Underbara Opus bilprovning

Prata om vad du vill
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Köpte min pickis 2011 och besiktade den direkt, inga problem. Körde med den en sommar sen satte den stora renoveringen igång. Plockades ner i molekyler allt rengjordes målades och fixades till. Nöjd efter fyra års pyssel kör man till Opus i Kalmar för besiktning. I porten blir man mött av en ung lönnfet kvinna med tatueringar, näsring och annat järnskrot i ansiktet. hon ifrågasatte mitt besök direkt Med orden " du ska inte vara här med den förrän 2017" jaha men det är körförbud på den. Med en stor suck satt hon sig i den och körde in i bromsprovaren , bra värden fram, bra värden bak men en handbroms ville inte ta på ena sidan. Ok tänkte jag en enkel justeringssak. Madamen drog en repa runt huset för att sedan svänga in, kravla sig ur fordonet och skrikande förmedla att det inte fanns någon handbroms. Ja på ena sidan, svarade jag. Det blir ombesiktning, skrek hon tillbaka. Nästa punkt var att kontrollera id. Var sitter chassieskylten frågade hon. Den enda jag känner till sitter på kylaren svarade jag och lyfte på motorhuven. och med en avmätt blick tittade hon åt skylten till för att konstatera att den var inte godkänd. Ja men det är ju originalskylten. tror jag inte på, sa hon. Så nu är man anklagad av staten för att ha förfalskat en chassieskylt. Har aldrig kännt mej så kränkt. Hela attityden gick ut på att hon vet minsann hur det går till och det tråkiga i svanesången var att en kollega till henne kom och sa att det var min sak att bevisa att skylten och bilen var äkta. Hur gör man det? Någon som vet?
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Cooper-74 »

Skönt att det fanns folk som släppte besiktningen i princip fri för vem som helst att starta sån, eller hur?
(blir riktigt förbannad när jag läser ditt inlägg :evil: )
Tycks vara fritt att tolka regler på vissa såna ställen.

Tycks vara något genomgående just nu på om inte alla typer av denna inrättningar så åtminstone dom flesta.
Gäller det att få in mer pengar då denna bransch blivit överbefolkad???

Kompisen fick regbesiktning på två av sina bilar för att dom inte kunde se chassinumret "tydligt" :roll:
Den ena bilen var hos Besiktia (kanske båda..), dom skulle sen ha 1600:- någonting för regbesiktiga!
Det bankades då efter det besöket in ett väl synligt chassinummer.. (ungefär så)
Sen körde körde han till hederliga Bilprovningen där dom sa:
-Det här är ju bara ett lättare regbesiktning, det blir 610:-

Men, nu var det din bil det gällde!
Vilken årsmodell har den?

Ett tips: Leta upp "Crona" användarprofil och gå sen vidare till hans blogg där du söker på detta ämne.
Men minns inte vad han skrev detta under..
Där ska finnas vidare hänvisning till dom nya regler som nu tycks gälla.

Tills vidare tycker jag att vi allihop bojkottar de ställen som beter sig som idioter!
Inte bara med entusiastbilen utan även med bruksbilen :wink:
Utan kunder kan dom stå där.....
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Cooper-74 »

Förstå mig nu rätt.
Vill på våra vägar ha besiktigade lagliga bilar godkända efter vettiga regler hos omutbara bilprovare.
Inget annat!

Men konsumentmakten är stor!!!!!!!!!!!

Detta "Pickupen" beskrivit är inget enstaka fall.
Det klagas på andra forum också.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av gh0st »

Kojan jag köpte nu i veckan var besiktigad hos Carspect i Åkersberga! Där klagade man på att chassinr som normalt sitter stansat i plåten bakom föraren saknades och INTE var fastsvetsad... :roll: Den plåten var fastskruvad med farmarskruv på tunneln bak.

Detta löste förra ägaren genom att slipa bort färg och rostskyddsfärg på den bärande balken på passagerarsidan och stansa in numret där.

