Identifiera en SS

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Identifiera en SS

Inlägg av Hylsan »

Hur kan man se ifall en koja är en Cooper SS?
Finns det något register man kan söka på chassienr eller något sådant?
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Identifiera en SS

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Hej.
Är du och drar i ett snöre för att se om någon nappar?

Cooper SS finns inte och har aldrig funnits heller. Men en massa myter om en variant med minst 200hk.
Cooper 1275 S är det som brukar menas när det nämns "SS". Men även andra modeller kan ha menats, alltid vassare versioner av Cooper:n.
Troligen ett svar som du redan vet, ska du leta efter en Cooper 1275 S så är det alltid chassi numret som gäller.

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Hylsan »

Man kan väl säga "både ja och nej" :)

De flesta man träffar på säger sig ha kört eller ägt en Cooper SS, när man kommer in sin hobby.
Som du skriver så har jag aldrig funnit några belägg på att SS finns eller funnits men jag är inte super-insatt i frågan så jag vågat säga emot.
Så jag fiskade lite efter belägg och information för att motbevisa folk som kört i fantasibilar :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
EXCEL,PATRIK.
Inlägg: 446
Blev medlem: 29 augusti 2010 kl. 20:31
Ort: Lund

Re: Identifiera en SS

Inlägg av EXCEL,PATRIK. »

Det har sagts mig att den svenska importören benämnde 1275 S som SS, och man var tvungen att ha licens för bankörning för att få köpa en. Men det finns inga bilar som är byggda som en SS från fabrik.
Om det finns någon riktig specialare vet jag inte. Fick lära mig för något år sedan att det fanns 1275GT S, vilket jag inte visste. Alltså en 1275GT med samma motorspec som Cooper 1275 S. Detta utfördes vid första servicen, och alltså inte direkt från fabrik.

Kanske någon annan som vet mer i frågan?

Har också hört om folk som vet någon, som känner någon som hade en riktig Cooper SS. Men när man frågar lite mer så är allt dolt i dunkel. Kommer oftast ett svar i form "ja det var nog en Cooper 1275 S".

Hälsningar
Patrik.
Husets leklåda består av.
MINI 1275GT 1975, Midas Gold 1987, Lotus Excel SE 1987, Triumph Tiger T110 1954. Frugans Morris Minor serie 2 1954.
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Identifiera en SS

Inlägg av minitokig »

I Motala fanns ju en Cooper S, regnr DAM XXX, som efter att ha bott på olika ställen i landet flyttade till Spanien under tidigt 2000-tal.
De ska ju ha modfierats av rallyavdelningen på BMC SWEDEN.
Den hade ett extra S inskrivet i reghandlingen.
Den hade i regbeviset några extra hästkrafter och var 10 cm längre, pga dragkrok som monterades som bakre hasplåt/skydd,
Det var ett originaltillbehör så det klassade in som godkänt i rallyklassen.

Någon som vill komplettera informationen (eller såga det helt? ;- ) )
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Crona »

Vad jag hört av en kille från Borensberg som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt om hur SS bilen DAM xxx kom till är lite spännande och förklarar varför det enbart fanns en registrerad :wink:

Det var som så att när alla gamla registreringsnummer skulle bytas ut till dagens någon gång under 1971-1972 så matades alla uppgifter från de manuellt skrivna besiktningsinstrumenten i en databas eller om det var hålkort.

Detta jobb gjordes manuellt där för finns det en del roliga skrivfel som en Mini Moko i Stockholm och min egen Moke har 407kW t.ex.
Men för DAM bilen så var det ett medvetet skrivfel av en nära bekant till ägaren som lovat ett roligt registreringsnummer och en överraskning och då blev det DAM och Cooper SS.

När det gäller om det funnits SS bilar eller inte så har mig veterligen aldrig benämningen använts officiellt, däremot så har jag hört att BMC Sverige sålde något som Micke är inne på en Cooper S Special som man var tvungen att ha tävlingslicens för att få köpa.

Men SS nej det har aldrig funnits, blev för övrigt mycket jag hört jo jag var inte så gammal själv på den tiden så det blir vad jag hört på 80-talet men om det är 100% korrekt eller inte kan jag inte ta gift på 8)

Så fyll på om ni vet mer eller känner till motsatsen.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Cooper-74 »

Har väldigt svårt att tro ett engelskt företag skulle döpa en bil till något med SS efter andra världskriget var avslutat.
Men myten om Copper SS lever vidare..
Tänk om man fått tie spänn varje gång man fått höra den beteckningen, hade varit ekonomiskt oberoende nu :lol:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Hollywood Vampire »

De flesta man träffar på säger sig ha kört eller ägt en Cooper SS, när man kommer in sin hobby.
Ställ en motfråga nästa gång varför den hette SS? Då blir det säkert fart på gubb-luringarna! :lol:

När jag och Jörgen på Dalhems prata om SS fenomenet för länge sedan fnissa han och sa;
-Jag har t.o.m hört folk tala om SSS :lol:
dwarfie69
Inlägg: 189
Blev medlem: 8 augusti 2011 kl. 21:10
Ort: Umeå

Re: Identifiera en SS

Inlägg av dwarfie69 »

Ytterligare ett påstående...

Jag har fått höra av en äldre cooper S ägare... då jag ställde frågan om "SS"... att det var en benämning som slarvigt användes då de hade de dubbla tankarna. Fram till -64 var det ju ett extra tillbehör men blev std from -65. Således kallades den felaktigt SS bara för att markera att det var en bil med dubbla tankar.

Det jag skriver är inte ett påstående utan mer ett återberättade av vad jag hört. Kan ju varit en av förklaringarna... kanske bara lokalt för Norrland... vad vet jag. Man ska vara försiktig med vad man säger så man inte retar upp någon :lol:
Mvh Mikael Lindholm
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Identifiera en SS

Inlägg av tvr »

Alla gånger jag fått höra om SS bilar så har det alltid refererats till rena tävlingsbilar. Påståenden som att det kom en starkare och snabbare version av Cooper S efter en tid och denna refererades till som Cooper SS. Detta kan naturligtvis hänga ihop med att man egentligen menade 1275 modellen men inte riktigt hade koll på skillnaden... Fast eftersom den gick i en annan klass än 1000cc så känns det lite haltande, eller kördes dessa i samma heat? Är osäker på om/hur standardvagnarna delades upp rent praktiskt på racingtävlingarna på den tiden.

Håller med Cooper-74 om att det är närmast osannolikt att Britterna själva skulle ha kallat något för SS. Det måste vara ett svenskt påfund, kanske egentligen ett skämt från början.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Hylsan »

Även om jag känner att frågan känns utredd så vill jag bara inflika att bilen i fråga som ånyo väckte mitt intresse för SS-modellen visades vara en "vanlig" Leyland 1000 -77 :D
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Identifiera en SS

Inlägg av minitokig »

:lol:


:rivstart:
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Gerry »

Hylsan skrev:Även om jag känner att frågan känns utredd så vill jag bara inflika att bilen i fråga som ånyo väckte mitt intresse för SS-modellen visades vara en "vanlig" Leyland 1000 -77 :D
Bra att veta!
En sån har jag ju, så om den ska säljas borde jag rimligtvis kunna sälja den som en Cooper SS :lol:

cashing cashing
Användarens profilbild
G13B
Inlägg: 431
Blev medlem: 18 januari 2007 kl. 09:24
Ort: Tanum

Re: Identifiera en SS

Inlägg av G13B »

Mitt bidrag till ss mytens fortlevnad[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Identifiera en SS

Inlägg av Hylsan »

Haha...din filur :wink:
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Skriv svar