Vem har äldsta hundkojan i Sverige eller i Norden...?

Prata om vad du vill
TempoGubben

Vem har äldsta hundkojan i Sverige eller i Norden...?

Inlägg av TempoGubben »

Hej!



Jag är lite nyfiken på vem som har den äldsta hundkojan här i Sverige eller i Norden till och med.



Jag och min far har en Austin Mini 850 av årsmodell 1959.



Den har tillverkningsnummer 3273.



Är det någon där ute som har en äldre eller känner ni till någon.



//TempoGubben
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Kul med 59:or!! :)

Några bilder på er 59:a? Basic eller de Luxe? Komplett eller okomplett?

Är det den som kommer från Jönköpingstrakten? Renoverad med smärre avsteg från originalet? Varför skall ni dra den på släp till träffen i Danmark? Bilar är väl gjorda för att köras?:lol:



Det finns ett flertal 59:or i Sverige då detta var ett av de första länderna som fick tilldelning i början, det fanns en bra marknad sedan innan. Några körs med, andra väntar på renovering, jo jag har ett sådant objekt...Många har väl gått hädan också, det var ju lite barnsjukdomar i början...



Här är en bild på annan 59:a med ungefär samma chassienummer som er.

Bild

finns i galleriet på http://www.minisevenclub.com. Den är grymt fin och har rullat ca 300 mil sedan renovering. Den rullade senast på vårmönstringen i Söderfors i lördags. Tyvärr ej jag som äger den :cry:
1000mk3

Inlägg av 1000mk3 »

det er en strøken 59 til salgs i norge nå for tiden. ryktene sier at eieren har blitt bydd 100000NOK for den!!!! den er visst strøken både inni og lakk. og lite om ikke noe rust!!!
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Han menar förmodligen den som är importerad från Sverige och som finns hos Sverre Löchen på http://www.miniss.com/

chassienummer 4XX (fyrahundranågonting)



Bild

...
Senast redigerad av minitokig den 11 maj 2005 kl. 13:35, redigerad totalt 1 gånger.
Miggel
Inlägg: 78
Blev medlem: 8 december 2004 kl. 12:15
Ort: Falun

Inlägg av Miggel »

Jag har ju en '59 chassis med nummer 3714. Men det är bara en chassis...sen har någon ändrat baklyserna till MKII modellen eftersom detta betraktades då som modernare. Motorn är borta sen länge tillbaka och bilen har används till några tävlingar under 70 talet.



Bilen är ju fint och rak i plåt, alldrig svetsat och total rostfri...men jag tvivlar ändå vad jag skall göra. Jag har ju precis fått tag på regpapper på en 850 Cooper (skall vara 997 Cooper) och jag är väll lite sugen på att använda karossen till detta, eftersom bilen inte är komplett ändå..



Men det finns inte många '59. Enligt en bok som jag har hemma, så har man exporterad en del '59 till Sverige, men dom blev inte sålda. Den togs tillbaka till England i '60/'61 och blev då ombygd ifrån vänster till höger styrd...
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Samla delar och bygg en 59:a!!! Eller sälj karossen till någon som har en dålig 59:a kaross men med alla delar (läs mig...:) )



Boken är väl med bilen Dolly i (DOL). Richard Porter eller vad han nu heter som skrivit den?





Kul att höra att det finns lite 59:or ute i landet, ngn mer som har en stående?
Användarens profilbild
Ola
Inlägg: 465
Blev medlem: 13 november 2004 kl. 20:27
Ort: Alvesta
Kontakt:

Inlägg av Ola »

Jag vet om en som står på en ladugårds backe i mörka småland.[säger dock inte vart ]. dock riktigt dålig . inredning i långhårig plysch som har möglat.och igensvetsad koffert lucka med tank locket på mitten :shock: , enligt ägaren av ladugård backen skall det va lågt chassi nummer ..



Är under bearbetning .. kanske får flytta hem till mig ..
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Härligt med custom! Låt den förbli customiserad om det är gjort bra i 60/70 tals stil! Finns det några bilder?



Fast har man en original så bör man nog försöka hålla den så.



Men vad vet jag? Mitt objekt bara står och samlar damm tills man har tid, pengar, tillräckligt med delar och lust...



Alla har vi våra åsikter och de kan ju svänga när man väl har ett sådant fordon i sin hand...



mer 59:or? Det finns en i Göteborg som körs emellanåt. Det står en i en lada utanför Enköping och en mellan Uppsala och Gävle i en lada ute i skogen, det bor en söder om Stockholm som körs emellanåt.... vore kul att samla alla svenska 59:or till en träff!



Vad har ni andra? Eller era släktingar, grannar, kompisar......
TempoGubben

Inlägg av TempoGubben »

minitokig <--



Hundkojan vi har är en de Luxe Saloon, som den så fint heter. Bilen är helt komplett och används så ofta vädret tillåter och möjlighet finns.

Ja, det är den som finns i Eksjötrakten, för att va lite mer exakt.

Det är inte vi som har renoverat den utan det är en man i Barnarp utanför Jönköping som har gjort det. Originalfärgen ska egentligen vara English White istället för det röda men i stort är den original.

Det är även en av anledningarna varför den kommer att åka med på transport ner till Danmark. Åkkomforten är inte den bästa och sen vore det tråkigt om det hände något med en så pass gammal hundkoja.



Har lagt upp ett par bilder på bilen på min hemsida. Kommer att ta många fler kort på den nu i sommar!



Bild



Originalfälgar med däck är på gång...
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av minitokig »

Kanonfin! :)

Kul att se! Tack för att du lade up en bild 8)

Det syns på bilden att det är en de Luxe, den har öppningsbara sidorutor bak med den vågräta öppningsmekanismen (inte den sneda som annars sitter på bilarna) samt en kromad plastlist på sidan (fast den kanske är bytt vid renovering).

Han verkar ha bytt en del plåt på den vid renovering, bla fronten som har den senare stilen under kofångaren med urtag för kylluft till bromsar och inte en hel kjol som det satt från början. Inte så konstigt då det knappt går att få tag på om man inte betalar massa pengar eller gör själv (tänk om man vore plåtkonstnär, vad kul man skulle kunna ha då...).

Vad sitter det för inredning i? Kanske syns på bilderna på hemsidan? Jag skall kolla :D

Tack igen och grattis till en fin bil! Nu blir man ju lite inspirerad att börja med objektet som står i garaget, men det kommer att ta måååånga timmar innan den är lika fin som din/er.
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

vad är det för fälgar som sitter på den ser riktigt heta ut.
Morris 850 Super -62
Austin 850 Pickup -67
Mini 1000 -75
TempoGubben

Inlägg av TempoGubben »

Jag vet faktiskt inte vad fälgarna heter men jag tror det är "Cobra"-nånting. Kan ta reda på det om du vill.

Däcken är iallafall Yokohama A-008 165-R10.
palman

Inlägg av palman »

ska du sälja kanske :D:D..hör av dig då
Användarens profilbild
Babas
Inlägg: 219
Blev medlem: 14 november 2004 kl. 12:17
Ort: Halmstad

Inlägg av Babas »

ja om du kan ta reda på det får du gärna göra det riktigt heta var det. kanske kan det vara mamba. Hela bilen verka vara i kanonskick.
Morris 850 Super -62
Austin 850 Pickup -67
Mini 1000 -75
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Inlägg av Cooper-74 »

Jepp det är Mamba fälgar!

Vad jag vet den lättaste fälgen i tio-tum som inte är av magnesium.

Behåll dom på bilen :wink:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar