Då va de dags för en MINI !

Prata om vad du vill
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Då va de dags för en MINI !

Inlägg av mojoman »

Som sagt nu har man tagit sig i kragen och åker och hämtar en mini i helgen. Efter alla år av turbo, överladd och lite äkligt snabba bilar så har man bestämt sig för en liten mini med lite lugnare tempo. Bilen är ett projekt som inte räknas bli körklar förän om några år. Men ska mna göra nått så får man göra det ordentligt.

Kommer nog komma med miljontals av frågor och funderingar, men i kommer även nyttja sökfunktionen i första hand.

Hoppas inte att trimmdjävulen får grepp om en igen för då kan de balla ur rejält, tanken är frestande med tanke reglerna för dessa gamla bilar när det gäller motor val :twisted:

Kommer att starta en tråd under projekt så får ni se vad som händer med bilen samt att de kanske är inspirirtation för andra, får väl se.

Hur svår är en mini att skruva med generellt ? Har bara skruvat med golf mk2 -87, audi A3 -98, audi 80 -89, seat ibiza -99, audi S2 -92 och audi A4 -03. Kan inte tänka mig att det är så mycke saker att hålla reda på med tanke på att elektroniken är minimal i dessa bilar (tacka gud för det, trött på och mecka bil med multimeter och felkodsläsare)

............................så efter helgen har man en :rivstart: VROOM VROOOOM :D
mojoman
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 september 2013 kl. 21:33
Ort: Sigtuna

Re: Då va de dags för en MINI !

Inlägg av mojoman »

Ja idag har man hämtat 2 kojor från från eskilstuna. Måste säga att detta känns riktigt bra och ser framemot att börja med projektet. Nu har man köpt sig ett chassie som såg ut att vara i bra skick, lite jobb kommer absolut vara med den, bilen är 43 år gamal. Säg nån 43 åring som inte har rynkor. Sen chassie 2 som jag har lite som test och lek&lär objekt, då detta med kojor nått helt nytt för mig.

Av alla bilaffärer jag gjort (totalt 21st) så vart denna det första som kändes riktigt bra, fick mycke info, mer delar än jag hade förväntat mig, massvis med tipps och råd vad man skall tänka på en liten visning av ett färdigställt mini cooper projekt. En hel del matnyttig information samt ett otroligt bra bemötande på plats. De få frågorna jag hade fick man svar på samt mer info man förväntat sig. Erbjuden en test runda i hans mini cooper. (men tyvärr så tickade klockan på och vart inte hemma förän 24) Men fick höra den starta och varva lite, Om alla vore så trevliga och genomgående vid en bilaffär skulle de vara en fröjd att köpa bilar.

Nu vet jag inte till 100% men tror han kallar sig BOA här på forumet (Bengt-Olov), Stort tack till en fin bilaffär :D
BOA
Inlägg: 71
Blev medlem: 21 november 2004 kl. 10:45
Ort: Eskilstuna

Re: Då va de dags för en MINI !

Inlägg av BOA »

Hej Marko

Tack för allt beröm. Tycker också det blev en trevlig bilaffär. Allt hamnade precis rätt med din känsla och entusiasm för hundkojan.
Eftersom det var ett kommande objekt för mig så har det blivit en del samlande av delar under åren.
Som vanligt med projekt brukar det rulla på i perioder, ibland rullar det på och ibland står det still.
Ser fram emot att följa din projekttråd som jag hoppas "rullar på".
Välkommen in i "kojaträsket"

Bengt-Olov
Alias/ BOA
Skriv svar