Drivaxlar, skillnader?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag har fått fatt på inre cv drivknutar och har knutkors på bilen nu. Jag kan tillägga att jag har skivor på bilen med den senare typens yttre drivknutar. Kommer dem axlarna jag har att fungera till dem inre knutarna?

Jag vet om att man måste byta dem utgående axlarna från diffhuset i vilket fall....

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Inre CV knutar? Är det Hardy Spicer (stålknutar) du menar?
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av HerrSlentrian »

Cv är väl pot? Constant velocity?

men ja det är pot jag menar iaf.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tolkar jag det rätt och du har "vanliga" knutkors (gummiknutar) inne vid diffen, så är det väl pre-74 drivaxlar du ska ha?

Kollar du ex.vis Minispares så skiljer de på drivaxlarna; Pot Joint type & Remote type....

Jag har alltid förhållit mig till "vanliga" knutkors (gummi alt. nylon/nållager/stål) på mina kojor!
Således helt sonika, det du nämner, skiftat till medbringare inne vid diffen.
Fast det här var ett tag sedan, och jag "tog vad jag hade på hyllan"! Ser ut som jag måste jag öka på
kunskapen i ämnet drivaxlar kontra drivknutar, så jag kan fylla på mitt CV! ;)
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Sv: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av HerrSlentrian »

Jag har sett vad jag tror är vanliga som du kallar pre 74 axlar med en påsvetsad distansring eller allokeringsring för att den inte ska glida ur den yttre drivknuten för att den förmodligen är för kort för ändamålet i fråga, men att man fått det att fungera på detta vis iaf.

Skickat från min HD2 via Tapatalk 2
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av RAINIER »

Axlarna till knutkorsar och axlarna till pot joints är total olika.
Storsta skillnad som är också enklast att se är att knutkors axlarna har mycket grövre splinsen.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av HerrSlentrian »

Men är det i båda ändarna eller bara i ena (inre) det är grövre?

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Drivaxlar, skillnader?

Inlägg av RAINIER »

Bara den inre. Den yttre ände har alltid samma fina splinsen; Cooper S och Mini fr.o.m. 1984 har samma yttre cv-joint. Dessa splinsen är också samma som icke Cooper S cv-joints har (den med tunna axeltapp).
Då kan jag nog lägga till att på 80-talet (pot joints + cv joint med tunn axeltapp) hade Mini:s väldigt tunna axlar. Leyland som försökte spara pengar... :roll:
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar