Nästan äkta Cooper på Blocket

Prata om vad du vill
AustinMini
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 maj 2012 kl. 14:49
Ort: Haninge

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av AustinMini »

Jag har beställt alla ägarbyteshandlingar och tänker fråga de allra första ägarna om bilen, jag hoppas de vill svara mig sen.
Enligt fordonsregistret är min också inskriven med sex siffror som chassinummer. Allt före de siffrorna och den sista bokstaven är inte med. Hur ser man om plåtarna med bl a chassinumret blivit utbytta? Hur ska de sitta om de är original? Skruvat? Popnitat? Och finns ev nummer instansat nånstans på bilen i plåten?

På min muskelbil har jag tre ställen att kika på för att se att bilens chassinr är korrekt. Bl a sitter ett nummer under gummilisten för bagageluckan. Kanske så hos Mini också? I så fall skulle jag vilja veta var de sitter så jag kan kika efter nummer.
Senast redigerad av AustinMini den 28 maj 2012 kl. 18:53, redigerad totalt 2 gång.
AustinMini
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 maj 2012 kl. 14:49
Ort: Haninge

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av AustinMini »

Crona skrev:
RAINIER skrev:Cooper chassinumren delas med vanliga Mini:s, så det säger ingenting heller.
Verkar inte stämma, satt och surfa runt angående motornummer och hitta då att Cooper har unika bokstäver först i chassinumret men som sagt det säger inget då chassiplåten och skyltarna lätt flyttas mellan olika bilar.

First position (e.g. C-A2S4L-###A):
A = Austin (non-Cooper and S)
C = Austin Cooper or Austin Cooper S
K = Morris Cooper or Cooper S
M = Morris
R = Riley
W = Wolseley

//Thomas
X då? Vad betyder X som inte finns med i listan ovan? X=Non significant får jag fram. Exportbil?
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Crona »

AustinMini skrev:Hur ser man om plåtarna med bl a chassinumret blivit utbytta? Hur ska de sitta om de är original? Skruvat? Popnitat? Och finns ev nummer instansat nånstans på bilen i plåten?

Det går inte att se om plåten är utbytt, det är här certifikatet behövs så du får fram motornummer och karossnummer och utrustning så får man se hur mycket som stämmer. Har du matching number här och övriga utrustningsdetaljer stämmer så får man anse att man kollat äktheten och kan vid en ev. försäljning säga att den är äkta och inte en mix av olika bilar.

På tidiga bilar så är chassiplåten bara skruvad med två stjärnskruvar, på senare kommer tyvärr inte ihåg brytpunkten så är de popnitade.

Nej det finns inget instansat nummer det är därför det är så förbaskat lätt att mixa chassinummer, men det kan finnas en svetsad plåt på höger innerskärm det är karossnumret och på nyare så har du en nitad plåt med ett commissions nummer.

Posta en bild på hela din chassiplåt så jag får se var X:et står.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av heemini »

Min 70:a har chassienumret instansat i golvet framför passagerarstolen och det tror jag är original!
/Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Crona »

heemini skrev:Min 70:a har chassienumret instansat i golvet framför passagerarstolen och det tror jag är original!
/Lasse
Ja det tror jag stämmer bra, man skärpte reglerna men på MKI och MKII så är det inget i golvet vad känner till.
Men måste gardera med att jag aldrig har kollat på en 69:a men på 68 och äldre finns det inte i golvet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av RAINIER »

På Mk3 står chassinumret stansat in i golvet höger fram.
Fr.o.m. 1980 står det i höger i torkararmpanels-rännan (scuttle panel)
Jag har hört att numret på Mk1 och Mk2 kan stå i kanten av bakpanelen var bakluckans gummilist sitter emot.
Senast redigerad av RAINIER den 28 maj 2012 kl. 22:46, redigerad totalt 1 gånger.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av RAINIER »

Det här hittade efter lite Googling:
Some export markets required the chassis number to be stamped into the body - on Mk 1s I've seen them in the floor as mentioned above, on the front panel (in front of the dynamo) and in the right hand inner wing.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Crona »

Ok jag låter det vara osagt då, men jag tvivlar på att Sverige skulle tillhöra någon av dessa "några exportmarknader", har aldrig sett chassinumret någon annanstans än på plåten vid kylaren åtminstone upp till 68 och nästan helt säker även på 69, kom på att jag byggde cab av en 69:a och då svetsa jag golvet och det har aldrig varit tal om chassinummer i golvet.
Men ni som har bilar ut och lyft på mattan, står det något så plåta och klistra in på forumet så vi kan reda ut det en gång för alla vad som är rätt och fel.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Ola »

Finns på 80 tals kojorna i golvet .dock e det skit dåligt gjort och hur många har inte bytt golv på dem... Sedan i slutet av 80 talet började de stämpla i övre list kanten under motor huven... lite åt höger. Skit svårt att se men det e där iallafall.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av bulten08 »

70 talarna har stansat i golvet bakom passageraren på min 1275gt som är en 73 så är det stansat där sedan mina andra kojor som vart 2st 75 och en 77 har också varit stansat där men på 77 så satt det ganska långt bak.

/marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
AustinMini
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 maj 2012 kl. 14:49
Ort: Haninge

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av AustinMini »

Båda mina plåtar ät popnitade. Den till vänster har commission number och den till höger har chassinumret, det börjar med X som första bokstav och betyder Non significant.