Nä, hädanefter så kommer jag fortsätta köra kojan till den gamla hederliga bilprovningen och inte utsätta henne nå mer för oseriösa aktörer på marknaden!
BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Det här är en het potatis och öm tå! Min intention med det jag svarar är faktabaserat och idel telefonsamtal nu på förmiddagen när detta skrivs.
Jag kan krasst påstå att detta är en djungel och en känsla av att Jultomten aldrig fanns, dvs att detta med chassinummerkontroll vid kontrollbesiktning plötsligt uppstått igen med en, för några upplevd, nitisk syn.

Grunden härrör till att Transportstyrelsens i samklang med Swedac gett bilprovningsorgan nya direktiv som ska gälla vid kontrollbesiktning. Detta gjordes för ca 1 år sedan. Ovannämnda myndigheter har således "pekat med hela handen" att besiktningsorganen såväl Opus, Carspect, SBP etc och att de måste börja se över detta mer noggrant.

När jag pratade med en person anställd på Opus via tfn idag svarade denna:
-68 och äldre skall ID/skylt i motorrummet identifiera fordonets ID.
-69 och nyare är det upp till ägare att ta reda på var chassinumret, det stansade i karossen, är placerat. (Här råder enligt min mening en social buljong av uppgifter från oss, var det instansade chassinumret kopplat till årsmodell ska vara placerat, jag har själv varit delaktig i denna buljong)

En s.k kontrollplan är upprättad inom EU, och den finns att läsa hos transportstyrelsen direktiv för kontrollbesiktning: 102084
2 kap. Genomförande av kontrollbesiktning 2§ &3§

Jag pratade med en handläggare på Transportstyrelsen som hjälpte mig att hitta dokumentet, som enligt hans direktiv är det som svenska besiktningsorgan ska rätta sig efter. Läs denna via länken: http://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS_2010_84.pdf

På hundkojan är alu.ID brickan det sekundära chassinumret för identifiering. Det stansade i kaross/stomme det primära enligt handläggaren på Transportstyrelsen.

Summa summarum! Byråkrati & kanslisvenska kan tyckas!? Det är tyvärr bara att gilla läget och läsa in sig på fakta, och att vara skodd med detta vid kontrollbesiktning. Enligt de fakta och uppgifter jag fick muntligt av en handläggare på Transportstyrelsen samt en besiktningsman på Opus vilket också kan benämnas beställare & utförare i detta sammanhang. Det är i slutändan upp till fordonsägaren att påvisa var chassinummret instansat eller nitat ska vara beläget. Yttermera råder besiktningspersonalens tolkning.

Jag inväntar mail från Opus för att bringa ytterligare klarhet i detta. Är jag en lösningsbaserad och objektiv fakta-torsk? Kan ni ge er fan på! ;)
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av tvr »

Klistrar in följande text från wikipedia
Som en direkt följd av det svaga intresset för nyetablering av konkurrerande bilprovningsföretag beslöt ägarna i januari 2012 att det befintliga stationsnätet skulle delas geografiskt i tre lika stora delar, varav en del skulle behållas av Bilprovningen. De övriga två delarna skulle säljas till hugade spekulanter.[4] Genom detta förfarande hoppades regeringen kunna stimulera en nyetablering och i slutänden främja konkurrensen på besiktningsmarknaden. I juli samma år tecknades ett avtal om att sälja bilprovningar i Mälardalen och norra Sverige för 375 miljoner kronor till Opus Group AB.[5] Den femte november 2012 slutfördes försäljningen av 70 av Bilprovningens stationer. Dessa hör numera till Opus Bilprovning AB, ett dotterbolag till Opus Group.[6]

I november 2012 såldes Bilprovningens rörelsefastigheter till Söderport Fastigheter AB. [7]

Huvudkontoret flyttades i början av 2012 till Kista efter att i drygt 40 år ha legat i Vällingby. [8]

