MINI KÖP

Prata om vad du vill
rcm
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 mars 2009 kl. 08:48

MINI KÖP

Inlägg av rcm »

Jag skall köpa en mini och vill ha råd av er. Söker en skaplig orginal eller en som är ombyggd i Rally/Racing stuk. Den skall andvändas till träffar och även konbane och is körning. Tycker at 70 tals gr 2 kojor perjod G är snygga kan även gå med en 1275 GT . Är det möjligt att bygga om en Rover mini så den får lite äldre stuk ?

Hoppas på svar

//Per
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: MINI KÖP

Inlägg av DrKassler »

------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: MINI KÖP

Inlägg av tvr »

Behöver du ett extra projekt nu när Mallocken börjar bli klar?

Ja du kan ändra en nyare mini så den ser ut som en gammal, med vissa begräsningar. Efter 1970 är det inte någon speciellt stor skillnad på hur kojorna ser ut exteriört. Före 1970 kallas de mk 1 och mk 2. Dessa har utanpåliggande dörrgångjärn och skjutfönster i dörrarna. Mk 1 har dessutom en annan bakstam med annorlunda (mindre) bakljus, fönster osv. Grillen på en mk 1 är också annorlunda (saknar ram runt men har mustasch istället).
Du kan därför alltså lätt ändra en sen koja till att exteriört se ut som om den är en mk 3 från ca 1970 eller senare, däremot blir det inte rätt om man försöker att få den att se ut som en 60-talare. De senare kojorna (efter ca 82) har större bromsar och hjul, 12” och 13”. Det går att byta till 10” men man får då byta till mindre skivor (om den har skivor). Bakljusen är annorlunda (från ca 1977 tror jag, någon får rätta mig). Efter ca 1982 har de skärmbreddare och de senare Roverbilarna kan ha ännu större breddare. Givetvis emblem och annat också. Sen finns givetvis en massa små detaljer men detta är bara i stort.
Slänger du sen på ”works” breddare på så är väl grupp 2 looken klar 
Kolla ”Silverbullet” på detta forum. Hans är ju en sen koja med influenser från äldre.

Dock är det väl lika bra att köpa en ”riktig” 70-talare från början. Min känsla är att de kan ha bättre kvalité än de nyare.
Austin Countryman 1968
rcm
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 mars 2009 kl. 08:48

Re: MINI KÖP

Inlägg av rcm »

Söker mini tycker om 1275 eller mer , 10" hjul mm i 70 tals stuk.
Skriv svar