Bränsle oljetemp låg nivå

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

Hej!
Jag köpte en koja igår, en 98 och jag kommer nog att ha många frågor framöver men det som förbryllar mig nu är bränsle och tempmätarna.

När jag tankar fullt så visar mätaren bara dryg halv tank och det gick bara på 10liter från att mätaren stog på rött, känns detta igen? vad kan det vara för fel?

Tempmätaren går bara upp så den lämnar "lågtempområdet" men motorn kommer nog upp i full temp, varmluften är så varm att det svider i skinnet så den är nog uppe i rätt temp.

Hänger detta ihop, bägge visarna visar ju för lite.?

Jag bytte olja och filter igår, finns det någon bra underhållsguide? har sett några smörjnipplar och stiften bör nog bytas mm.

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av RAINIER »

Tankgivarna på insprutnings Minis (SPI och MPI) är felböjda. De visar för lite. Du får ta ut den och böja flottören lite neråt.
Finns det tillräckligt med kylvätska? Om det finns för lite, då blir motorn väldigt varm, men tempgivaren finns inte i vätskan, så den mäter nog en lägre temp. Tempgivaren styr också elfläkten, den går då ofta inte heller.
Orsaken på en MPI Mini är oftast kylarlocket.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Landén
Inlägg: 103
Blev medlem: 12 februari 2013 kl. 22:10

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av Landén »

Min 94:a är likadan med tankmätaren. Dock visar min temp lågt pga termostaten. men blir den varm så är det väl inte det. Jag litar lika mycket på mina mätare som på en ********** ********.

* Borttagna politiska åsikter / Timppa
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

Tack för svaret och tipset med tankmätaren! varför är dom felböjda? moneringsmiss?

Ska kolla nivån men jag fyllde på den för inte så längesedan om jag inte minns fel och kylfläkten går nog som den ska nu efter lagerbyte och rostrensning..

Vart är normalnivån på tempmätaren, i instruktionsboken står det att nålen ska vara i mitten vid normaltemp men så långt upp går den aldrig, inte ens när kylfläkten var trasig
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av RAINIER »

När man kör och motorn är varm, då visar nålen just under hälften. Fläkten går när nålen visar mellan hälften och lite över hälften.
Modern cars are nothing but visual pollution !
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

min går upp till ca mellan kall och hälften och stannar där, fläkten startar och går som förväntat och motorn blir ordentligt varm så det känns som att det bara är visningen som det är fel på.
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av RAINIER »

Typiskt för MPI Mini's. Det är så när BMW blandar i sig. Och japanerna föståss (Nippo Seiki mätare).
Mini klarade sig bättre med Smiths...
Modern cars are nothing but visual pollution !
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

BMW började förstöra varumärket redan innan dom släppte nya modellen alltså :wink:

Finns det något generaltips eller är det att lokalisera givaren och följa kablarna i jakt på dålig kontakt?
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av RAINIER »

Tempgivaren sitter i termostathuset.
Kontakten glappar ofta när övre motorbussningarna glappar. Givaren sitter på motorn och sladden sitter med en tie wrap på karossen och när motorn rör sig drar sladden på kontakten.
Modern cars are nothing but visual pollution !
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

Det ser ut som att bränslemätaren sitter mitt på sidan på tanken, ska man lossa tanken när man lossar givaren eller räcker det att slanga ur bränslet och vri loss locket till sensorn? bör man byta packning efter eller hur ser det ut?

Tacksam för svar!
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av RAINIER »

Om tanken är mindre än halvfull, då kan man slå loss banjoringen med en stor skruvmejsel och dra ut givaren. På en SPI/MPI behöver man rotera giveren lite för att få ut den. Gummipckningsringen kan man lätt återanvända.
Modern cars are nothing but visual pollution !
akterspegel
Inlägg: 30
Blev medlem: 29 april 2013 kl. 09:34
Ort: Mellerud

Re: Bränsle oljetemp låg nivå

Inlägg av akterspegel »

Tackar och bockar för svaret! då ska jag försöka mig på att böjatill den lite så den inte visar tomt för det mesta!
Skriv svar