Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Prata om vad du vill
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av EMP371 »

Läste en artikel om att Transportstyrelsen fått i uppdrag av regeringen att se över besiktingsperioderna för personbilar i Sverige.

Huvudpunkterna i Transportstyrelsens förslag är att vanliga bilar bara ska besiktigas vart annat år och att 40 eller 50 år gamla bilar ska besiktningsbefrias efter en sista besiktning 2018.

Låter som bingo för oss kojaälskare.
Någon som har hört något mer om förslaget.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Cooper-74 »

Läste nåt om att det blev en halvmesyr av det för nyare bilar.. 14 månader mellan besiktningarna :roll:
Men min usla bruksbil tillverkad 87/10 men reggad som -88 verkar bli skattefri nästa år, nyss betalt skatt från feb-dec..
Fått det till att 1988 blir sista årsmodellen för skattebefrielse/bes vartannat år.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Crona »

Jag skrev några rader om förslaget när det kom HÄR men sen gick det politik i detta och alla nya besiktningsföretag tyckte inte det var någon lysande ide med 24 månader så tro jag man justera man till fyra år för första besiktningen och sen två år och sen varje år och man går ifrån slutsiffran för bestämmande av besiktningsmånad det blir registreringsdagen för första besiktningen och sen senaste besiktning som avgör när som på släpvagnar idag.

Tyvärr har jag inte läst hela besiktningsfördraget så jag vet inte vad som hände med 40 årsgränsen men jag tror att man backa om den löpande åldersgränsen utan man valde ett bestämt årtal och sen tar man nya beslut när detta skall ändras utifrån hur många bilar som finns kvar och hur många anmärkningar mätarställning o.s.v.

Men jag skall se om jag kan hitta besiktningsfördraget i sin helhet.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Crona »

Nu har jag undersökt detta lite mer, allt är inte klart t.ex. besiknings befrielsen från 50 år.

- Slutsifferstyrningen upphör. Första inställelse för personbil (M1) och lätt lastbil (N1) ska ske senast 36 månader efter första ibruktagandemånad. ( Är en skärpning jmf med dagens regler).

- Efterföljande besiktningar räknas efter senast fullgjorda besiktning. Intervallerna för M1 och N1 blir månadsvis således 36 – 24 – 14 – 14 osv.

- När denna M1 eller N1 fyller 30 år glesas besiktningen åter ut till 24 månaders intervall.

- När samma bil fyller 50 år upphör besiktningsskyldigheten. (Myndighetsförslag. Ej ännu fastställt).

- Transportstyrelsen är utsedd som nationell kontaktpunkt, vilket innebär att endast Transportstyrelsen kan ställa krav på ”tillverkares tillhandahållande av information”.

- Detaljföreskrifterna, alltså den TSFS som reglerar hur en besiktning skall genomföras, förväntas presenteras i slutet av januari 2017.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tack för en bra research Crona! :)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Cooper-74 »

Snart tittar vårsolen fram och om du är på jakt efter en rolig entusiastbil blir årsmodellen högintressant. Det införs nämligen nya regler för bilbesiktning.

I många länder finns en rullande gräns för vilka årsmodeller som ska klassas som "veteranbilar". Dessa kan till exempel få lägre försäkringspremie och slippa bilbesiktning. Sverige har idag en fast gräns för besiktningsfrihet – 1950 – men från och med 20 maj 2018 blir det en rullande 50-årsgräns.

De nya besiktningsreglerna innebär att bilägaren från och med nästa år inte behöver bekymra sig om att beställa besiktningstid – såvida bilen har årsmodell 1968 eller äldre. För motorcyklar gäller en rullande 40-årsgräns.

Äldre fordon blir däremot inte automatiskt godkända, bara för att de är äldre än 50 eller 40 år. Bilen eller motorcykeln måste ha blivit godkänd av bilprovningen året innan den "magiska" gränsen infaller. Transportstyrelsen och EU ska förhandla klart detaljerna kring de nya, nationella reglerna för fordonsbesiktning men sedan börjar de alltså gälla 20 maj 2018.

Med i det ursprungliga förslaget till regeringen fanns också en idé från Transportstyrelsen att besiktiga bilar endast vartannat år, men det avslogs i december. Däremot förlängs besiktningsperioden något, från 12 till 14 månader. Första besiktningen ska ske tre år efter att bilen togs i bruk. Andra gången två år efter. När bilen är fem år sker besiktningen var 14:e månad. Även detta träder i kraft 20 maj 2018.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av minimini »

hej
ska jag förstå detta med besiktnings fri, så att min 67a som jag bes idag kommer automatiskt bli bes. fri från nästa år ?
den är ju 50 år iår och bes 1 år innan nya reglen
så att jag aldrig mer ska behöva besiktiga min pickup ?
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av Gerry »

minimini skrev:hej
ska jag förstå detta med besiktnings fri, så att min 67a som jag bes idag kommer automatiskt bli bes. fri från nästa år ?
den är ju 50 år iår och bes 1 år innan nya reglen
så att jag aldrig mer ska behöva besiktiga min pickup ?
Om du besiktar den i juni nästa år, så blir det sista gången.
(D.v.s. om du inte träffar på en polis som bestämmer att du måste passera besiktningen en gång till.)
((Någonstans fanns även ett rykte om att det kunde bli aktuellt med besiktning i samband med ägarbyte, men det har jag inte läst något mera om))
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av bulten08 »

Jag frågade en kunnig person nu när jag besiktade bilen har man en godkänd gällande besiktning efter 1 juni 2018 och bilen då är minst 50 år så behöver man inte besikta igen och då kan man ha besiktat året innan då vi har två års intervall.

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av minimini »

bulten.. såsom du säger har jag också förstått det.
så jag utgår ifrån att pickisen är bes fri nu
där vart jag bes viste dom inte riktigt hur dom nya regler fungerar
tack för svaren
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
minilimo
Inlägg: 186
Blev medlem: 16 juni 2008 kl. 21:11
Ort: Uppsala

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av minilimo »

Jag besiktigade min -63 på Opus i Uppsala den 5 juni i år och den besiktningsmannen sa att jag aldrig behöver komma tillbaka "om jag inte vill".
(Men såklart kan länsman kräva det)
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av EMP371 »

Bild


Skickat från min iPad med Tapatalk
EMP371
Inlägg: 140
Blev medlem: 26 januari 2015 kl. 13:18

Re: Besiktningsbefrielse för 40 eller 50 år gamla fordon

Inlägg av EMP371 »

Om jag inte tolkar Transportstyrelsens regler fel så blir alla bilar som är besiktigade efter 20:e maj 2016 och är 50 år gamla efter 20:e maj 2018 besiktningsbefriade. Läs 4:e punkten i Transportstyrelsens skrivelse: "blir befriade från besiktning under förutsättning att fordonet har en godkänd kontrollbesiktning under den senaste 24-månadersperioden".


Skickat från min iPad med Tapatalk
Skriv svar