Här är fullständig decoding för chassinumret på en -69 Mini 1000:

October 1969 to 1974 “Model Year” – English Built
During the previous months leading up to the cars in this time period, a Commission Number was introduced to go along with the Chassis Number/VIN. Both are helpful in identifying a car.
CHASSIS NUMBER/VINThe general format for the Chassis Number/VIN for these cars is:

X-A2S1N-XXX-A
VIN, First Position (“X” in the above example):
This is simply dismissed by the factory as “non significant”!

VIN, Second Position (“A” in the above example):
= Engine type
848cc
998
1275cc Cooper S and 1275 GT

VIN, Third Position (“2S” in the above example):
= Body type
2S = 2-door saloon/sedan. (Except Mk III Copper S and 1275GT) Caution: bureaucratic bungles often interpret this as 25 (twenty-five)
2W = Estate (“2 Door Dual Purpose”)
D = 2 door saloon (Mk III Cooper S and 1275GT only)
U = Pick-up. Caution: U and V can be mistaken one for the other.
V = Panel van. Caution: U and V can be mistaken one for the other.

VIN, Fourth Position (“1N” in the above example):
[Blank] = Mini 850. Produced only in the “round nose” style
1 = Round nose, traditional Mini body style. Includes: Mini 1000, Mk III Cooper S, Van, and Pick-up.
2 = Clubman, square nose style. Includes: Clubman saloon, Clubman Estate, and 1275GT.
VIN, Fifth Position (“N” in the above example):

N = Mini 1000
VIN, Number positions (“###” in the above example):

= The sequential build number:
Unlike the earlier cars, each “type” started with number 101; e.g., the first Mini 850 in this range started with 101 as did the first Mini 1000, the first Mk III Cooper S, etc.

VIN, Last position (“A” in the above example):

= Assembly plant. Officially, “Internal Use Only”
If used at all, this would be “A” for English built cars. All English built Minis were now being built at Longbridge.
A = Longbridge
Commission NumberThe general format for the Commission Number is:

N20S-XXX
Commission Number, First Positions (“N20S” in the above example):

= Car type
20U = Pick-up
20V = Van
20W = Clubman Estate
D20S = Mini 850
N20D = Mk III Cooper S
N20S = Mini 1000
S20D = 1275GT
S20S = Clubman

Commission Number positions (“###” in the above example):
Sequential number starting at 101 for each car type.

X betyder icke viktigt, ej nödvändig.

Chassinumret på min koja är: X-A2S1N-XXXXXX-A. Mini 1000 och Cooper delade alltså på chassinumren och som Rainier skrev tidigare så kan man inte utifrån chassinumret avgöra om det är en Cooper eller ej. Det sitter emblem på som säger Austin Cooper, jag tänkte fråga de tidigare ägarna om de satt där då bilen var ny. Tror inte man byter ut saker på en bil som är sprillans ny direkt man köpt den. Intressant tråd det här! =)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Crona »

AustinMini skrev:October 1969 to 1974 “Model Year” – English Built
Din text beskriver MKIII förvisso misstänker jag att min text ovan beträffande chassinummer gäller MKI så exakt vad som gäller för MKII vet jag inte men skall kolla lite mer i kväll om ingen hinner googla innan 8)

Beträffande byta ut delar så har bilen inte varit ny på en hel del år :wink: och att "uppgradera" har alltid varit populärt.
Vad har du för bromsar fram?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
AustinMini
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 maj 2012 kl. 14:49
Ort: Haninge

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av AustinMini »

Crona skrev:Beträffande byta ut delar så har bilen inte varit ny på en hel del år :wink: och att "uppgradera" har alltid varit populärt.
Vad har du för bromsar fram?

//Thomas
Jo, jag förstår att det är poppis att byta ut grejer men det är just det jag tänker fråga de allra tidiga ägarna vad det var för grejer på då när den var ny. Det är trumbromsar fram, men fick verkligen Cooper också skivor fram? Var det inte bara Cooper S som fick det? Så många frågor man har, spännande tråd det här som sagt. :D

Oavsett om det är en Mini 1000 eller Cooper så gillar jag min koja väldigt mycket. Skönheten ligger i betraktarens öga och den här, den är som jag sökt efter med utanpåliggande gångjärn, rätt modell av fälgar som jag gillar och bara är så där otroligt gullig och söt. =)
AustinMini
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 maj 2012 kl. 14:49
Ort: Haninge

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av AustinMini »

Så där, nu har jag beställt ett Heritage-dokument för bilen. =)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Nästan äkta Cooper på Blocket

Inlägg av Crona »

AustinMini skrev:Det är trumbromsar fram, men fick verkligen Cooper också skivor fram? Var det inte bara Cooper S som fick det? Så många frågor man har, spännande tråd det här som sagt. :D
Jo det är skivor även på Cooper något mindre 7" mot 7,5" på S:en

Men som du skriver, det viktiga är inte ursprunget utan att man gillar sin bil och skjutfönster och utanpåliggande gångjärn ger extra charm oavsett om det är en Cooper eller inte.

Men jag starta tråden just för bilen på Blocket benämndes som ÄKTA och priset är därefter, och jag tycker det är viktigt att man får det man betalar för och som framgår så fanns det frågetecken.
Sen har tråden utvecklats till att belysa detaljer och skillnader som jag tror många tycker är intressanta.

Bra investering, certifikatet reder ut alla eventuella frågetecken.
Själv har jag mitt certifikat på väggen inramat 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar