Kanske dags nu

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Kanske dags nu

Inlägg av HerrSlentrian »

Så fort man kom på tanken att börja renovera upp kojan, vad händer då. Jo man köper en bil till, en bruksbil. Så frun och jag kan klara alla bestyr vad gäller dagis jobb etc etc med varsin bil.

Vad händer!? Jo. "nya" bilen börjar strula 5h efter man hämtat den. Detta löser sig dock till efter helgen då man lämnat in den på service hos bilhandlaren. Sen börjar nästa bil strula.... Maaaaassor med "blå" rök ur avgassystemet. Konstaterar efter att ha kollat ner vid turbon att det läcker olja ur turbon(blött av olja där flänsen sitter efter turbon). KUL!
Men som tur är så växer ju som vi alla vet pengar på träd! Så då var det problemet löst..... Eller så kanske större delen av semesterkassan rök! Beställer en ny turbo för "en billig slant". Tänkte att då man ändå byter så kan jag väl slå till med en uppgraderingsturbo, driftsäkrare och pålitligare än den förra. Dock så beställer jag inte en original turbo. För killen jag kontaktar har extrapris på en bättre turbo, och framför allt billigare turbo. "behövs bara anpassa hålen (vridningen på turbin-, lager- och avgas-huset). Snabbt fixat! Bara det att man måste svetsa dit en fläns på downpipen som passar på turbon.
2 veckor senare sitter ski**n på plats. Bilen går bättre än någonsin och
ÄNTLIGEN kan man ut och fiska! :-P

Bild

Så nu är jag nöjd och glad igen. Så nu kanske det är dags för en projekt tråd så man kommer någon vart med den riktiga bilen!

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
John Doe
Inaktivt konto
Inlägg: 1715
Blev medlem: 22 september 2007 kl. 20:14

Re: Kanske dags nu

Inlägg av John Doe »

Välkommen till bilägandets värld!

Själv har jag och sambon slängt ut drygt 15000:- på en bil som vi ägt i 2 år. Då är det på saker som bilhandlaren GLÖMT att åtgärda eller vägrade åtgärda då vi påpekade detta under de 6 månader vi som konsument hade rätt till.
Så nu är det till att skriva ihop ett smarrigt brev och antingen gå via ARN eller konsumentrådgivaren, då vi har en lista på saker för minst 10000:- till som vi inte har orkat bry oss om att slänga ut pengar på som han skulle ha gjort.

Bara förra året hade bilhandlaren 16 prickar/anmälningar på sig, och lurade av sambons brorsa ca 20000:- i en bilaffär med så.

Och folk säger att de ska vara tryggare(?) att handla via bilhandlare? :lol:
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Sv: Kanske dags nu

Inlägg av HerrSlentrian »

Ja det är bara att gratulera.
Fick reda på det strax efter vi köpt bilen att bilhandlaren i fråga inte är roliga att ha och göra med. Samma problem som i ditt fall.

Ska kolla igenom bilen vi köpte nyligen och se om det är något mer fel man hittar på den. För är inte ett dugg sugen på att byta tex en turbo till på kort tid.

Vad jag förstod det så har man inte rätt att reklamera vad som kan kallas "normalt slitage".

Men allt annat då, inom skälig tid.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Kanske dags nu

Inlägg av Crona »

Pontus skrev:Och folk säger att de ska vara tryggare(?) att handla via bilhandlare? :lol:
Det är skillnad på bilhandlare och bilskojare även om de på ytan kan se förvillande lika ut :wink:
Om den begagnade bilen är varudeklarerad så skall du kunna reklamera allt vitalt som inte är upptaget i varudeklarationen.
Sen är det här med tiden, du skall reklamera felet inom skälig tid efter att du upptäckt felet, skälig tid i juridisk mening är två månader.

Som privatperson så har du tre års reklamationsrätt på ALLT du köper men det betyder ju självklart inte att de behöver åtgärda allt du reklamerar utan det skall handla om just dolda fel.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar