Ny här!

Prata om vad du vill
FastFreddie
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2012 kl. 15:28
Ort: Värmdö

Ny här!

Inlägg av FastFreddie »

Som mångårig bilmissbrukare med en släng av gammelbilssjuka så har jag nu drabbats av en släng av MINIsjukan. Har fn 5 st bilar, alla italienska i Fiat concernen. Tre är rena entusiastbilar och dom andra två lämpar sig inte för pendling (för törstiga). Nytt jobb, 8 mil pendling genom sthlm, kö kö kö aldrig över 90 km/h. Jag behöver en ny pendlarbil!
Kriterierna är följande: Någorlunda lågt inköpspris, billig i soppa, kul att köra. En någorlunda normal och smart person hade ju gjort något smart och köpt en smart, toyota aygo el likn. Men icke om man lider av den här sjukan. Dom nämnda bilarna kvalar ju in på första kriteriet men sen blir det stopp. Jag kan inte förmå mig att köpa en bil som jag inte VILL ha. Det kan väl inte finnas en människa på jorden som VILL ha en toyota aygo?
Jag har i alla fall hittat den perfekta pendlarbilen! Austin Mini 1000-74. Rimligt inköpspris, check, kul att köra, check, VILL ha, check.
Sen finns det ju fortfarande en massa obesvarade frågor. Funkar värmen i -10 grader? Immar det om det ösregnar? Kommer jag upp för backarna hemma när det är mycket snö?, Startar den när det är fuktigt och regnigt? Hur mycket (lite) soppa tar den egentligen i vardagskörning? Kommer den rosta så den försvinner?
Finns det någon annan lika tokig som bruksar sin koja över vintern? Det verkar lite bökigt att hitta 10-tums vinterhjul så jag har hittat ett set 12-tummare, hoppas dom passar.
Living on the edge!
Bilagor
liten.jpg
austin mini 1000 bilderliten.jpg
Austin Mini 1000  liten.jpg
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny här!

Inlägg av heemini »

Dina frågor i nummerordning:
1. Är värmepaketet som det ska vara så räcker värmen.
2. Imman går bort med en liiiiten springa öppen på fönstret. Imduk och full fläkt uppåt hjälper till.
3. Lite snö kan kännas som mycket när man har små hjul :D Men med bra däck så är svaret nog ja.
4. Skaffa en sån här till att börja med: http://www.minispares.com/product/Class ... o%20search
Finns i andra varianter också. Kan även klippas till av en gammal gummimatta....
5. Drar nog lite mer än vad man tror. Det är så sjukt kul att gasa......
6. Rostar inte mer än andra men saltet sliter. Spola den undertill och i skärmarna minst varje vecka.
7. Själv har jag ställt av men bland andra så kör MiniJanne året om.

Välkommen i gänget och stannar den på Värmdöleden i höjd med Forum så kommer jag och hjälper dig!
/ Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Ny här!

Inlägg av minijanne »

Jorå, den funkar aldeles utmärkt som vinterbil, och pendlarnil med för den delen. ...fast vette tusan om jag skulle palla med 8 mil enkel resa dagligen...näe :( Jag kör Bromma-Frihamnen-Bromma dagligen året runt men som sagt - 8 mil är rätt långt. Och slitaget blir ju därefter...
FastFreddie
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2012 kl. 15:28
Ort: Värmdö

Re: Ny här!

Inlägg av FastFreddie »

Tackar för tipsen. Skölden till generatorn är tagen! Synd att det kom idag då jag beställde prylar igår. Det sitter en hemsk ratt i bilen som jag var tvungen att byta ut, sen behövdes det skyddsmattor då det inte fanns några sådana.
Jag skrev nog slarvigt, jag har 4 mil enkel resa= 8mil om dagen. Ingarö-Sumpan ToR.
På andra gamla bilar jag haft har man kunnat sätta en pappskiva framför kylen för att få bättre värme på vintern. Hur gör man här? Kylen sitter ju på fel håll! :-)
Eller finns det vintertermostat?
Hur var det med bensinförbrukningen? Vad drar dom?
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ny här!

Inlägg av heemini »

Jag har faktiskt inte en aning om vad min drar. Men kan väl gissa på mellan 0,7 - 1,2 beroende på hur mycket man gasar. Nu är min 998/1097 rejält vässad så den är nog inte bra som referensmotor.
Du kör ju motorväg i två av de fyra milen så håller du lagliga 90 där borde du väl snitta runt 0,8 på vägen till Sumpan.
Ang kylaren så är det väl just för att den sitter på sidan som värmen räcker på vintern? Rätta mig om jag har fel, någon.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
FastFreddie
Inlägg: 7
Blev medlem: 8 november 2012 kl. 15:28
Ort: Värmdö

Re: Ny här!

Inlägg av FastFreddie »

Här kommer lite intryck efter de första 70 milen. Tyvärr var 65 av dom på samma dag! Det blir nog inga fler långturer för min del, motorvägskörning är väl inte direkt någon paradgren. Annars är den ju superkul att köra. Har varit på biltema och köpte lite isolernings mattor för det dånar ju rätt ordentligt. Borde göra lite nytta att klä motorhuven på insida och lite här och där på andra ställen. Värmen är ju superbra, nu har det ju inte varit minus än men med några plusgrader ute går det ju få bastuvarmt i bilen. Bra! Fast fläkten går inte, finns det något enkelt man börjar med. Säkring kanske, har inte forskat än.
På fredag är det dags för tectyl med extra allt
Skriv svar