Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Inlägg av RAINIER »

Enligt en enkät som jag läste idag vet 1/3 del av befolkningen inte vad som gäller på en rondell. Jag tror att det är snarare 90%, särskilt när det gäller hur man kör ut ur en rondell. Jag har haft så många nästan-påkörningar i rondeller. Så här kör man ut:

Bild

Sen verkar ingen känna höger regeln heller. På en vanlig väg med korsningar har man väjningsplikt mot folk som kommer från höger om de inte har hajtänder. Men... på större icke huvudleder kör man som man gör på en huvudled och struntar i alla korsningar :roll:

Sen är vissa regler väldigt suddiga. Enligt lagen bör man köra i höger fil på motorvägen, men samtidigt står det att när man har valt en fil, man inte borde byta fil om man inte ska av motorvägen. :?:
Sen får man köra om på höger sida på motorväger med en maxhastighet på 70km/h eller lägre.
Inte konstigt att att det är kaos på vägen :?
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
Hylsan
Administratör
Inlägg: 2036
Blev medlem: 26 juni 2005 kl. 09:50
Ort: Hässleholm

Re: Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Inlägg av Hylsan »

Det där med rondellkörning håller jag helt med dig...
Hur störigt som helst med puckon som ligger i ytterfilen och ska göra en vänstersväng (dvs de ligger där o trycker i två avfarter...)

För att få in lite mer pengar till staten borde de anställas lite arbetslösa som kunde stå och fota alla nötter och sedan skicka en böteslapp hem i brevlådan...så löser vi tre problem i en smäll (budgeten/arbetstillfällen/nötter) :D
Tomas Hylander - *admin*
Leyland Mini1000 '78 - "Blåmesen"
Mini -72 - "The Phantom"
Användarens profilbild
HerrSlentrian
Inlägg: 267
Blev medlem: 15 december 2011 kl. 10:51
Ort: Nyköping

Re: Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Inlägg av HerrSlentrian »

En annan sak som irriterar mig med rondellkörning är när bilen framför blinkar vänster in i rondellen kör in i rondellen och blinkar höger och kör ut rakt fram. Det känns lite som att man har missförstått grejen med att blinka in i en rondell, som förvisso bara är en rekommendation från transportstyrelsen.

Skickat från min HTC EVO 3D X515m med Tapatalk
Austin Clubman MKIII (1972)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Inlägg av RAINIER »

Att åke in (i) en rondell behöver man inte blinka i Sverige. Jag tror själv att det underlättar att blinka till vänster om man ska trekvart , tills just efter andra avfarten. Sen byta blinkers till höger direkt, för att vid nästa avfart går man ut.
Så när man åker ut ur en rondell, blink till höger, så att folk som vill åka in i rondellen inte väntar i onödan.
Sen som man kan se i ritningen, försök att vara i yttre filen när man åker ut, så att man inte kör i nåns dörr som kör på yttre filen.

Vid Lindhagenplan i Stockholm finns det en rondell med tre filar, det är alltid kaos :lol:
Modern cars are nothing but visual pollution !
Användarens profilbild
optus
Inlägg: 761
Blev medlem: 1 juli 2007 kl. 20:18
Ort: Västra Sönnarslöv
Kontakt:

Re: Rondeller, höger regel, höger fil, etc

Inlägg av optus »

Här är en bild på hur det kan gå om man blinkar och svänger vänster i en rondell. Haha.
Optus[attachment=0]Motormännen 003.jpg[/attachment]
Bilagor
Motormännen 003.jpg
Motormännen 003.jpg (24.82 KiB) Visad 3485 gånger
BMC Princess 1100 Vanden Plas 1965
Skriv svar