Montera ur sidorutor fram

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
DBerggren
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2013 kl. 14:55
Ort: Vargön

Montera ur sidorutor fram

Inlägg av DBerggren »

Hej! Fick paket från pl med massor av skoj! :) Gav mig till garaget direkt :) Jag ska montera vindavisare och byta den övre fönsterlisten i dörren. Jag kom fram till att jag måste ta ur rutorna fram men jag lyckades inte med det. Någon som har bra tipps på hur man får ur rutorna? (fönstervevar) hur lossar jag rutan från vevmekanismen?

Tacksam för alla tips och knep!
THE TRUE DRIVING EXPERIENCE ONLY COMES FROM DRIVING A CLASSIC
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Montera ur sidorutor fram

Inlägg av Hollywood Vampire »

Ska finnas utförligt beskrivet i din verkstadshandbok! :)
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Montera ur sidorutor fram

Inlägg av Hylsan »

läste min haynes men fattade inte ändå...så handbok i all ära.

Nu gjorde jag det igår (eller i söndags var det nog) så jag har det rätt färskt i minnet :)

Gissar att du redan lossat allt, dvs plattan från dörren och plockat bort ev. täcktejp för hålen i plåten mm.
Sätt i en skruv upptill (tror jag) och veva sedan upp rutan så att den är halvt uppe (lite mer än halvt till och med).
Sen får man försöka "bända" upp plattan och föra den till vänster, sitter fast i ena hörnet i en slits.
Jag bonkade lite med en gummi-hammare.
När den väl är lös så försök att skjuta den så mycket du kan till antingen höger eller vänster, så kommer "hjulen" hoppa ur skenorna på rutan. På min ena dörr så gick det enklare men den vänstra och på min andra så var det höger som gav med sig.
När väl en är ute ur skenan så kan du ta tag i rutan och vinkla den uppåt och helt enkelt lirka ut rutan. Kan hända att du får veva lite till så att "armarna" kommer mer uppåt.

Hoppas att du förstod något av min beskrivning :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
DBerggren
Inlägg: 14
Blev medlem: 3 maj 2013 kl. 14:55
Ort: Vargön

Re: Montera ur sidorutor fram

Inlägg av DBerggren »

Tackar för din beskrivning! Nu har jag något att utgå ifrån, så ska ge mig på ett försök nästa vecka :)
THE TRUE DRIVING EXPERIENCE ONLY COMES FROM DRIVING A CLASSIC
Skriv svar