Bensinpriser

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

https://www.expressen.se/motor/guider-2 ... erna-2018/

Det är förjävla kul att bo i Sverige och vara bilintresserad :twisted: ,dessa "folkvalda" ministrar talar jämt om att det finns alternativ så hur många av er härinne har möjlighet att köpa en elbil för €€€€€€€ och E85 vart väl mer eller mindre en flopp men nu är det tydligen det som gäller. Någon som testat köra minin på etanol?
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bensinpriser

Inlägg av Magna-Flash »

Att köra hundkojan på etanol har jag funderat på ett tag... Förgasarn måste styckas om med annan nål antar jag och tändkurvan justeras, kanske?! Men spännande - och många besök till macken iom att tanken är så liten och det går åt mer etanol än bensin. Men det vore ett kul projekt...
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
Magna-Flash
Inlägg: 613
Blev medlem: 26 januari 2009 kl. 22:14
Ort: Sundsvall

Re: Bensinpriser

Inlägg av Magna-Flash »

Och kompet kanske bör ändras? Snygg avatar-bild, förresten ;)
/Magnus
--------------------------------------------------
Mini 1000 -75 (jubileumsmodell)
Mini Van -75
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

jajo sett folk utomlands med senare mini,insprutarna, som kör på etanol fast då med annan styrbox. det som frestar med e85 är oktantalet,har en volvo 240 med lite småvässad motor som ligger på gränsen till spikning på 98 oktan så den har ja tänkt länge att jag skulle testat etanol men det är ju så mycket annat som kommer imellan,även kojan kan ligga i etanolfarozonen i sinom tid,det böjar bli lite halvsvårt å hitta 98 på mackar i obygden men e85 pumpar finns det....
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

En bredbandslambda kan nog vara bra att ha i bilen så man ser att det inte blir magert på något ställe
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Bensinpriser

Inlägg av Misse »

Bara att tanka. Använt e85 sen 89-90 nånting.
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bensinpriser

Inlägg av Crona »

Jag håller med det är mycket förrädiskt beslut som ingen riktigt har förstått vad det innebär på längre sikt.
Jag gjorde en lite räkneövning när lagen antogs för något år sedan som ni kan läsa på denna länken http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=5165

Om du kan köra på Etanol, ja det kan du och kör du på 95 oktan så kör du redan idag på 10% Etanol :roll:
Men tänk på att Etanol innehåller ca 30% mindre energi så förbrukningen blir alltså 30% mer än på bensin, så det är viktigt att se till att motorn inte går för magert då kan motorn skadas.

Men har du en förgasar bil så är det bara att skruva ner munstycket men att montera en Lambda sond och se hur mycket bränsle motorn får är aldrig fel.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

Misse skrev:Bara att tanka. Använt e85 sen 89-90 nånting.
vad har du för förgasare och nålar?

Crona skrev:Jag håller med det är mycket förrädiskt beslut som ingen riktigt har förstått vad det innebär på längre sikt.
Jag gjorde en lite räkneövning när lagen antogs för något år sedan som ni kan läsa på denna länken http://www.pudenitroz.se/blogg/?p=5165

Om du kan köra på Etanol, ja det kan du och kör du på 95 oktan så kör du redan idag på 10% Etanol :roll:
Men tänk på att Etanol innehåller ca 30% mindre energi så förbrukningen blir alltså 30% mer än på bensin, så det är viktigt att se till att motorn inte går för magert då kan motorn skadas.

Men har du en förgasar bil så är det bara att skruva ner munstycket men att montera en Lambda sond och se hur mycket bränsle motorn får är aldrig fel.

//Thomas
Sommar volvon med k jetronic insprut blir först ut som försökskanin inga problem att dränka dom men soppa :) sen ska jag läsa på vetenskapen om su nålar......
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bensinpriser

Inlägg av Crona »

mowog85 skrev:Sommar volvon med k jetronic insprut blir först ut som försökskanin inga problem att dränka dom men soppa :) sen ska jag läsa på vetenskapen om su nålar......
K-jetronic eller som Volvo och SAAB valde att kalla det CI system man blir nostalgisk detta har man jobbat an hel del med, som du skriver enkelt att dränka med soppa bara att ändra styrtrycket men du måste ändå ha koll på bränslet så även här är det bra med en lambda sond :wink:

Är det en 240 eller 740 du har som sommarbil?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

En 242a ,ja en lambda mätare känns som en vettig pryl,apropå Saab så hade de väl lambdasond på sina sena 900 med k jet insprut... fan funkade det tro.
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bensinpriser

Inlägg av Crona »

mowog85 skrev:En 242a ,ja en lambda mätare känns som en vettig pryl,apropå Saab så hade de väl lambdasond på sina sena 900 med k jet insprut... fan funkade det tro.
242 riktig kultbil är det sen en 242 GT så är det så bra det kan bli 8)
Vet inte hur SAAB gjorde men Volvo valde att gå till LE jetronik med luftmängdmätare och sen när KAT kom så gick man till LH jetronik med luftmassemätare.

