Sökningen fann 402 träffar

av EXCEL,PATRIK.
1 juni 2026 kl. 15:06
Kategori: Mekanik
Tråd: 1380cc problem
Svar: 6
Visningar: 166

Re: 1380cc problem

Hej.
Allt går att sälja om priset är rätt. Är det en flisa i cylindern så kan det vara svårt att rädda motorn. Kanske andra delar så är "bra att ha" saker.
Lägg gärna ut en bild och ett pris.

Hälsningar
patrik.
av EXCEL,PATRIK.
18 maj 2026 kl. 11:29
Kategori: Mekanik
Tråd: 1380cc problem
Svar: 6
Visningar: 166

Re: 1380cc problem

En flisa, aj då. Går det att rädda blocket? Är inte så många block kvar, så var rädd om ditt. Går att sätta foder. Mycket jobb och är lite osäker om det går till 73,5mm borr.

Hälsningar
Patrik
av EXCEL,PATRIK.
12 maj 2026 kl. 13:27
Kategori: Mekanik
Tråd: 1380cc problem
Svar: 6
Visningar: 166

Re: 1380cc problem

Hej.
Roligt att det skrivs något här och inte bara på FB.
Hade det varit min motor så hade jag lyft toppen och bytt topp packningen.
Kolla också att ventilenrna stänger som dom ska, A motorn har en förmåga att inte stänga riktigt på avgassidan om dessa får stå öppet en längre tid. Hoppas att detta ...
av EXCEL,PATRIK.
26 februari 2024 kl. 15:55
Kategori: Ordet är fritt
Tråd: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
Svar: 10
Visningar: 17748

Re: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬

Nu är hela forumet fullt med nya inlägg, men inget av dessa är om våra bilar. Dax att stänga ner hela forumet? Nästan ingen som skriver, är i princip dött, bara att låta det dö och så får vi luta oss på FB i stället :-(
av EXCEL,PATRIK.
21 februari 2024 kl. 12:11
Kategori: Ordet är fritt
Tråd: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
Svar: 10
Visningar: 17748

Re: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬

Hej på er alla.
Oj vad glad jag blev när jag så alla nya inlägg. Forumet lever igen :-) :-)
Men så var det inte. Har inte våga öppna något inlägg, men det är väldigt besviken när det bara är skit inlägg.
Full förståelse för jobbet som admin lägger ner på detta är drygt.
av EXCEL,PATRIK.
31 oktober 2023 kl. 11:12
Kategori: Projekt
Tråd: Ny medlem å ny bil
Svar: 5
Visningar: 90898

Re: Ny medlem å ny bil

Hej.
Välkommen till forumet, tyvärr är det väldigt lugnt här. Skrivs inte så mycket. Men fråga på, än är vi några som läser här.
Din koppling behöver inte vara något svårt. Börja med att kolla om armen till kopplingen rör sig, muttern till ur trampningslagret är rätt justerad. Hjälper inte detta så ...
av EXCEL,PATRIK.
4 september 2023 kl. 12:49
Kategori: Mekanik
Tråd: Koppling har fastnat i Kopplat läge
Svar: 1
Visningar: 7126

Re: Koppling har fastnat i Kopplat läge

Hej.
Du får skruva bort kåpan över svänghjulet. Troligen har lamellen fastnat på splinesen från drevet. Det är lite trixigt att få bort kåpan, några bultar som är svåra att komma åt. Kan vara så att du behöver en ny koppling, då behöver du ta bort svänghjulet, speciell avdragare behövs.
Skaffa en ...
av EXCEL,PATRIK.
29 augusti 2023 kl. 09:03
Kategori: Mekanik
Tråd: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor
Svar: 5
Visningar: 106886

Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor

Hej.
Jo här är ganska tyst nu för tiden, tråkigt :-(
Jag är ingen expert, men skruvat en hel del med olika kojor genom åren. Så för att svara på dina frågor.

1. Börja med att lyfta på toppen och se hur det ser ut. Titta efter vändkanter i cylinder. Är det rost så blir det att lämna in till firma ...
av EXCEL,PATRIK.
17 maj 2023 kl. 15:26
Kategori: Elektronik
Tråd: 123 elektronisk tändning, bra?
Svar: 4
Visningar: 84106

Re: 123 elektronisk tändning, bra?

Hej.
Jag har en sådan fördelare på en av mina bilar och det har fungerat bra. Tyvärr så står bilen sedan något år med en kam som är sliten, väldigt sliten.

Patrik
av EXCEL,PATRIK.
14 april 2023 kl. 08:41
Kategori: Mekanik
Tråd: Val av ventiler
Svar: 9
Visningar: 21709

Re: Val av ventiler

Hej.
Allt beror på vad du är ute efter. Om det är en standard motor som du ska har rullande utan finlir så går det bra att blanda olika brickor och knaster på olika ventiler. Så länge bricka och knaster samt ventil passar med varandra. Ska du ha en motor som rally eller race så är det viktigt att ...
av EXCEL,PATRIK.
9 februari 2023 kl. 17:03
Kategori: Mekanik
Tråd: Test kolvringar
Svar: 4
Visningar: 11801

Re: Test kolvringar

Det går att göra ett test på tätheten i cylindern. Leak down test. Görs genom att trycksätta en cylinder i taget och mäta hur trycket sjunker. Aldrig gjort det själv, men gissar att du kan få hjälp av något företag som renoverar motorer. Stort läckage bör innebära trasiga ringar. Alternativt är att ...
av EXCEL,PATRIK.
7 februari 2023 kl. 17:16
Kategori: Mekanik
Tråd: Test kolvringar
Svar: 4
Visningar: 11801

Re: Test kolvringar

Hej.
Tänker du på om ringarna har fastnat i cylindrarna?
En lite skvätt diesel i var cylinder ( 1 matsked ). Låt stå i en dag och känn på motorn, sitter den fast så låt den stå en dag till. Är motorn lös så lite olja över vipparmarna. Dra runt några varv för hand, utan tändstift.
Går allt lätt och ...
av EXCEL,PATRIK.
27 januari 2023 kl. 13:22
Kategori: Ordet är fritt
Tråd: Verktyg - momentnyckel
Svar: 9
Visningar: 25502

Re: Verktyg - momentnyckel

Jag kör med två olika momentnycklar, en mindre och en större. Den större är från Biltema. Så länge man använder verktygen rätt så är det inga större problem med dessa. Värdet som är inställt varierar inte så mycket att det kommer att påverka ett motorbygge. Det som är viktigt är att släppa på ...
av EXCEL,PATRIK.
17 juni 2022 kl. 10:10
Kategori: Ordet är fritt
Tråd: Känns som ett väldigt avsomnat forum
Svar: 13
Visningar: 28979

Re: Känns som ett väldigt avsomnat forum

Går in och tittar då och då. Är inte så duktig på att skriva om mina bilar, en står undanställd på ett annat ställe än hemma (1275GT). Den andra står hemma med ny renoverad motor och låda, men inte helt klar (Midas Gold).
Saknar vårt forum, så det blir att skriva lite själv och hjälpa till att få ...
av EXCEL,PATRIK.
4 maj 2022 kl. 13:47
Kategori: Projekt
Tråd: vtec
Svar: 6
Visningar: 11542

Re: vtec

Hej.
Fel av mig, Rejsa.nu är det där jag läser om dina äventyr. Ledsen att jag blandade ihop det :-)