Avlägsna gammal färg !?

Prata om vad du vill
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av mojoman »

Har ni nått bra tips på nått medel som man kan avlägsna gammal färg med. Testade lite med bläster och det gick toksegt eftersom bilen är "lackad" i 3 olika färger med konstig seghet. Tips jag har googlat mig fram till hittils är

1 Bums, kaustiksoda och tapetklister som man blandar själv (finns inte o köpa längre)
2 Värmepistol och spackel
3 Bromsolja
4 Ungsrengörning
5 paint stripper (snordyrt men tydligen riktigt bra)

Har inte testat nått av dessa ovanstående än men om någon har testat och kan säga hur det har fungerar slipper man exprimentera själv.

Tänker testa värmepistol och bromsolja(får stå över natten) idag och se hur det fungerar. Detta testas på reservdels bilen inte den jag ska fixa i ordning utifall de går åt skogen
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av heemini »

Alcro "Delfin Färgborttagare" funkade hela vägen ner till ursprungslacken på en gammal huv. Skrapade bort färg-geggan med en spackelspade. Testa då och då. Verkade som om den ville stelna igen om den fick stå för länge.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av mojoman »

Värmepistol fungerade kanon ända ner till plåten, men oj vilket jobb om man ska ta en större yta testade en yta på 10x10cm och det tog 10-15min. Imorgon får man se om bromsoljan har gjort jobbet bättre.

Får åka till nån färghandel för att se om de har nått bra medel för ändamålet och prova om inget annat fungerar bra
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Jag tog mig an en koja för länge sedan, som var rollad i Försvarets militärgröna färg. Hopplös att slipa.. Jag skipade kemikalier och värmde partier med blåslampa om 20x30cm i stöten och skrapade med Morakniv. Det var lite jobb men bilen vart plåtren och fantastisk att arbeta vidare med, ur svets och lacksynpunkt! :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:Jag tog mig an en koja för länge sedan, som var rollad i Försvarets militärgröna färg.
Var det Olof Ekmans gamla eller?

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Crona skrev:
Hollywood Vampire skrev:Jag tog mig an en koja för länge sedan, som var rollad i Försvarets militärgröna färg.
Var det Olof Ekmans gamla eller?

//Thomas
På sätt och vis! Berntsson Bros & Olof Ekman byggde och körde 4 timmars med denna militärgröna Innocenti hösten -89 på Anderstorp! Sedan köpte jag det rullande chassit hösten -92! Du kanske tänker på Olofs Viggen-kamo-koja? Sorry mojoman för lite nostalgisk OT i din tråd! :)
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av Crona »

Hollywood Vampire skrev:På sätt och vis! Berntsson Bros & Olof Ekman byggde och körde 4 timmars med denna militärgröna Innocenti hösten -89 på Anderstorp! Sedan köpte jag det rullande chassit hösten -92! Du kanske tänker på Olofs Viggen-kamo-koja? Sorry mojoman för lite nostalgisk OT i din tråd! :)
Jaså var det racerkojan men jag tänkte helt riktigt på Olofs Kamo koja.
Men vilket sammanträffande med start förra fredagen så lägger jag upp en gammal racebild på bloggen förra veckan hittar du HÄR och i morgon så är det just den militärgröna som är på bild, det kommer även en fråga om vem ägaren till en extremt färgrik Mini som syns i bakgrunden är.

För att gå tillbaka till tråden mojoman, så funkar bara bromsvätska som färgborttagningsmedel på gammal cellulosa färg, moderna färger Akryl 1 eller 2 komp som har härdat påverkas inte av bromsvätska och är mycket svåra att lösa upp. Slipning eller blästring är det bästa och är färgen tjock så en häftig varmluftspistol eller en gasolbrännare funkar också bra men det tar TID :twisted:

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av mojoman »

Har hittat metoden som fungerar bäst. Roterande stålborste på plana ytorna och bläster i hörn jag inte kommer åt med borsten. Testade varmluftspistolen men jikes vilken tid de tar.

Stålborsten fungerade bäst till denna gamla flagnande hobbylack och färglagrerna under den.
Användarens profilbild
crowan
Administratör
Inlägg: 1425
Blev medlem: 23 september 2005 kl. 20:14
Ort: Lund

Re: Avlägsna gammal färg !?

Inlägg av crowan »

Jag körde med grovrengöraren från biltema. Funkade helt ok.
clubman 1330
Skriv svar