska upp kroppsminnet skulle jag vilja komma förbi ditt garage Sundblad och plocka bort den där wiren! ;)
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Gerry »

Hollywood Vampire skrev: Rent egoistiskt för att friska upp kroppsminnet skulle jag vilja komma förbi ditt garage Sundblad och plocka bort den där wiren! ;)
<Kapar tråden>
OM Herr Sundblad inte låter dig komma och pilla hastighetsmätarvajer, så kan jag tänka mig att släppa in dig i mitt garage.
Min motor läcker fortfarande lite olja, trots förra årets helrenovering. Och det ända jag inte pillade på då var runt den kanten av växellådan där vajern går ner. Så nu tänkte jag se om jag kan komma åt och byta lite packningar mm (utan att lyfta ur motorn)
</Kapar tråden>
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Hollywood Vampire »

var runt den kanten av växellådan där vajern går ner.
Om du inte rört något vid din renovering, så har packningen/arna på den sidan ändå stått pall 10 år! :)

Kan således slå ett slag för Loctite 5923 packningsklister! :D
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Sundblad »

Jag är ju skeptisk mot att släppa in Magnus i garaget. Man vet aldrig vad han har på gång :|
Nej men jag tar hem wiren från englandet så småningom så är du varmt välkommen! Är det 26 eller 30" jag ska ha?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tjugosnusk Tum lång!

Ses vi i mitt garage? Jag åker till "grottan" nu! Är där ca 1945 om trafiken är snäll! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Sundblad »

Haha jag har ju ingen wire än!
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Hollywood Vampire »

Visste jag väl! Men det fanns Java och en pratstund! ;)
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Hoppande hastighetsmätarvisare

Inlägg av Sundblad »

:(
BMC Mini 1000 -70
Skriv svar