Den 18 mars 2013 delades AB Svensk Bilprovning i två delar genom att 48 procent av tillgångarna fördes över till ett holdingbolag, FBYB Holding, som ägs av de branschorganisationer och försäkringsbolag som tidigare var delägare i AB Svensk Bilprovning. De 56 stationerna i denna del har 450 anställda. [9] Investmentbolaget Volati AB har fått i uppdrag att driva stationerna och har en option på att köpa verksamheten 2015.[10] Besiktningsverksamheten marknadsförs under namnet Besikta Bilprovning.[11]Bilprovningen är alltså numera ett helstatligt bolag med 94 stationer, två mobila anläggningar och 650 anställda.[12]
Så både OPUS och Besikta är alltså delar "den gamla hederliga bilprovningen". Vilket inte ursäktar beteendet hos okunniga tjänstemän hos något av dessa företag. Det är tyvärr vanligt att man stöter på besiktningstjänstemän som är dåligt pålästa på regler för äldre fordon, oavsett vilket bolag man går till. Det är nog lättare för dem om kunden vill besikta en halvny VW Passat....
Austin Countryman 1968
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Cooper-74 »

Så Magnus har ringt brorsan på "bilprovningen" :wink:

Snackade med jobbekompisen imorse om hur det gått med besiktning av hans Cadillac.
-Några tvåor.. bland annat på chassinumret.
Då hans bil är en 73:a var det då inget oväntat med chassinumret.
Hans brors Cadillac från -69 passerade dock utan problem angående detta.

Det lite annorlunda med jobbkompisens var att han fick till ombesiktningen på sig att "ta fram/leta upp" detta medan andra fått order om registreringsbesiktning på direkten.
Väldigt olika behandling av detta. "Yttermera råder besiktningspersonalens tolkning" Jo.. och den varierar kraftigt.

En märklig och långsökt jämförelse kommer här:
Känns som att i vissa län (besiktningsorgan) skulle en 50-skylt tolkas som "inte en jävla kilometer över gränsen för då!!!"
Medan i ett annat län (bes-org..) skulle samma skylt innebära "tja en 57-58kilometer är väl okej" När vi vet att 50 är 50 och inte mer?!!


Vidare i samtalet med jobbkompisen kom vi fram till att om försäkrinsbolaget krävde att bilen ska vara ordentligt märkt med chassinummer på flera ställen för att bli godkänd att få stöldförsäkring ja då hade det väl känts okej.
Men bilar som är sålda i sverige och besiktigade här i alla år ska helt plötsligt tvingas leta upp "primär märkning" som tidigare var godkänt med aluminiumbrickan men nu ska vara stansat i karossen vilket det inte varit från fabrikstillverkningen.

Lite lustigt att det ändå tillåts köras med dessa "livsfarliga" omärkta bilar fram till ombesiktning :mrgreen:
(givetvis efter att andra fel åtgärdats, för det gör väl alla först innan dom kör en meter? :wink: )

Kvarstår då att få reda på "pickupen's" tillverkningsårtal för om den är före 1969 har det ställe där den besiktigades behandlat denna kund väldigt fel.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Så Magnus har ringt brorsan på "bilprovningen"
Jag vill prata med någon annan, så det inte uppstår en slags jäv-situation! ;)
Jag vill som sagt vara puritanskt objektiv.

Att det blir ett taskigt mottagande som för TS, är ju fantastiskt trist och absolut aldrig OK!
Men sakfrågan i sammanhanget försvinner ju lite, och hänvisar till TS avslutande kommentar;
Hur gör man det? Någon som vet?
Det känns lite som hönan eller ägget! Är det besiktningsorganen som ska kunna Ja visst tycker många!
Men underförstått åligger det att fordonsägaren ska kunna enligt de direktiv som Transportstyrelsen bestämt!?

Intressant det här! :)
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Cooper-74 »

Man betalar för att få en tjänst utförd, sen får man utföra tjänsten själv.. Och betala.
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
bozze
Inlägg: 32
Blev medlem: 27 oktober 2009 kl. 21:19
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av bozze »

Brossan börja bli till åren,
Bilen ifråga är en 64 köpt i mora
Bozze
Användarens profilbild
Sundblad
Inlägg: 499
Blev medlem: 17 juni 2014 kl. 21:09
Ort: Stockholm

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Sundblad »

Lyssna med Larmtjänst. De har väl koll på var varenda chassinummer ska sitta på varenda bil?
BMC Mini 1000 -70
Användarens profilbild
tvr
Inlägg: 137
Blev medlem: 1 januari 2015 kl. 19:55
Ort: Kungälv

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av tvr »

Cooper-74 skrev:Man betalar för att få en tjänst utförd, sen får man utföra tjänsten själv.. Och betala.
Ja visst är det märkligt. Jag kan i någon mån acceptera att jag för min egen skull bör vara insatt i hur det fungerar. Men varför ska jag förklara för en envis besiktningsman hur det fungerar och hur bevisar jag för den samme att jag har rätt?

För övrigt så är det väl inte formellt tillåtet att slå in chassienummer själv, eller? Om de tillåter det känns det som det är upplagt för felaktiga identiteter. Så hur ska man då göra på bilar som inte haft några nummer inslagna någonsin, någonstans och där tillverkaren inte ens finns kvar?

Man ska nog välja bilprovningsstation med omsorg om man har en äldre eller speciell bil. Vilket känns svårt.

Hade en så kallad "locost" tidigare. När jag besiktade den fick jag kommentaren "jag har aldrig besiktat en amatörbyggd bil innan, vad ska jag titta på?". Jag föreslog att han skulle kolla på precis samma saker som han gör på alla andra bilar. Det fungerade och den blev godkänd.
Austin Countryman 1968
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Crona »

pickupen skrev:tittade hon åt skylten till för att konstatera att den var inte godkänd. Ja men det är ju originalskylten. tror jag inte på, sa hon
Fan jag blir förbannad när jag läser detta, tänk på att man alltid har rätt att kräva att besiktningen avbryts (så att inga tokigheter skrivs in som kan ställa till problem senare) och kräva att besiktningen återupptas och avslutas av en besiktningsingenjör.
pickupen skrev:kollega till henne kom och sa att det var min sak att bevisa att skylten och bilen var äkta. Hur gör man det? Någon som vet?
Kollegan har rätt det är du som skall skaffa fram bevis om bilen underkänns på korrekta grunder, men i detta fall om chassiplåten är korrekt och original så är de besiktningsorganet som har gjort fel och skall rätta till detta utan kostnader för dig som kund.

Om du fått bilen underkänd p.g.a. detta så skall du kontakta Larmtjänst det är bara dem som på ett juridiskt korrekt sätt kan upphäva den felaktiga bedömningen.

Men jag tycker att du skall köra dit igen och be att få tala med deras stationschef/besiktningsingenjör diskutera problemet och ta med en bild på en annan kojas chassiplåt samt en utskrift från t.ex. Somerford där man ser att chassiplåten faktiskt ser ut som den gör, jag tror faktiskt att detta kommer att lösa sig för bedömningen är så fundamentalt felaktigt gjord.

HÄR är en länk till mina funderingar omkring detta med chassinummer och texten Cooper 74 syftade på.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Cooper-74 »

Nästa vecka lanseras Elbolaget utan vare sig nät eller anslutningsavgifter!















Men ni får själv dra kablarna till elverket.. :mrgreen: :roll:
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Hollywood Vampire »

Cronas artikel är ju svart på vitt! :)

"Övrigt att önska" Dvs dåligt bemötande av besiktningspersonal, och att väldigt många av er harmar över detta kan ni ju läsa lite här:
(punkt 1 i artikeln däremot blir nog er största utmaning om ni vill få er koja besiktigad, haha!)

http://www.redaktionen.se/artikel.php?v ... -manniskor

Jag för min del angående "problemet" skönjar en förhoppning om lösning. Jag var i samspråk med Malmberg igår kväll om detta med ID och kontrollbesiktning. Han gav mig några konstruktiva förslag vilket jag spinner vidare på! ;)

För en gång skull känns det OK att koppla på "Miljöskadan" dvs mitt yrke kopplat till hobbyn! :D
Skriv svar