Vilken är din favoritväg?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Gerry
Inlägg: 287
Blev medlem: 15 mars 2005 kl. 11:27
Ort: Norrköping
Kontakt:

Vilken är din favoritväg?

Inlägg av Gerry »

Helst skulle man vilja ha en karta där alla kan ringa in sin/sina bästa hundkoja-vägar, men tills dess kan vi väl försöka samla ihop några bra tips här?

På de MiniClubSweden-sommarträffar som jag varit med på, så det det varit väldigt kul att få köra små vägar som bjuder på goa kurvor, utsikt och sevärdheter OCH det är just såna som komma till nytta om man vill ut och njuta av kojans goa väghållning.

Kanske kan man passa på att testa några av tipsen på vägen till nästa träff (om man är ute i god tid och tröttnat på de större vägarna), så ligger det en badplats i närheten som man bara inte får missa, kan den också passa här. 8) .
Användarens profilbild
mowog85
Inlägg: 77
Blev medlem: 31 januari 2011 kl. 19:38
Ort: Ljusdal

Re: Vilken är din favoritväg?

Inlägg av mowog85 »

Gävleborg.
Delsbo-Järvsö,Kalvstigen. ca 27km kuperat och kurvigt

Holmsveden- Sandviken 272an ca 26km bitvis riktigt fina kurvor genom tallmo och längs små sjöar

Färila-Edsbyn över Risarven ca60km

Västernorrland.

Ånge-Ljungaverk.Norra Borgsjövägen, ca 24km tycker jag är fin kanske inte så mycket åka fort väg men fin.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Vilken är din favoritväg?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jönåker-Kvarsebo väg 891, 19km kurvigt och kuperat och når 100 m.ö.h vid halva sträckan ca.

Jönåker-Brogetorp väg 506, 11km Kurvig och kuperad och nu är sikten bättre i de kurvigaste partiet (efter Lundaskog) pga avverkningen av skogen.

Jönåker-Stigtomta väg 608, 9km Kurvig, bred och historiskt sett; "Fan, bruden har gjort slut nu ska jag avreagera mig-väg"

(Avstickare/alt. väg nedan)

Östanå-Binklinge gård väg 615, 16km bedömer mest vägen som vacker, jag kallar den "Skånska vägen"

Stigtomta- Tista slott (korsningen vid allén) väg 623, 8km Sjuuukt rolig väg som bjuder på kuperade, doserade kurvor och i dagsläget nyligen nyanlagd asfalt.

Orrsättra (från grustäkten) - Gnesta väg 506, 18km kurvig så att du nästan möter dig själv i vissa kurvor

Tyskbotten- Skanssundet (färjeläget) vägnr. saknas benämns Skanssundet 11km kurvig och doserad väg.

Adelsö Mälaröarna. Finns inget vägnummer utan tituleras Adelsö Ringväg, 17km ca. En fin rundslinga på den lilla ön.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Vilken är din favoritväg?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Nävekvarn-Kvarsebo benämns Kvarsebovägen resp. Nävekvarnsvägen, 16km Lagom kurvig väg. Enerverande för trådstartaren är att vägen på Södermanland läns sida är av god kvalité.. Medan Östergötland läns präglas av den sämre! :lol:
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Vilken är din favoritväg?

Inlägg av tvr »

Ducatiklubben har givit ut en karta kallad "utmärkta vägar". Vet inte om den finns att köpa ny längre.
Där har man markerat vägar som är lämpliga för att köra MC. För mig personligen är det samma typ av vägar som är lämpliga att köra koja på (ja, alla typer av körglada bilar för övrigt.

Försök få tag på en sån karta!
Austin Countryman 1968
Skriv svar