En mosad mini..

Prata om vad du vill
LeylandMini
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 juli 2020 kl. 20:19

En mosad mini..

Inlägg av LeylandMini »

Hej alla kojaälskare!
Jag har haft äran att äga en Leyland Mini -77 (min första bil) sen 2009. Köpte och renoverade (främst motorn) den tillsammans med min meckande pappa. Han gick bort 2015 och pga av min okunnighet har den stått sen dess. Tyvärr rasade ladugården kojan stod förvarad i och det ramlade en bjälke över min övergivna ögonsten. Taket, vindrutan och stolparna tog smällen. 
Har varit i kontakt med försäkringsbolaget som värderat den till 23 000 kr innan skadan. Den hade en del rostskador, men underredet är rostfritt vad jag kan minnas. Enligt Transportstyrelsen stod mätarställningen på dryga 29 000 (!) mil vid senaste besiktningen (2014). 

Skulle helst se att den hamnar i någon entusiast händer och inte på skroten. Så nu till min fråga till er experter. Vad är ett rimligt värde på den, om det ens skulle vara värt för någon att fixa den? Om inte, är försäkringsbolagets värdering innan skadan skälig? 
Osäker på vad mer för info som kan hjälpa för att kunna svara. 

Bilder på eländet: https://www.dropbox.com/sh/oedeu2mryxun ... Fw4Ja?dl=0

Tacksam för all hjälp jag kan få.
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: En mosad mini..

Inlägg av mowog85 »

Begär kontantersättning av försäkringsbolaget om den är försäkrad pch behåll bilen, sen kan du ju sälja den. Bolagens värderingar på gammla bilar är alltid för låga om man inte har typ bilsport mc el likn.
Tråkigt när sånt händer. Snygg ratt
Björn i Länna
Inlägg: 24
Blev medlem: 11 mars 2015 kl. 11:26
Ort: 74011 Länna

Re: En mosad mini..

Inlägg av Björn i Länna »

Ser ut att vara takbyte + riktning av plåtar under framrutan+ riktning takstolpe+ byte av dörr + lackering.
Vad kan det kosta?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: En mosad mini..

Inlägg av Cooper-74 »

29000 mil låter otroligt mycket, ofta bilprovningen skriver fel pga att kojans mätare vänder vid 10000 mil.
Kolla på en sån sida som biluppgifter.se så kanske går att se om miltalet hoppat ur led något år.

Tur i oturen dock att du haft den garageförsäkrad.
Utan det blir noll pengar..
Lämna till firma blir det nog dyrt, dyrare än vad du blivit erbjuden.
Kanske testa säga till dom att du inte godtar detta utan vill ha bilen lagad, t.ex. pga att den har gamla goda minnen med sig.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Skriv svar