Skroten!

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Skroten!

Inlägg av vijo82 »

När min pappa för några år sedan köpte en mini van så fick han en kombi på köpet. Vid lite lätt efterforskning så insåg vi att inte var en äkta kombi. Fronten kommer från en austin mini deluxe 1968 och bakdelen är från en kombi av något slag. I registret är den registrerad som en austin mini deluxe. Någon som har något förslag på vad man kan göra med bilen. Finns det någon möjlighet att registrera den eller är det skroten som gäller?
Bilagor
IMG_3304 (1).JPG
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2034
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Skroten!

Inlägg av Hylsan »

Man kan väl alltid regga om den som ombyggt fordon. kostar en liten slant förvisso och den blir inte mer original...men den slipper skrotas :)
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Skroten!

Inlägg av tvr »

Är karossen alltså synbart ihopskarvad av två bilar eller utgår ni bara från det beroende på att det står Austin Mini Deluxe i regbeviset? Bakdelen är oavsett det från en Van som försetts med sidorutor i efterhand.
Vad står det för mått, vikt och eventuell tilläggsinformation i regbeviset?

Beteckningen i regbevisen (Austin, Morris, Mini osv) är ingen exakt vetenskap här i Sverige. Det är därför jag frågar. Det skulle kunna vara så att det är rätt ID för en Van trots allt, även om det kanske inte är så troligt. Fast då ska den givetvis ha hjulbas och vikt för en Van. Annars är det ju uppenbart ID från en annan bil.

Man skulle möjligen kunna få in en ihopskarvad bil i registret som så kallat uppbyggt fordon. Dock verkar de inte vara så förtjusta i sånt numera. Kolla SFRO för mer upplysningar.

Tänk på att det är förbjudet att byta identitet på en bil i Sverige. Så flytta inte över 1968 identiteten på en mk3 eller senare så som man ofta ser att folk gjort. Det blir ganska uppenbart då de senare inte har utanpåliggande dörrgångjärn.
Austin Countryman 1968
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Skroten!

Inlägg av EMP371 »

Gör iordning bilen som en van med täckta sidor. Se till att allt fungerar. Åk till OPUS och besiktiga och fråga inte så mycket.
Då har du gjort en kulturgärning. Samma färg på bilen som i regbeviset och rätt nitad skylt under huven med samma nummer som i regbeviset.
Då har du bara renoverat bilen och vet inte mycket mer. Sätter min 25 år gamla engelska keps på att det fungerar.
Användarens profilbild
vijo82
Inlägg: 21
Blev medlem: 5 september 2010 kl. 00:33
Ort: Stehag

Re: Skroten!

Inlägg av vijo82 »

Tack för tipsen! Har inte regbeviset i hand just nu så kan inte kolla om uppgifterna stämmer. Ska kolla upp det där med hjulbas och vikt. Om vi har tur så kanske det är en van i papperna med.
Får fundera på vad vi ska göra med bilen men den kommer inte att gå till skroten. Skrev det mest för att få svar på tråden :-) Troligtvis kommer jag nog att renovera den i hopp om att den ska gå att besiktiga.
Skriv svar