Hej.
Allt går att sälja om priset är rätt. Är det en flisa i cylindern så kan det vara svårt att rädda motorn. Kanske andra delar så är "bra att ha" saker.
Lägg gärna ut en bild och ett pris.
Hälsningar
patrik.
Sökningen fann 402 träffar
- 1 juni 2026 kl. 15:06
- Kategori: Mekanik
- Tråd: 1380cc problem
- Svar: 6
- Visningar: 166
- 18 maj 2026 kl. 11:29
- Kategori: Mekanik
- Tråd: 1380cc problem
- Svar: 6
- Visningar: 166
Re: 1380cc problem
En flisa, aj då. Går det att rädda blocket? Är inte så många block kvar, så var rädd om ditt. Går att sätta foder. Mycket jobb och är lite osäker om det går till 73,5mm borr.
Hälsningar
Patrik
Hälsningar
Patrik
- 12 maj 2026 kl. 13:27
- Kategori: Mekanik
- Tråd: 1380cc problem
- Svar: 6
- Visningar: 166
Re: 1380cc problem
Hej.
Roligt att det skrivs något här och inte bara på FB.
Hade det varit min motor så hade jag lyft toppen och bytt topp packningen.
Kolla också att ventilenrna stänger som dom ska, A motorn har en förmåga att inte stänga riktigt på avgassidan om dessa får stå öppet en längre tid. Hoppas att detta ...
Roligt att det skrivs något här och inte bara på FB.
Hade det varit min motor så hade jag lyft toppen och bytt topp packningen.
Kolla också att ventilenrna stänger som dom ska, A motorn har en förmåga att inte stänga riktigt på avgassidan om dessa får stå öppet en längre tid. Hoppas att detta ...
- 26 februari 2024 kl. 15:55
- Kategori: Ordet är fritt
- Tråd: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
- Svar: 10
- Visningar: 17748
Re: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
Nu är hela forumet fullt med nya inlägg, men inget av dessa är om våra bilar. Dax att stänga ner hela forumet? Nästan ingen som skriver, är i princip dött, bara att låta det dö och så får vi luta oss på FB i stället 
- 21 februari 2024 kl. 12:11
- Kategori: Ordet är fritt
- Tråd: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
- Svar: 10
- Visningar: 17748
Re: 7 sidor med SPAM- inlägg i gamla trådar! 💩🤬
Hej på er alla.
Oj vad glad jag blev när jag så alla nya inlägg. Forumet lever igen

Men så var det inte. Har inte våga öppna något inlägg, men det är väldigt besviken när det bara är skit inlägg.
Full förståelse för jobbet som admin lägger ner på detta är drygt.
Oj vad glad jag blev när jag så alla nya inlägg. Forumet lever igen
Men så var det inte. Har inte våga öppna något inlägg, men det är väldigt besviken när det bara är skit inlägg.
Full förståelse för jobbet som admin lägger ner på detta är drygt.
- 31 oktober 2023 kl. 11:12
- Kategori: Projekt
- Tråd: Ny medlem å ny bil
- Svar: 5
- Visningar: 90898
Re: Ny medlem å ny bil
Hej.
Välkommen till forumet, tyvärr är det väldigt lugnt här. Skrivs inte så mycket. Men fråga på, än är vi några som läser här.
Din koppling behöver inte vara något svårt. Börja med att kolla om armen till kopplingen rör sig, muttern till ur trampningslagret är rätt justerad. Hjälper inte detta så ...
Välkommen till forumet, tyvärr är det väldigt lugnt här. Skrivs inte så mycket. Men fråga på, än är vi några som läser här.
Din koppling behöver inte vara något svårt. Börja med att kolla om armen till kopplingen rör sig, muttern till ur trampningslagret är rätt justerad. Hjälper inte detta så ...
- 4 september 2023 kl. 12:49
- Kategori: Mekanik
- Tråd: Koppling har fastnat i Kopplat läge
- Svar: 1
- Visningar: 7126
Re: Koppling har fastnat i Kopplat läge
Hej.
Du får skruva bort kåpan över svänghjulet. Troligen har lamellen fastnat på splinesen från drevet. Det är lite trixigt att få bort kåpan, några bultar som är svåra att komma åt. Kan vara så att du behöver en ny koppling, då behöver du ta bort svänghjulet, speciell avdragare behövs.
Skaffa en ...
Du får skruva bort kåpan över svänghjulet. Troligen har lamellen fastnat på splinesen från drevet. Det är lite trixigt att få bort kåpan, några bultar som är svåra att komma åt. Kan vara så att du behöver en ny koppling, då behöver du ta bort svänghjulet, speciell avdragare behövs.
Skaffa en ...
- 29 augusti 2023 kl. 09:03
- Kategori: Mekanik
- Tråd: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor
- Svar: 5
- Visningar: 106886
Re: Hjälp mig identifiera och planera 1275 motor
Hej.
Jo här är ganska tyst nu för tiden, tråkigt :-(
Jag är ingen expert, men skruvat en hel del med olika kojor genom åren. Så för att svara på dina frågor.
1. Börja med att lyfta på toppen och se hur det ser ut. Titta efter vändkanter i cylinder. Är det rost så blir det att lämna in till firma ...
Jo här är ganska tyst nu för tiden, tråkigt :-(
Jag är ingen expert, men skruvat en hel del med olika kojor genom åren. Så för att svara på dina frågor.
1. Börja med att lyfta på toppen och se hur det ser ut. Titta efter vändkanter i cylinder. Är det rost så blir det att lämna in till firma ...
- 17 maj 2023 kl. 15:26
- Kategori: Elektronik
- Tråd: 123 elektronisk tändning, bra?
- Svar: 4
- Visningar: 84106
Re: 123 elektronisk tändning, bra?
Hej.
Jag har en sådan fördelare på en av mina bilar och det har fungerat bra. Tyvärr så står bilen sedan något år med en kam som är sliten, väldigt sliten.
Patrik
Jag har en sådan fördelare på en av mina bilar och det har fungerat bra. Tyvärr så står bilen sedan något år med en kam som är sliten, väldigt sliten.
Patrik
- 14 april 2023 kl. 08:41
- Kategori: Mekanik
- Tråd: Val av ventiler
- Svar: 9
- Visningar: 21709
Re: Val av ventiler
Hej.
Allt beror på vad du är ute efter. Om det är en standard motor som du ska har rullande utan finlir så går det bra att blanda olika brickor och knaster på olika ventiler. Så länge bricka och knaster samt ventil passar med varandra. Ska du ha en motor som rally eller race så är det viktigt att ...
Allt beror på vad du är ute efter. Om det är en standard motor som du ska har rullande utan finlir så går det bra att blanda olika brickor och knaster på olika ventiler. Så länge bricka och knaster samt ventil passar med varandra. Ska du ha en motor som rally eller race så är det viktigt att ...
- 9 februari 2023 kl. 17:03
- Kategori: Mekanik
- Tråd: Test kolvringar
- Svar: 4
- Visningar: 11801
Re: Test kolvringar
Det går att göra ett test på tätheten i cylindern. Leak down test. Görs genom att trycksätta en cylinder i taget och mäta hur trycket sjunker. Aldrig gjort det själv, men gissar att du kan få hjälp av något företag som renoverar motorer. Stort läckage bör innebära trasiga ringar. Alternativt är att ...
- 7 februari 2023 kl. 17:16
- Kategori: Mekanik
- Tråd: Test kolvringar
- Svar: 4
- Visningar: 11801
Re: Test kolvringar
Hej.
Tänker du på om ringarna har fastnat i cylindrarna?
En lite skvätt diesel i var cylinder ( 1 matsked ). Låt stå i en dag och känn på motorn, sitter den fast så låt den stå en dag till. Är motorn lös så lite olja över vipparmarna. Dra runt några varv för hand, utan tändstift.
Går allt lätt och ...
Tänker du på om ringarna har fastnat i cylindrarna?
En lite skvätt diesel i var cylinder ( 1 matsked ). Låt stå i en dag och känn på motorn, sitter den fast så låt den stå en dag till. Är motorn lös så lite olja över vipparmarna. Dra runt några varv för hand, utan tändstift.
Går allt lätt och ...
- 27 januari 2023 kl. 13:22
- Kategori: Ordet är fritt
- Tråd: Verktyg - momentnyckel
- Svar: 9
- Visningar: 25502
Re: Verktyg - momentnyckel
Jag kör med två olika momentnycklar, en mindre och en större. Den större är från Biltema. Så länge man använder verktygen rätt så är det inga större problem med dessa. Värdet som är inställt varierar inte så mycket att det kommer att påverka ett motorbygge. Det som är viktigt är att släppa på ...
- 17 juni 2022 kl. 10:10
- Kategori: Ordet är fritt
- Tråd: Känns som ett väldigt avsomnat forum
- Svar: 13
- Visningar: 28979
Re: Känns som ett väldigt avsomnat forum
Går in och tittar då och då. Är inte så duktig på att skriva om mina bilar, en står undanställd på ett annat ställe än hemma (1275GT). Den andra står hemma med ny renoverad motor och låda, men inte helt klar (Midas Gold).
Saknar vårt forum, så det blir att skriva lite själv och hjälpa till att få ...
Saknar vårt forum, så det blir att skriva lite själv och hjälpa till att få ...
Re: vtec
Hej.
Fel av mig, Rejsa.nu är det där jag läser om dina äventyr. Ledsen att jag blandade ihop det
Fel av mig, Rejsa.nu är det där jag läser om dina äventyr. Ledsen att jag blandade ihop det