Köra utan bilbälte...

Inredning, klädsel, instrumentering, etc.
Användarens profilbild
smalltown
Inlägg: 80
Blev medlem: 28 juni 2009 kl. 22:52
Ort: Oskarshamn

Köra utan bilbälte...

Inlägg av smalltown »

Hej,
min '65 hade bilbälten monterade när jag köpte den. Dock ditsatta i efterhand, det är bälten med rulle. Och då de är avsedda att bultas på tre ställen, men det bara finns två på bilen, var det ingen snygg lösning:

Bild

Man ser hur den delen där spännet löper som skall vara framför rullen i eget fäste, är monterad i samma hål, fast innanför. Inte snyggt. Min fråga är, kan jag ta bort bältena och köra utan? Dessa är ju uppenbart inte original. Kan besiktningen någonstans se om det tidigare funnits bälten?

Mvh Kalle
Morris 850 '65
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av Crona »

Du kan plocka bort bältena behövs inga bälten i en 65:a om du inte krockar förstås :roll:
Sitter det bälte så skall dessa vara korrekt monterade och fungerande, men som sagt blev inte lag på bälte fram förrän på bilar från 69.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Elzena
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 september 2013 kl. 10:08
Ort: Ånge

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av Elzena »

Förstår jag det rätt att bilar innan 69 inte behöver ha bilbälten fram enligt lag? Jag har just köpt en Austin de Luxe som jag håller på att plocka ren för rostlagning, omlackering och allmän renovering. Bältena som satt monterade i min koja är av gammal typ, som fästs i en metallbåge mellan framsätena. De är dock i mycket dåligt skick. Min kille som leder renoveringen tycker att jag ska ta bort bältena helt och hållet men jag är osäker på vad som gäller. Min bil tillverkad 1967 men uttagen 1968, jag är nästan säker på att det är en MKII :)
Tacksam för svar :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av Crona »

Elzena skrev:Förstår jag det rätt att bilar innan 69 inte behöver ha bilbälten fram enligt lag?
Helt korrekt uppfattat behövs inga bälte, men finns det bälte så skall de vara fungerande och måste användas.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av RAINIER »

Jag skulle nog montera snygga 3 punkt statiska Britax bälten.

http://www.ebay.co.uk/itm/Jaguar-E-Type ... 138wt_1051
Modern cars are nothing but visual pollution !
Tempogubben
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 april 2012 kl. 22:02
Ort: Bollebygd

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av Tempogubben »

Crona skrev:
Elzena skrev:Förstår jag det rätt att bilar innan 69 inte behöver ha bilbälten fram enligt lag?
Helt korrekt uppfattat behövs inga bälte, men finns det bälte så skall de vara fungerande och måste användas.

//Thomas
Min är från 1968 och det sitter bälten i den nu, inga som funkar något bra, och jag funderar på att slänga i riktiga racerstolar och 4-punktsbälten istället.
Detta innebär alltså att jag kan slänga ut de gamla bältena och köra med 4-punkt utan att varken bilprovningen eller Polisen kan säga något utan det räknas som att köra utan, vilket då är godkänt med tanke på bilens årsmodell?!

Känns väldigt förvirrat detta vad som verkligen gäller... :) :roll:

//Andreas
Användarens profilbild
jokke
Inlägg: 159
Blev medlem: 20 januari 2011 kl. 17:06
Ort: Skara

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av jokke »

Jag har en 68:a och pratade med killarna på bilprovningen och det är som du skrev det räknas som att du kör utan bälte.
Austin Mini 1000 -68
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av RAINIER »

Om man har 3-punkt rullbälten, då blir det nog snyggast att montera dem som på 80/90-talet: rullen sitter då i sidofacket bak.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av minitokig »

har för mig att det sitter en vinkel på sena 70-talare så att rulle och infästning blir lite separerade.
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Köra utan bilbälte...

Inlägg av Cooper-74 »

Har funnits många lösningar på detta, bl.a som minitokig säger, vilket borde vara det bästa sättet till din bil smalltown.
Köra utan.. nja det är inga säkra bilar.. resonerat det kvittar ha bälten i min 65a kombi om det blir en rejäl krock, men vid en mindre?
Vill gärna ha bälten numer :rivstart: är väl åldern... :D
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar