Köpa en mini cooper-72

Prata om vad du vill
pwbform@gmail.com
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2022 kl. 20:55

Köpa en mini cooper-72

Inlägg av pwbform@gmail.com »

Hej alla

Har alltid önskat att äga o renovera en hundkoja.
Har hittat en från 1971, saknas en förgasare o lite pyssel med inredning mm, ingen rost.

Vad är ett rimligt pris??
Användarens profilbild
Flundran
Inlägg: 253
Blev medlem: 17 juni 2013 kl. 09:20
Ort: Karlstad

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Flundran »

Svårt att veta om motor och växellåda är ok om den inte kan provstartas. Och då blir det lite svårvärderat tänker jag? Är det orginal drivlina? Men att bilen är rostfri låter ju jättebra. (Ovanligt!)
20 tusen kanske?
 
pwbform@gmail.com
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2022 kl. 20:55

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av pwbform@gmail.com »

Tack för supporten
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Crona »

pwbform@gmail.com skrev: 5 januari 2022 kl. 21:15 Hej alla

Har alltid önskat att äga o renovera en hundkoja.
Har hittat en från 1971, saknas en förgasare o lite pyssel med inredning mm, ingen rost.

Vad är ett rimligt pris??

 
Har du bild på den?
Sen är det ingen Cooper om den är från 1972, då är det som bäst en 1275GT.
Men är den helt rostfri även under mattor och i hjulhus så kan den vara värd en del men som sagt gärna några bilder så blir allt lättare.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
pwbform@gmail.com
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2022 kl. 20:55

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av pwbform@gmail.com »

Resized_20210907_195145.jpg
 
Resized_20210907_195159.jpg
 
Resized_20210907_195159.jpg
 Hoppas du kan se bilderna det var en 71:a
Peter
Bilagor
Resized_20210907_195255.jpg
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Crona »

Hej
Jo jag kan se bilderna, jag noterar direkt att regnumret är till en Clubman men bilderna visar på en vanlig koja eller som de också kallas rundnos.
Tycker mig även se att hastighetsmätaren sitter i mitten vilket den inte heller gör på en Clubman.

Vidare så är den senaste besiktningen gjord för över 20 år sedan, dessa två saker bör tas i beaktan.
Men nu till bilen, tittar man på kaross skarvar så är passformen inte exakt och det ser ut att vara en garagelack vilket självklart påverkar priset.

Men vad vill du göra/ha bilen till, du skriver att du vill renovera och fixa med en hundkoja hur mycket vill du göra och till vilket skicka vill du ha bilen?

Att köpa en bil som inte är körbar har en tämligen hög osäkerhetsfaktor, går motorn runt, hur låter den och hur känns lådan finns det broms på bilen o.s.v.

Har du fått någon pris ide från nuvarande ägare?
Utifrån ovanstående faktorer och den osäkerhet som råder så vill/kan jag tyvärr inte ge dig något pris.

Men besiktigad och körbar utan missljud från motor och växellåda 30-35k om registreringshandlingarna stämmer och bilen verkligen är som du skriver i princip rostfri.

//Thomas
 
 
 
 
 
 
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
pwbform@gmail.com
Inlägg: 5
Blev medlem: 5 januari 2022 kl. 20:55

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av pwbform@gmail.com »

Han vill ha 30000kr, supertack för all info
minimini
Inlägg: 829
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av minimini »

om reg nr tillhör en clubman. köp INTE då är bilen olaglig, med mindra det står någonstans att karossen är utbytt
i princip kan du bli åttalat för att ha falska papper på bilen
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Cooper-74 »

Är det olagligt att byta ut den fula clubmanfronten till rundnosen?
Haft en 71:a Clubman som var ombyggd så, och den rullar än här i trakten. Hade massor av modifieringar inskrivna i papperna. Typ Cooper S' fram och bakaxel, skivbromsar och motor från Cooper, störtbur och bredare spårvidd samt säkert något mer.. Det enda som nog inte var inskrivet var soltaket, något besiktningen aldrig ens nämnt något om.
Tror knappt besiktningen bryr sig nosens utformning så länge där sitter rätt antal fungerande lampor.

Ser ut som Clubman ovandel till instrumentbräda sitter monterad, kanske mätarna satt framför ratten? Något som den potentielle köparen nästan borde lagt marke till, eller om alla mätarna satt i mitten? 12" hjulen ser ut att sitta "rätt" i hjulhusen, vilket antyder den har skivbromsar. Kanske så att någon monterat hela framvagnen från en nyare koja med 1275cc motor/växellåda och då har skivbromsarna följt med, bakhjulen ser också ut att sitta "rätt" för att vara 12" De större hjulen ger något lite mer komfort (för att vara koja!) Med lite tur kan det eventuella motor/växellåds bytet ha gett den behagligare utväxling/slutväxel, men inget man säkert vet utan att till att börja med fråga ut säljaren noga samt putsa av lilla skylten med motornumret och sen brukar det fungera att googla det numret (siffror och bokstäver!) för att få reda på det mesta.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Misse »

Fick tips om hundkoja.com ☺
Lite tydliggörande skrift om kojan, den är en Clubman som i samband med rejäl renovering och lack för bortåt 20 år sen fick rundnosfront & skärmar. Bakramen byttes då till en ny.   Grillen ligger i bilen. Clubman mätare är kvar. Chassiidentitet finns.
Lacker kan jag inget om direkt men om det är gjort för så många år sen och fortfarande ser bra ut så är det väl ingen skabbig garagelack?
Motor är en pigg 1275 med okänt innehåll men är pigg och gick bra. Körd & inställd på rullande landsväg av tidigare ägare och har för mig att den då hade gett 60 hk.
Sitter grovt avgas (nåja..) på den.
En hs4-originalförgasare finns men den och insuget sitter inte där, det ligger löst. Det fattas inte.
Förra ägaren har kört omkring med den hemikring och skulle med tiden ha bes den men så hamnade den härhemma hos mig istället, jag körde hem den obes drygt 20 mil nånting. Sen har den blivit körd hemikring här i trakten och tror det var lyktinsatser som skulle bytas och ljusknappen som glappade (finns en ny nånstans) som var kvar att göra då den blev stående.
Vad jag minns så var bromsar & sånt skapligt nytt men tror jag tänkte då att en bromsbacksjustering runtom på alla 4 hjul behövs på den.

Får se om jag kommer på nåt mer att skriva om den sen ☺
 
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Crona »

Misse skrev: 13 januari 2022 kl. 15:20 Fick tips om hundkoja.com ☺
Lite tydliggörande skrift om kojan, den är en Clubman som i samband med rejäl renovering och lack för bortåt 20 år sen fick rundnosfront & skärmar. Bakramen byttes då till en ny.   Grillen ligger i bilen. Clubman mätare är kvar. Chassiidentitet finns.
Lacker kan jag inget om direkt men om det är gjort för så många år sen och fortfarande ser bra ut så är det väl ingen skabbig garagelack?
Motor är en pigg 1275 med okänt innehåll men är pigg och gick bra. Körd & inställd på rullande landsväg av tidigare ägare och har för mig att den då hade gett 60 hk.
Sitter grovt avgas (nåja..) på den.
En hs4-originalförgasare finns men den och insuget sitter inte där, det ligger löst. Det fattas inte.
Förra ägaren har kört omkring med den hemikring och skulle med tiden ha bes den men så hamnade den härhemma hos mig istället, jag körde hem den obes drygt 20 mil nånting. Sen har den blivit körd hemikring här i trakten och tror det var lyktinsatser som skulle bytas och ljusknappen som glappade (finns en ny nånstans) som var kvar att göra då den blev stående.
Vad jag minns så var bromsar & sånt skapligt nytt men tror jag tänkte då att en bromsbacksjustering runtom på alla 4 hjul behövs på den.

Får se om jag kommer på nåt mer att skriva om den sen ☺
 

 
Se där nu har du mycket mer information om bilen och en förklaring till rundnosen (det brukar synas på svetsfogarna att innerskärmarna är bytta)
Jag tyckte mig se temp mätaren spegla sig på bilden genom bakrutan därav att jag nämnde hastighetsmätaren.

Ps: Misse, jag skrev inte skabbig garagelack utan bara garagelack för jag tyckte mig se silikonprickar och dammnoppor men som sagt bilderna är inte 100 procent

//Thomas
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Crona »

Cooper-74 skrev: 13 januari 2022 kl. 12:00 Är det olagligt att byta ut den fula clubmanfronten till rundnosen?

 
Utgår från att du inte åsyftar mitt inlägg då jag skrev "bör tas i beaktan", och det står jag för.
//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Cooper-74 »

Crona skrev: 13 januari 2022 kl. 15:38
Cooper-74 skrev: 13 januari 2022 kl. 12:00 Är det olagligt att byta ut den fula clubmanfronten till rundnosen?


 
Utgår från att du inte åsyftar mitt inlägg då jag skrev "bör tas i beaktan", och det står jag för.
//Thomas

 
Tänkte nog mest på att det är få av nutidens besiktningsorgan som vet hur bilar äldre än 2000 ska se ut.
Kollar man blocket annonser så verkar dubbla Weber 45:or i t.ex en Volvo 240 eller 740 inte väcka deras blickar, fast om dessa exempel är besiktigade i exakt det utförandet är inte helt säkert. 

Sen var det minimini's inlägg som jag tänkte på.
I just ditt Crona's fall vet jag med säkerhet att Clubman-front borde klassas som kriminellt att inneha 😜

Hade faktiskt inte ens kunnat avgöra det är en Clubman från början genom att bara titta på nummerplåten. Har inte sånt superminne på vilka nummerserier som hamnade på vilka kojor  :wink:

Skämt åsido så verkar det nu vara klarlagt vad som hänt och gjorts vid denna bil på senare år.
​​​
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av Crona »

Cooper-74 skrev: 14 januari 2022 kl. 07:50Tänkte nog mest på att det är få av nutidens besiktningsorgan som vet hur bilar äldre än 2000 ska se ut.

Sen var det minimini's inlägg som jag tänkte på.
I just ditt Crona's fall vet jag med säkerhet att Clubman-front borde klassas som kriminellt att inneha 😜

Hade faktiskt inte ens kunnat avgöra det är en Clubman från början genom att bara titta på nummerplåten. Har inte sånt superminne på vilka nummerserier som hamnade på vilka kojor  :wink:

Skämt åsido så verkar det nu vara klarlagt vad som hänt och gjorts vid denna bil på senare år.
​​​




 
Jo jag vet att några Clubman ägare uppgradera sina bilar till ”riktiga” rundnos kojor, men frågan ställdes av en som jag uppfattar det, är ny på kojor och skall han börja renovera bilen och ev. lägga en massa ytterligare pengar i bilen och då kan det vara bra att känna till att bilen är ändrad på en för modellen vital punkt.

Men då det även krävs att man byter innerskärmar så är det ganska lätt att se om dessa är bytta eller ej, hur bra man än svetsar så blir det aldrig som original punktsvetsar  :roll:
 
Vid normal besiktning så märker man inte skillnad på en MK1 eller MK6-7 det har vi ju sett exempel på här på forumet.
en åker man av någon anledning på en ursprungs kontroll så är det Larmtjänst som gör denna och de är inte riktigt lika lättlurade.

På tal om nummerplåtarna så ser de ut att vara original från 72/73  :mrgreen:
 
 
 
 
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minimini
Inlägg: 829
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Köpa en mini cooper-72

Inlägg av minimini »

detta var alment, man ska ALDRIG köpa en bil om man misstänker att reg papper inte stämmar överens med bilen.
det häleri o dokument förfalskning.
det totalt likgildigt om det går genom bes eller inte.
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Skriv svar