Identifiering?

Prata om vad du vill
freewheel
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2012 kl. 13:10
Ort: Ljusdal

Identifiering?

Inlägg av freewheel »

Finns det någonstans någon som sammanställt info om de olika MK varianternas start/stoppdatum?
Eller går det att koda via Ch.nr?
Verkar rätt luddigt när de olika MKna uppstod och slutade
Frun köpte just en -76a 1000 saloon
vet faktiskt inte hurivida det är en MKII eller MKIII, det ska visst bryta -76
Är fortfarande noob på koja, men är Anglofil och lär mig snabbt! :wink:
M.v.h.
Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Användarens profilbild
loidor
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 juli 2012 kl. 10:39
Ort: Sundsvall

Re: Identifiering?

Inlägg av loidor »

Mja, är det en 76a är det fråga om mk3 eller mk4 :wink:

Om jag minns rätt är det två reglagearmar vid ratten från mk4, men det är fullt möjligt att jag har fel.
freewheel
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2012 kl. 13:10
Ort: Ljusdal

Re: Identifiering?

Inlägg av freewheel »

aah...
typiskt att rattreglagen saknades(objekt du vet) :roll:
ska visst skilja på bakljusen oxå, backljus eller inte, men dom fanns inte heller :!:
Ja ja, det löser sig nog...
/Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Identifiering?

Inlägg av heemini »

Wiki:
Mark III (introduced in November 1969) had wind up windows with internal door hinges, except for the van and pick-up models. The boot lid lost the original hinged number plate and its recess shape and a large rear colour coded lamp was fitted in its place, along with larger rear side windows.
Mark IV (introduced in 1976) had a front rubber mounted subframe with single tower bolts and the rear frame had some larger bushes introduced. Twin stalk indicators were introduced with larger foot pedals. From 1977 onwards, the rear indicator lamps had the reverse lights incorporated in them.
Mark V (from 1984): all cars had 8.4-inch (210 mm) brake discs and plastic wheel arches (mini special arches) but retained the same Mark IV body shell shape.
Mark VI (from 1990): the engine mounting points were moved forward to take 1275 cc power units, and includes the HIF[disambiguation needed] carb version, plus the single point fuel injected car which came out in 1991. The 998 cc power units were discontinued. An internal bonnet release was fitted from 1992.
Mark VII (from 1996): was the final version, twin point injection with front mounted radiator. Full-width dashboard replaces the original shelf, internal bonnet release. Introduction of airbag on driver's side.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Identifiering?

Inlägg av minijanne »

MK1: 59-67
MK2: 67-69
MK3: 69-76
MK4: 76-84
MK5: 84-91
MK6: 91-96
MK7: 96-00
Slut!
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Identifiering?

Inlägg av minijanne »

Flyttade tråden till rätt kategori.
freewheel
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2012 kl. 13:10
Ort: Ljusdal

Re: Identifiering?

Inlägg av freewheel »

härligt!
min har framvagnsfäste med oval plåt, två bultar o en gummiplopp i mitten, då borde det va en MKIII va?
M.v.h. Nisse
Tack för snabba svr! :)
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Identifiering?

Inlägg av heemini »

Låter som MKIII
Här kan du se delarna exakt: http://www.somerfordmini.co.uk/eshop/in ... page&id=68
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
freewheel
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2012 kl. 13:10
Ort: Ljusdal

Re: Identifiering?

Inlägg av freewheel »

Jepp!
MKIII är det då, alltså troligen tillv. -75 men regad i Sverige som en -76a!
Fint, då vet man vad man ska söka delar till :)
Återkommer när jag stöter på patrull!
M.v.h.
Nisse
-allt som snurrar går oundvikligen mot sin undergång
Skriv svar