Starta en gammal maskin?

Prata om vad du vill
Ahabkojan
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 november 2014 kl. 16:33

Starta en gammal maskin?

Inlägg av Ahabkojan »

Hej!

Jag har köpt en Mini 1000 som stått i garage sedan 1992. Är sugen på att provstarta motorn. Kommer givetvis byta olja och filter först.

Är det någon som har tips på vad jag behöver tänka på innan vrider om nyckeln?
Har hört någonstans att man ska använda olja med tunnare viskositet när bilen stått länge?

Tacksam för tips!

Noel
Användarens profilbild
LennieM
Inlägg: 96
Blev medlem: 31 juli 2012 kl. 08:07
Ort: Kil

Re: Starta en gammal maskin?

Inlägg av LennieM »

Vet inte om det är rätt men jag plockade ur tändstiften och körde runt ganska länge så jag fick oljetryck och olja runt i motorn innan jag gav mig på att starta.
Hällde i den olja jag hade till hands vid tillfället och det var en 15/40 olja men den ska bytas innan provkörning.
Användarens profilbild
Litenmentuff
Inlägg: 612
Blev medlem: 20 oktober 2006 kl. 15:10
Ort: Järfälla

Re: Starta en gammal maskin?

Inlägg av Litenmentuff »

med min kojja som stått 10år+

blev det start gas för att se att maskinen gick och tände osv.. när den starta på det fick jag plocka ner förgasaren och göra rent allt.(då den ej gick utan startgas)
men olja glykol och annat tjafs det fixade jag senare när jag väl hade sett att motor fungerade osv.

Var det kanske därför min motor sprängdes ett par tusen mil senare. :?: :lol:

så länge motor oljan ser ut som olja och inte vitklegga osv så är det nog ingen fara ska du se. :rivstart:
V8:a a taste of heaven! vafan kör jag en mini för då? :)
HenrikW
Inlägg: 47
Blev medlem: 11 oktober 2014 kl. 19:10

Re: Starta en gammal maskin?

Inlägg av HenrikW »

Jag såg ett program där de skulle starta en Bugatti som stått stilla sedan 50-talet.
De bytte olja, tog ut tändstiften och droppade i olja i cylindrarna. Där efter vred de runt motorn och kollade att den kändes ok, sedan så körde de motorn utan tändstift och fördelare för att kolla/få upp oljetrycket.
Efter denna procedur så startades motorn med en skvätt bensin i förgasarna.
Om man gör på beskrivet sätt så tror jag att man helt är på den säkra sidan.

Jag startat motorer som stått i 25 år direkt med startgas (efter att jag har kollat oljan först).
Ahabkojan
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 november 2014 kl. 16:33

Re: Starta en gammal maskin?

Inlägg av Ahabkojan »

Tack för tipsen!

Verkar som det är viktigast att dra runt med ny olja tills man får upp oljetryckl.
Skriv svar