Men nu var det K jetronik med lambda sond, även de tyska bilmärkena valde denna lösning och det fungerar i kort att man monterar en lambdason som är kopplat till ett styrdon till detta styrdon är även en reglerventil som sitter på eller i direktanslutning till bränslefördelaren, med denna reglera man systemtrycket det vill säga trögheten i bränslekolven i bränslefördelaren vilket då direkt påverkar bränslemängden.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Bensinpriser

Inlägg av mowog85 »

Åfan,har funderat på hur de fick till elektrisk reglering på ett mekaniskt insprut, Volvo hade ju kat på k jet bilar i Usa(Californien) från 1976.
Men vilken 240 har LE?

Ja en Gt kan man ju bara drömma om nu,sanslösa priser.

Vi börjar hamna långt från mini nu :wink:
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bensinpriser

Inlägg av Crona »

Ja Volvo var första tillverkare med lambdasond, och också först med lösningen men som senare såldes till Bosch som utvecklade den för kommersiellt bruk men Volvo fick vara först med att använda den i produktion.

Men var det redan 76, K-jetronik kom i Volvo första gången 1975 när 240 och nya B21 introducerades.

Det finns lite kuriosa runt Volvo och avgasrening, någon form av naturdepartement i USA (troligen Kalifornien) bjöd in ett antal biltillverka till rundabordssamtal omkring avgasutsläpp från fordon.

När gränsvärden presenterades så sa alla blank nej det kommer aldrig att gå utom en lite biltillverkare från Sverige som sa att nja detta skall vi nog kunna uppfylla.
Trumfkortet var just embryot till lambdasonden :wink:

Men men du undrar vilken 240 som hade LE? På svensk marknad ingen om jag minns rätt, man gick rakt till LH när katalysatorn introducerades på 87-års modell.

På Svensk marknad vet jag enbart med säkerhet att 360 fick LE, den var åtminstone först sen minns jag inte om inte också Volvo 780 och ev. 760 när 280 motorn kom fick LE innan man gick över till LH och KAT.

Jo en bit från koja nu men vi härjar under rubriken ordet är fritt :mrgreen: :mrgreen:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Misse
Inlägg: 36
Blev medlem: 6 augusti 2010 kl. 16:02
Ort: Varberg

Re: Bensinpriser

Inlägg av Misse »

Att köpa lamdasond näää nääää gör inte det, blir en chock att se hur kasst förgasar'n blandar bensinen & luften hit å dit som den har lust , så man får ångest å får total gasar-fobi ;)

Det är olika på olika bilar, man får pröva sig fram. På koja är det ibland lagom att skruva ut munstycket 2 varv vid e85-körning.
Ibland är ordentligt förvärmd luft nödvändigt.
Ofta samma på insprutningsbilar att de behöver förvärmning. Tex brukar vw och opel med centralinsprutning behöva det. Men man får prova sig fram.
Apropå för magert och så. Jag har ännu inte lyckats få död på nånting som fått för mager blandning. Om tändning står rätt eller några grader för tidigt, och olja & lager är i normalt skick. Så har inget hänt trots att det ibland varit fullgas oavbrutet från tex Malmö till Varberg :)
På lite trimmade grejer är det en annan sak. Och om man hör spikningar , då släpper man gasen samma sekund. Tar ibland bara några få sekunder med hårda spikningar innan en kolv är paj.
Men standardgrejer klarar magert. Iofs sällan ja kört absolut fullgas mera amnåt tiotal mil..

Före lh2.2 och 2.4 så hade vlovlo Reginasystem. Lh2.4 är rätt okej, skulle nog funka att aptera på en koja.
Äldst härinne :)
Om man räknar bilinnehavsantalet istället för löjliga år... Bilarna åldrar mig :P
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Bensinpriser

Inlägg av Crona »

Misse skrev:Före lh2.2 och 2.4 så hade vlovlo Reginasystem
Nja här delar jag inte din uppfattning :wink:
240 gick från K-jetronic till LH 2.2 när KAT kom på 1987-års modell och fick LH 2.4 till modell 88B som var 1989-års modell men för att få tillgodoräkna sig katalysatorrabatten på 4000:- som gällde under modellåren 87-88 så fick alla modellerna heta 88B.

Däremot så hade 240 annat tändsystem (Chrysler tändsystem) styrdonet satt på spolvätsketanken.
Regina kom senare och jag vet att 740 1991 (snick modell när 940 kom) fick detta men vetifan om 240 fick detta system också.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Skriv svar