montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av Flundran »

Jag har ett problem med hastighetsmätaren i min -78 mini. Räkneverket som visar hur långt bilen gått har hängt upp sig. Jag tänker att om glaset går att montera bort kanske man kan peta lite på siffrorna och få det att lossna? Det är en Smiths-mätare som ser ut ungefär så här:

Bild

Vill helst undvika att montera ut hela mätaren genom motorrummet. Kikade lite på det idag och det verkar vara rätt mycket jobb med alla kabelhärvor.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av heemini »

Kromringen är "vikt" över glaset på baksidan på ett antal ställen. Du måste alltså böja tillbaka dessa för att få loss glaset.
Det kan gå, men med stor sannolikhet kommer du att spräcka glaset. Rekommenderas alltså inte. :(
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av minitokig »

Enklast att ta ut mätaren genom motorrummet, ev kanske du måste ta bort förgasaren.
Du kan annars försöka ta loss hela svarta plastkåpan men den sitter med "gucka" mot torpedväggen så det kan vara svårt att få loss den.
Kromringen är ju inte vikt över glaskanten, den är ju vikt över nästa kant som är själva huset på hastighetsmätaren.
Tar man det försiktigt så brukar det gå bra, jag lämnar dock inga garantier.

Du kanske kan hitta en gammal trasig mätare och öva på först?
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av heemini »

Menade naturligtvis hastighetsmätarhuset. Vore ju ganska lätt annars :lol:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av Flundran »

Ja, det känns som förgasaren bör tas bort för att komma åt ordentligt. Jag tror jag väntar med att åtgärda detta tills nästa gång det blir aktuellt att ta ur den.

Tack för era tips!

/F
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av timppa »

Har du tur så kanske det löser sig av sig själv. Min fastnade en gång men kort efter så började den snurra igen.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av minitokig »

man kan ju när man är ute och kör banka på hastighetsmätaren, då kanske den får det extra knycket för att kugga över hjulet längst ut som inte brukar röra på sig. men banka inte så hårt på glaset att det spricker...
Användarens profilbild
MinMorris
Inlägg: 806
Blev medlem: 12 augusti 2008 kl. 16:40
Ort: Delary, Älmhult, Småland

Re: montera bort glaset på hastighetsmätaren?

Inlägg av MinMorris »

Min mätare hängde sig efter att slagit över 99999. Far är "gammal" servicetekniker och sa att räkneverk han jobbat med ofta hängde sig. Jag testade och att få dem att fungera igen är riktigt lätt.
Att få ut den var relativt lätt genom motorutrymmet som föreslagits ovan. Att montera bort förgasaren är också en enkel manöver så inget att hänga upp sig vid. Lycka till!
Skriv svar