ACH 9373

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

ACH 9373

Inlägg av Tulka »

Någon här på forumet frågade om jag hade den grejen som döljer centrumhålet i vippströmbrytarpanelen på Mk1-kojor.
Paneler hade jag men bara en "blindknapp" och när jag sökte i reservdelskataloger så hittade jag inte så mycket.
Verkar som man glömt våra Svenska bilar och skillnaden av placering av rattlås och tändningslås.
Hursom så listade jag bakvägen ut att det kunde vara en knapp som heter ACH9373 för 3/4" hål i panelen.
Jag ser att det fanns olika paneler på tidiga bilar(60-61?) och undrar om hålet kan skilja ?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: ACH 9373

Inlägg av RAINIER »

ACH9373 är till tändningslåshålet 69-70
http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... 116477d76e

Mk1 Mini's i Sverige hade tändningslås vid rattstången, men hålen i switch panel hade ändå ingen plugg. Där fanns oftast vindrutespolarpump. Resten av Europa hade den under instrumentpanelen.

Switch panel till 1959 är unik, den är helt platt. Ett är senare fick den vinklade runda pressningen kring choke- och värmevajer hålen.

Sen finns det olika pluggar till värmevajerhål (till basic Mini's utan värmepaket).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: ACH 9373

Inlägg av Tulka »

Rainer,
Visst har jag väl också sett någon Mk1a som någon ungdom vandaliserat genom att sätta mekaniska spolarpumpen
mitt inne bland strömbrytarna men så tekniskt elegant eller vanligt är det ju inte om du tänker efter.
Hursom så hittade jag på brickan som täcker hålet i Cooper orginalreservdelshandboken. Nummerändrad, så något
kan skilja i utförandet;
"Blanking-ignition switch hole. Required when steering lock is fitted."
Nytt reservdelsnummer var då BHA4416
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: ACH 9373

Inlägg av minitokig »

På min Austin Cooper -62:a satt vindrutespolarpumpen under instrumentpanelen vid förarsidan, th om ratten (har tillfälligt bytt bort den mot elektrisk vindrutespolare).
I hålet i mitten, på panelen med vinklade fästen för värme- resp luftspjällsvajer, har jag en universell täckbricka.
Choken sitter under instrumentpanelen på passagerarsidan.

På min Austin Mini -59:a sitter tändningslås i mitten på den platta panelen.
Nisse Brandt
Inlägg: 34
Blev medlem: 5 oktober 2011 kl. 21:45
Ort: Uppsala

Re: ACH 9373

Inlägg av Nisse Brandt »

Spolknappen ska sitta emellan rattstång och reglage plattan, som på alla mk1 med rattlås i sweden. Har en lös cromad original "täckbricka" ligger här :)
JC T ONE
Inlägg: 44
Blev medlem: 11 januari 2010 kl. 09:34
Ort: Helsingör, Danmark

Re: ACH 9373

Inlägg av JC T ONE »

Har skickat PM Nisse
Skriv svar