Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2012

Visa upp din bil och läs om andras projekt
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Nu är det jobbigt..... (och lite kul).
Igår åkte jag till färghuset som lokala lackfirman tar sin färg ifrån. Tog med nya ratten, vars färg jag bestämt mig för) och tänkte positivt att det här skulle nog inte vara något problem att hitta. JAG HADE FEL....
INGEN färg de hade prover på var lika klar som den jag hittat. Hans tips var att titta hos Tipro och försöka få fram kulören den vägen.

I min desperation letade jag efter kulörbeteckningen hos ratttillverkaren men NADA.

Tipro´s hemsida har säkert kulörkartor men jag hittade dem inte, var dock rätt trött.. :oops:

La mig en stund i soffan och spelade wordfeud och somnade en timma... sen blev det inget mer letande.. får fortsätta idag.

Sen uppstod ett nytt problem som jag förbisett. Jag hade tänkt lacka motorutrymmet och underredet + alla de dolda ytorna själv. Om man köper lackspray så är det enkomponets och det är lite klent tror jag (rätta mig gärna). Köper jag en burk så kan jag inte pensla en metalliclack (vilket jag inte visste heller) Det blir visst svarta ränder.... :(


Nu återstår då det här problemet med logistiken. Hur har ni gjort med era kojor? Min tanke var att lämna in kojan så sent som möjligt på lack. För att inte repa den i onödan, men nu verkar det bästa alternativet vara att lämna in den rena karossen istället...... BLÄÄÄÄÄÄÄÄ, jag hatar sånt här med beslut. Har ju inte heller någon erfarenhet sen tidigare så NU BEHÖVER JAG RÅD HÄR, HJÄLP.....

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Eftersom du gör en så noggrann renovering där allt är nytt eller renoverat så skulle jag definitivt råda dig till att låta proffslackera alltihop! Underrede och hjulhus kan du naturligtvis rostskydda själv men även där behövs en riktigt bra grund.
Lämna in HELA karossen, med skärmarna monterade och hålrummen rostskyddade, och skruva sedan ihop den med silkesvantarna på! Glöm inte att plugga de gängor som finns i karossen annars kan det bli en massa strul när du ska skruva fast ex. bakramen. Be att de fixar en burk bättringslack och en sprayburk så är du på säkra sidan.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

www.bilfarg.se säljer tvåkomponentsfärg på sprayburk. Finns säkert andra leverantörer. Använde deras färg när jag renoverade motorrummet på min kombi - funkade toppen!
Användarens profilbild
E.T.
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 mars 2007 kl. 21:49
Ort: Tierp

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av E.T. »

Ska du ha lackat underrede och hjulhus?
MINI 1000 -70
Quad VLS
MERCEDES 270 cdi
GSX 1100 -82
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Crona »

Det bästa är att låta en och samma lackerare lacka allt, eller åtminstone alla synliga ytor både utvändigt och invändigt.
Sprayfärg blir aldrig samma sak, det blir ett betydligt tunnare lager oavsett hur många gånger du lägger på, sen blir det inte samma djup och lyster i färgen då sprayfärg innehåller mestadels förtunning för att kunna sprayas ut och skall ofta också torka snabbt. (Har inte testat 2k på spray)

Så mitt råd för att undvika att du blir besviken är att lämna allt till en lackerare, du har lagt så mycket jobb, tid, och pengar redan så det är lika bra att löpa linan ut :wink:

Att försöka pensla metalliclack är ingen bra idé och tänkte du pensla 2k så behöver du även blanda i härdare och det blir då tunt som vatten och mycket svår penslat :wink:

Hur har du tänkt göra med underredet, skall det lackas rakt på plåten eller skall den först sprutas med någon form av body spray?

Jag valde att första lägga body som sen lackerades i bilensfärg.
Om man gör detta så är det viktigt att tänka på två saker, bodyn måste härda ut ordentligt och vara övermålningsbar sen skall det även slås i mjukgörare i täckfärgen annars blir det sprickor vid minsta senskott.

Men kan de inte "lysa" färgen på ratten och blanda efter detta??
Kan ta ett exempel, när hustrun skulle välja färg på sin koja kombi så fastna hon för den mintgröna färgen på yngsta sonens sparkdräkt, jag tog med sparkdräkten till färgfirman och de blanda sen upp kulören.

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Tack Crona för ditt långa svar.

Det där med mjukgörare var bra att få reda på :)

Jo, vi kommer lämna den till en lackerare nu innan har vi bestämt. Det får bära eller brista....

Var med ratten till färgaffären men ytorna är för små för att de skulle kunna göra sådär som du föreslog :(

Ett nytt bekymmer jag har nu är att Huddersfield glömt att skicka överdragen till baksätet när jag beställde full interiör. Har mailat dem sent igår i panik... hoppas nu inte att de vill att jag ska beställa det igen .... :x Då blir jag skitsur. Blev helt paff när jag tänkte montera det nya överdraget på dtn nya skumgummit jag fick från Somerford i förrgår..... Glömde såklart att ta loss packsedeln innan kartongerna åkte till tippen också... skit :((((

Ja, inget ska väl gå som på räls antar jag....

Men tillbaka till lacken..... har hittat Kandy Apple Red hos House of Kolor.... den tror jag faktiskt det blir... har också tänkt lacka taket och stripes pärlemovita när jag ändå är igång... Tycker bilen blir lite roligare då även om den inte är en cooper :oops:
Men när jag väl satt och glodde på färgproverna fastnade jag för en hel del andra snygga kulörer också... så inget är spikat ännu (VELPELLE SOM JAG ÄR :lol: )

/DRUTT
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

E.T. skrev:Ska du ha lackat underrede och hjulhus?
Tänkte lacka underredet och hjulhusen också, dock gör jag som Crona skrev... behandlar med body under innan...

/D
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
Crona
Inlägg: 1177
Blev medlem: 20 november 2005 kl. 23:58
Ort: Svedala
Kontakt:

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Crona »

Drutten skrev:Jo, vi kommer lämna den till en lackerare nu innan har vi bestämt. Det får bära eller brista....
Det tror jag var ett bra beslut som du inte kommer att ångra.

Färgtips, Du vill ha en häftig metallicröd färg?
Innan jag bestämde mig för att satsa på att renovera Moken till originalskick och således grön så var jag sugen på en sk. kameleont färg, de riktigt häftiga som finns numera fanns inte då men Honda hade precis kommet med en Rödmetallic som variera mellan ljusröd och mörkröd beroende på hur ljuset/solen träffa, den var bara så jävla häftig tyckte jag då åtminstone 8)

//Thomas
Ropa inte hej för tidigt, ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
minimoke.se
Min Blogg
Mitt fotoalbum
Mangaloranga
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 juli 2008 kl. 10:35
Ort: Skellefteå

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Mangaloranga »

Volvos Flamencoröda är inte heller dum.....
(skulle säkert bli skitsnyggt med silverstripes)

Men så är jag väl lite miljöskadad också!

//Magnus
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

kandy.png
kandy.png (143.14 KiB) Visad 5477 gånger
Candy Apple Red är en klassisk underbar customfärg. Men det innebär ett färgval till! Eftersom candyn i sig själv inte är täckande så måste ett grundlager läggas först. Silver eller guld är vanligast. Grundfärgen är helt avgörande för vilken röd nyans det sedan blir. Sedan ska det på en 4-5 lager klarlack på det. Tur att bilen är liten :D
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

heemini skrev:
kandy.png
Candy Apple Red är en klassisk underbar customfärg. Men det innebär ett färgval till! Eftersom candyn i sig själv inte är täckande så måste ett grundlager läggas först. Silver eller guld är vanligast. Grundfärgen är helt avgörande för vilken röd nyans det sedan blir. Sedan ska det på en 4-5 lager klarlack på det. Tur att bilen är liten :D
FAAAN, va snygg den där var... SNÄLLA, förklara det där med lacker och "kandy"... fattar inte riktigt vad namnet står för. Angående flera lager... jag läste att det fanns en basic apple red men det är kanske inte samma djup i den eller?

Vill veta ALLT!!
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Riktig Candy, som på bilden, är som sagt inte täckande av sig själv. Den behöver ett perfekt underarbete och en basfärg. Basfärgen är vanligen vit, pärlemor, silver eller guld. Sedan lägger man på candy i flera lager beroende på hur mörk man vill ha lacken. Alltihop avslutas med flera lager klarlack. Eftersom man avslutar med klarlacken så blir ytan ganska tålig. Smårepor går lätt att polera bort.
Tror inte att så många kan konsten att lacka med denna typ av färg längre. Tyvärr. Men kolla med någon speciallackerare i närheten. Billigt blir det nog inte men den största kostnaden är alltid underarbetet. Så om du orkar slipa, slipa, slipa, spackla lite, slipa igen och igen..... :lol: så kan du hålla kostnaderna nere. Ta ett snack med en duktig lackerare om vad du kan göra själv. Den här lacken lämpar sig inte på underrede och i hjulhus!!!! Där kan du lägga en vanlig röd i en liknande nyans med body först och klarlack sen. Och mjukmedel så klart.

OM du lackar den i candy så se till att få alla färgnummer och antal lager av lack och klarlack nerskrivet!!!! Annars är du nog tvungen att lacka om hela bilen om du får en skada. :shock:

Namnet Candy Apple Red kommer ifrån den amerikanska vanan att kandera äpplen. D.v.s. doppa dem i karamellfärg. Candyfärger kan liknas vid karamellfärger.
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
minijanne
Administratör
Inlägg: 2054
Blev medlem: 18 oktober 2008 kl. 21:28

Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av minijanne »

Candy apples är doppade i smält socker (caramel candy syrup), som kan färgas om man vill ha en mer intensiv färg.
Användarens profilbild
heemini
Inlägg: 1466
Blev medlem: 6 december 2004 kl. 10:09
Ort: Stockholm / Nacka

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av heemini »

Messerschmidt ! :twisted:
MKIII ´70
VTEC 1600 i fel bil
M-B c200 k
Användarens profilbild
Drutten
Inlägg: 543
Blev medlem: 8 september 2009 kl. 11:57
Ort: Nyköping

Re: Austin Mini 1000 Saloon-76:a - totalrenovering 2009-2010

Inlägg av Drutten »

Uppdatering om läget

Igår kom STOOOORA paket från Minisport med nya fälgar och yokohoamadäck monterade. Ovetandes så köpte jag tydligen racingdäcken men skit samma... 49 hk kanske far fram som ett skott, vet ju inte ännu :rivstart:

Sen kom det nya matta, vindrutetorkarkit, backspeglar, packningar, gummin, mudflaps (gillar det ordet), och säkert nåt mer som jag glömt. Känns som hela huset är fullt med saker nu :)

Är lite besviken på Huddersfield för de har fortfarande INTE svarat på mitt mail angående att de inte skickat baksätetsklädseln i mitt interiörpaket ännu. Idag ska jag ringa och ställa dem mot väggen. Hoppas bara min engelska håller. Är det någon annan som haft problem med dem?

Drutten
Toppenfin Austin Mini 1000 -76
Skriv svar