Överraskning i garaget idag...

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Överraskning i garaget idag...

Inlägg av timppa »

Som ni kanske läst i media så har det varit en hel del översvämningar i Malmö under helgen. Kom hem inatt efter en halv vecka utomlands så idag begav jag mig till garaget för att undersöka ifall det hade kommit in något vatten. Mycket riktigt var det fullt med vatten och de höll på att pumpa upp allt nu :(
Pratade med pumpsnubben och han sa att det kommit in vatten upp till underredet. Vet inte om han menade just på min bil eller en normal bil, just den detaljen kan vara vital för hur mkt som kan ha blivit skadat.

Någon som har några erfarenheter om försäkringar och sånna här fall? Har bilen helförsäkrad hos Länsförsäkringar(som jag ännu inte tagit kontakt med iom jag inte kommit till bilen och vet inte hur illa det är).

På en chatt på sydsvenskan hittar jag detta iaf:
Fredrik: Min bil står i Kronprinsens garage och är totalt dränkt. Är värd ca 15-20 000 kr men har helförsäkring. Den bör bedömas som totalförstörd. Men hur lång tid tar tar det innan värdering gjorts och pengar betalats ut?
Håkan Franzén:
Hej
Skadan är ersättningsbar men det är för mig svårt att säga när bilen är värderad och du kan få din ersättning. Som det nu är, har bolagen full upp och du kan nog därför räkna med lite längre handläggningstid än vanligt. Normalt ska det inte behöva ta så många dagar men nu är läget, som sagt annorlunda.
Undrande: är det verkligen så att har man ingen vagnskadeförsäkring kan man inte få någon hjälp med sin nerdränkta bil har haft kontakt med försäkrningsbolag
Håkan Franzén:
Hej
För att få ersättning för denna typ av skada, så måste du ha ditt fordon helförsäkrat, dvs även en så kallad vagnskadeförsäkring. Tyvärr kan du således inte få någon ersättning m du inte har denna försäkring.
Bilagor
photo_2014-09-01_15-39-44.jpg
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av minitokig »

fy vad jobbigt....
Användarens profilbild
Mr Gotland
Moderator
Inlägg: 315
Blev medlem: 17 augusti 2009 kl. 16:49
Ort: Gotland

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av Mr Gotland »

Vi får hålla tummarna att det har klarat sig utan några större skador
1 - Austin 850 Pickup -62
2 - Mini Marcos -65
3 - Morris 850 Super -61

// Emil
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av timppa »

Vatten på innergolvet var det. Enligt vattenlinjen hade det nog varit som mest ungf. 5cm vatten inne. Troligen inget annat än mattan och plåten som tagit skada. Nu ligger hela mattan på tork(och får troligen inte flytta in igen), högtalarna under baksätet är nog körd också, använder aldrig stereo ändå men aldrig orkat montera bort, förän nu. En värmefläkt och en torrboll får köra sitt race ett tag nu iaf
Bilagor
IMG_20140902_140149.jpg
Användarens profilbild
minitokig
Inlägg: 2061
Blev medlem: 17 november 2004 kl. 01:24
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av minitokig »

vatten i bromsar och hjullager?
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av timppa »

Ja det kan man ju fråga sig hur det har gått med dom.. Bromssystemet är ju iaf snabbt och enkelt att lufta igenom. Var iaf ute och körde en sväng och märkte inte av några konstigheter. Bilen startade utan några konstigheter(efter att jag kommit på att jag kopplat ur en mystisk kabel som gick genom kupén som visade sig vara till bränslepumpen). Hur många andra kan säga att de sugit ut vatten från sitt avgassystem idag med en slang? ;)

Några bonusbilder:

Här på damasken ser man hur högt vattnet troligen nådde. Även bromsskivorna hann få rost på sig:
https://www.dropbox.com/s/f6fbixmqdiud6 ... 7.jpg?dl=0

Vatten i avgassystem:
https://www.dropbox.com/s/xwbymvp2vv3ne ... 6.jpg?dl=0

Allt urplockat:
https://www.dropbox.com/s/kafvw9g92rux2 ... 1.jpg?dl=0
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av crowan »

Skönt att det inte blev värre.
clubman 1330
Cooper-74
Inlägg: 919
Blev medlem: 18 november 2004 kl. 01:42

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av Cooper-74 »

Vatten i tröskellådor? Bakramens främre balk?
Kanske läge för några extra ventilationshål på dom ställena?
Om Joseph Lucas uppfann mörkret så är det Robert Bosch som står för alla svarta hål i rymden!
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av Crona »

Fan vad trist men tur i oturen att det inte blev värre, det är bra med gamla bilar som inte har fullt med styrdon och CAN förbindningar i golv och tröskellådor.

Då det troligen handlar om avloppsvatten så spola alla hålutrymme med rent vatten och demontera trummorna bak och spola med rent vatten, ta sen och tryck fett i alla nipplar så du pressar bort ev. vatten som kan ha trängt in.
Men kontakta ditt försäkringsbolag ändå så skadan är anmäld och det uppstår framtida problem, och ta även upp matta och övriga inredningsdetaljer som skadats och självrisken kvittar du med att göra jobbet själv.

Hörde att man beräkna att det stod sju miljoner liter vatten i Kronprisens garage och runt 40 cm högt vilket betyder att alla modernare bilar är skrot.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
timppa
Administratör
Inlägg: 1016
Blev medlem: 15 december 2007 kl. 23:37
Ort: Ängelholm

Re: Överraskning i garaget idag...

Inlägg av timppa »

Tack för alla tips. Får väl ta och köra ett litet rengöringsrace.
Skriv svar