Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Prata om vad du vill
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Har någon här koll på varför engelsmännen via ebay i n t e vill skicka vissa pryls till Sverige? Är det något Ebay (UK) hittat på eller bestämmer säljaren detta? Någon inställning på Ebay-kontot?

Som exempel: kollade in lite kojaprylar t.ex en ordinär rep.plåt/triangelplåt varpå det bakom Postage står:
May not post to Sweden (fastän det står worldwide bakom post to)
Medan en annan annons med undre bärarmar, från samma försäljare, inte har samma meddelande utan meddelar:
International Tracked Postage

Jag har f.ö kollat på jeans, boots etc där det står samma sak i vissa annonser medan andra inte?
Så jag släpper frågan här...

Skall tilläggas att jag är ganska färsk på just Ebay!
Användarens profilbild
Cooper MK II
Inlägg: 157
Blev medlem: 27 juni 2012 kl. 08:25
Ort: Hampetorp

Re: Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av Cooper MK II »

Skicka ett mejl till säljaren så får du ett svar om det går.
Har själv det senaste året köpt från E bay UK ett flertal gånger och det har alltid fungerat om man kontaktar säljaren.
Lycka till med köpen.

Thomas Karlsson
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av heemini »

Om det står "may" så betyder det att säljaren KANSKE inte skickar till Sverige. Oftast är det en begränsning som de har då de inte vill skicka till vissa länder i Afrika/Asien/Östeuropa. Står det may så skickar han säkert till Sverige.

Jag handlar massor via Ebay, både US,UK och DE och har aldrig haft några problem. Skriver du ett vänligt mail på engelska så skickar de nog. Det gäller allt från strumpor till hela bilar! :D

Ett tips: Om du hittar något på Ebay US så kolla om det även finns på Ebay UK. Ofta något dyrare men betydligt billigare frakt. Köper du från UK så slipper du även oroa dig för att det du köper ska hamna hos tullen. (en chans på 100 8)) Men du får som sagt räkna lite på frakten också.
/Lasse
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Re: Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av minijanne »

Hej

Det är inte ebay utan säljaren som avgör vilket land hen vill sälja/skicka till. Anledningen kan vara vad som helst. En teori som jag har är att ebay skiljer på länder man finns i (Operates) och länder man kan sälja till (eIM). Eftersom ebay inte finns i Sverige på riktigt (Tradera visserligen är ebay men inte kopplat till "riktiga" ebay) så blir Sverige en "extra marknad" som säljaren måste aktivt välja när man väljer marknader man vill sälja på. En annan, ganska trolig, anledning är att säljaren helt enkelt inte vill sälja utanför England av en eller annan anledning. Det kan vara allt från rena principer att man inte vill att fina kojagrejer ska hamna utomlands till att säljaren har dåliga erfarenheter av kunder utomlands som till exempel inte hämtar ut sitt paket. Det kan bli en dyr affär för en säljare att skicka en bärarm som nån inte hämtar ut och som då skickas tillbaks. Det finns till och med säljare som tror att det tillkommer tull och moms på varor som man skickar till Sverige...

Ebay har dessutom under 2012 infört en teknisk begränsning som inte alltid kan hävas av säljaren under pågående auktion och som innebär att om ett föremål inte är listat för den svenska marknaden så går det inte ens att lägga bud på den med en användare som är reggad i Sverige. Så jag instämmer delvis med föregående talare - det kostar ju inget att skicka ett vänligt email och fråga om säljaren kan tänka sig att skicka till Sverige, men jag skulle inte bli förvånad om dom säger nej.

Att man postar worldwide innebär att man postar till länder i hela världen - dock inte nödvändigtvis alla länder i världen.
International Tracked Postage innebär att säljaren inte bara släpper paketet i en brevlåda utan att det kan spåras hela vägen från säljare till köpare och att du måste kvittera att du mottagit paketet. Ofta är denna typ av försändelser även försäkrade.
Användarens profilbild
Hollywood Vampire
Inlägg: 933
Blev medlem: 24 januari 2010 kl. 06:17
Ort: Nyköping

Re: Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av Hollywood Vampire »

Tack för svaren! :)
Användarens profilbild
RAINIER
Inlägg: 1458
Blev medlem: 12 april 2011 kl. 00:08
Ort: Södertälje

Re: Ebay.co.uk! Skickar inte till Sverige?

Inlägg av RAINIER »

Det ända som hindrar mig att få grejer från Ebay UK är om det står i annonsen: Post not overseas, eller UK mainland only. Annars lägger jag bara bud och ibland får man meddelanded : This item cannot be shipped to Sweden. Då mejlar jag säljaren och ber honom att göra ett undantag. Oftast, men inte altid, funkar det.
Varför vissa bara vill skicka inom UK är antingen för att de inte vet hur man skickar paket utomlands, eller för att folk bruka gnälla om dyr frakt och då får säljaren lägga ut annonsen igen.
Men om man berätter för säljare att man vet att frakten kostar en del och accepterar det, då skickar de flesta säljare ändå. Jag gör det och betalar samma dag och då blir de väldigt glada och vågar att skicka "worldwide" nästa gång också.
Modern cars are nothing but visual pollution !
Skriv svar