Manuell pump till vindrutespolaren.

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
ManneFyhr
Inlägg: 4
Blev medlem: 21 juni 2009 kl. 20:59
Ort: Oskarshamn

Manuell pump till vindrutespolaren.

Inlägg av ManneFyhr »

Tjena alla!

Har inte verit så aktiv på detta forumet, men skulle verkligen behöva lite hjälp.
Jag har en -61a jag håller på å renoverar.

Nu är det så att jag får inte vindrutespolningen att fungera.
Det är någon typ av pump man pumpar på för att bygga upp tryck i systemet antar jag.

Men den har spruckit sönder, inte helt konstig egenskap plast har efter 53 år.

Så jag undrar, är det någon som vet om det finns någon lösning på problemet?
Kanske om det finns något annat som passar med samma funktion.

Sen har jag frågor om instrumenteringen med, den är ju väldigt.. ..spartansk(?) i de gamla bilarna. Det sitter några reglage runt tändlåset, men vad dom är till och hur det är tänkt att de ska fungera kan jag inte för allt i världen komma på. Allt har tagit fast rätt så rejält nämligen, Så nu när man är ute och åker är det bäst att se till att frysa ordentligt för allt du får fram är värme, på högsta möjliga nivå, och givet är fläkten på fullt flås.

Det vore jättekul om någon av er hade några funderingar eller lösningar på detta,

//Manne
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Manuell pump till vindrutespolaren.

Inlägg av RAINIER »

Några bilder skulle hjälpa....
Om du menar värmereglaget, då är översta läget: blås på fötterna, mellan läget blås på vindrutan och nedersta läget: stängt igen värmepaketet.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tulka
Inlägg: 513
Blev medlem: 4 maj 2008 kl. 20:42
Ort: I Roslagen

Re: Manuell pump till vindrutespolaren.

Inlägg av Tulka »

Gammal tråd men jag lägger in en bild ändå. Värmereglaget skall naturligtvis :wink: vara utdraget för att stänga av värmen.
Tänk på historien om bilisten som alltid körde med choken utdragen för det var så praktiskt att hänga grejer pån.
På sommar´n går det lika bra att använda värmereglaget.

Bild

Tulka
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Manuell pump till vindrutespolaren.

Inlägg av RAINIER »

Men... om man har en pirat värmekran, då kan den funka tvärtom; kall = reglaget tryckt in. Det samma gäller för Minis efter 1988 som har värmekranen mellan slangarna, och inte på topplocket (pga. bromsservot).
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar