Underbara Opus bilprovning

Prata om vad du vill
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Tänk att livet kan vara så fint ibland. Blev uppringd av Opus besiktningsingenjör och han hade tydligen fått lappen med mitt telefonnummer som jag envist prackade på hon den där. Han (verkade vara en just kille) återkom efter en timme med beskedet att skylten på en -64 ska finnas monterad i närheten av kylaren. att den satt på kylaren var egentligen inte ok eftersom det är en utbytbar del. Men bilen är gammal sa han och HAN tvivlade på att jag skulle vara SÅ korkad att jag hade skruvat fast den i kylaren. Så jag var välkommen in och hämta ett justerat protokoll. Han hade meddelat fruntimret att hon skulle fixa ett nytt. Ska bli jävligt gutt och få hämta det, se henne i ögonen och få vräka ur sig något liknande...VA VAD DET JA SA!!!!!!! Hahahahahaha.

Och ett jättetack till er alla för ert fina intresse och alla goda råd, nu är jag glad och lycklig igen när jag glider fram in min pickis.
Användarens profilbild
bulten08
Inlägg: 786
Blev medlem: 29 april 2005 kl. 19:15
Ort: Vaxholm
Kontakt:

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av bulten08 »

jag har en mini pickup från 69 och den har en handgraverad chassiplåt och har vart orolig för det vid varje besiktning men fick även höra en till 69 pickup som också hade handgraverad chassiplåt. Till mitt problem nu när det är snart dags för besiktning eftersom jag inte har något stansat nummer då min pickup är tillverkad 68 men inreggad 1 jan 1969 måste jag då stansa in nummer i karossen och vart ska man stansa detta?

/Marcus
austin mini -75
1275 GT BANBIL -73
austin mini 1000 pickup -69
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av gh0st »

bulten08 skrev:jag har en mini pickup från 69 och den har en handgraverad chassiplåt och har vart orolig för det vid varje besiktning men fick även höra en till 69 pickup som också hade handgraverad chassiplåt. Till mitt problem nu när det är snart dags för besiktning eftersom jag inte har något stansat nummer då min pickup är tillverkad 68 men inreggad 1 jan 1969 måste jag då stansa in nummer i karossen och vart ska man stansa detta?

/Marcus
Du bör kunna stansa in detta i golvet bakom föraren, men golvet kan ju komma att bytas ut i framtiden.

Idag då jag hissade upp min koja så ser jag att farmarskurvarna de använt ligger och gnager på handbromsvajern vilket känns sådär... :roll:

Men en annan sak, jag skrev ju i tidigare kommentar att jag fortsättningsvis kommer använda mig utav den hederliga bilprovningen, även den har ju sina brister beroende på vilka de har anställda och deras kunskap. :lol:
BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Crona »

pickupen skrev:Tänk att livet kan vara så fint ibland. Blev uppringd av Opus besiktningsingenjör
Skönt att höra att det löste sig på ett smidigt sätt, det var ju nästan exakt vad jag såg i min kristallkula :wink:

Det var helt enkelt för mycket fel, men du skriver att skylten sitter på kylare? Den sitter väll på luftstyrningen som är en del av innerskärmen som är en del av karossen och där skall den sitta.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av Crona »

bulten08 skrev:jag har en mini pickup från 69 och den har en handgraverad chassiplåt och har vart orolig för det vid varje besiktning men fick även höra en till 69 pickup som också hade handgraverad chassiplåt. Till mitt problem nu när det är snart dags för besiktning eftersom jag inte har något stansat nummer då min pickup är tillverkad 68 men inreggad 1 jan 1969 måste jag då stansa in nummer i karossen och vart ska man stansa detta?

/Marcus
Du har en 69:a och där är lagtexten ganska tydlig att det behövs ett stansat nummer men som jag skriver HÄR så behöver endast ett chassinummer men det skall vara instansat, jag har aldrig sett ett instansat chassinummer i golvet på en 69:a däremot är plåten nitad så frågan är om man fick någon form av dispens och fick likställa den nitade plåten som instansning?

Om du tvingas eller vill stansa in ett chassinummer så skall det göras i golvet höger fram på golvet se bild som Rainier postat HÄR

Men jag vidhåller att en svensksåld 69:a aldrig haft något annat chassinummer än vid kylaren men det skall vara nitat och inte skruvat som det är upp till och med 68.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av minimini »

på min 67a pickis har jag en stansad chasie bricka sån med upphöjda bokstaver som är nitad ute vid kylaren
sen har jag en handgraverad chassieplåt som är nitat på vänstra dörr. hoppas det samma nr :lol:
o det ska väl räcka till bes hoppas jag
TURBO ROCKS..
henriks bygg
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Ja det är det som är lite konstigt men den sitter faktiskt fastskruvad på kylarn. Vågar fan ta bort den för då måste man väl investera i en ny kylare och dom gamla kylarna finns ju inte längre att köpa. Men fröken madam har tagit fram ett nytt protokoll så då får skylten sitta kvar..
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av minimini »

har du ingen bild så man kan se plåten o hur den är skruvad i kylaren
TURBO ROCKS..
henriks bygg
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Om jag bara visste hur man lägger in en bild.. är inte så haj på det här med datorer..
gh0st
Inlägg: 68
Blev medlem: 22 november 2014 kl. 08:26
Ort: Nordanstig

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av gh0st »

pickupen skrev:Om jag bara visste hur man lägger in en bild.. är inte så haj på det här med datorer..

Besök imgur.com och ladda upp bilden där, efter detta så får du upp en massa länkar på höger sida av skärmen. Kopiera den som har filnamnet .jpg efteråt [BARA jpg]. Efter detta så svarar du härinne och trycker på knappen som heter Img, då får du upp det du behöver ha.
BMC 850 Mini Pick Up 1968

###
Austin Mini Clubman 1972
Austin Mini Clubman 1973
Austin Mini 1000 1975 Jubileumsbil
Leyland Mini 1000 1977
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Bild Efter några försök så gick det
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av minitokig »

otroligt, den sitter faktiskt skruvad i kylaren!
Annorlunda....



.
pickupen
Inlägg: 65
Blev medlem: 13 januari 2013 kl. 00:59
Ort: Kalmar

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av pickupen »

Jo men man ser också att skruvarna är gamla och rostiga och inte nymonterade
minimini
Inlägg: 831
Blev medlem: 15 januari 2008 kl. 00:44
Ort: skåne

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av minimini »

jag undrar mest hur det kan hålla tät :shock:

jag har aldrig sett den monteringen förut
TURBO ROCKS..
henriks bygg
Användarens profilbild
DrKassler
Inlägg: 247
Blev medlem: 8 augusti 2010 kl. 10:02
Ort: Botkyrka

Re: Underbara Opus bilprovning

Inlägg av DrKassler »

Sjukt!
------------------------------------------
1275cc Cabriolet
1275 GT
1275S -59/65
1300 Estate -68
Skriv svar